news        mail   location

 
 

O ramură dragă inimii lui Arthur Schopenhauer (1788-1860), din aria filosofiei a fost Metafizica, abordând Idealismul înaintașilor săi.

 

S-a inspirat și din John Locke, care în anul 1690, publica: „Eseu asupra intelectului omenesc” unde afirmă că întreaga noastră cunoaștere vine din experiență. De atlfel, și Immanuel Kant, în 1781 publică lucrarea sa fundamentală „Critica rațiunii pure”, operând conceptul „lucru în sine”, influențează pe filosoful Schopenhauer, ca spre sfârșitul secolului XIX, filosoful Friedrich Nietzsche abordează noțiunea de „voință de putere”, pentru a motiva motivațiile, de multe ori rebele ale omenirii.

Iar în secolul XX, psihanalistul austriac  Sigmund Freud explorează ceea ce se află în spatele nevoilor umane fundamentale, care și până azi, preocupă omenirea civilizată.

Filosoful Schopenhauer scrie despre „versiunea mea asupra lumii este limitată de limitele observațiilor pe care le pot face despre un univers vast”, iar...„experiența mea limitată cu privire la o vastă Voință universală, din care voința mea reprezintă doar o parte” și „versiunea mea asupra lumii nu include lucrurile pe care nu le-am perceput, nici Voința universală pe care nu am cunoscut-o” și ca drept concluzie: „Eu consider limitele propriului meu câmp vizual drept limitele lumii.”

Arthur Schopenhauer a văzut lumina lumii la Danzig (în prezent Gdansk), dintr-o familie de comercianți. Cum era pe atunci „moda” a călătorit în Franța și Anglia, înainte ca familia sa să se statornicească la Hamburg, în anul 1793, când la Argeș, se înființa Episcopia!

În anul 1805, după ce rămâne orfan a mers la universitatea din Hamburg, unde a studiat filosofia și psihologia. Mai tot timpul mama sa nu l-a agreat, având o atmosferă tensionată pe diferite principii de viață, chiar și pentru faptul că era misogin.

În anul 1831 s-a mutat la Frankfurt, unde a viețuit până la moarte. Lucrările sale: Lumea ca voință și reprezentare, apoi în anul 1851: Parerga și paralipomena (opera secundară și Opera care completează opera precedentă).

Tatăl său dorea ca fiu să aibă o pregătire aleasă: „Fiul meu trebuie să citească în cartea lumii!”

Ceea ce a și făcut!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar