news        mail   location

 
 

Pentru a intra puțin în bogăția de gândire a filosofului faimos al Europei și de ce nu, al lumii, vom reda din: Introducere la filosofia istoriei, episodul: Dumnezeu și Istoria!

 

„Aș fi putut să amintesc, pentru a aduce aminte de întrebarea despre posibilitatea cunoașterii lui Dumnezeu că propozițiunea noastră și anume că rațiunea stăpânește și a stăpânit lumea, s-ar exprima în formă religioasă, spunând că lumea este stăpânită de Providență. Nu am vrut s-o las la o parte, pentru a observa că asemenea materii sunt legate între ele, dar și pentru ca să îndepărtez bănuiala că filosofia se sfiește sau că trebuie să se sfiască să aducă aminte de adevărurile religioase, că se ferește în drumul ei de ele, fiindcă nu ar avea, ca să spunem așa, față de ele conștiința curată. Mai mult, s-a ajuns în timpurile moderne atât de departe încât filosofia să-și ia asupra sa conținutul religios, chiar contra unora dintre teologi.

Se poate auzi adesea, cum am spus, că este o lipsă de măsură de a voi să întrezărești planul Providenței. Trebuie văzut aici rezultatul unui fel de a înțelege, care a devenit astăzi o axiomă aproape generală, că Dumnezeu nu poate fi cunoscut. Și dacă Teologia însăși este aceea care a ajuns la această disperare, atunci noi trebuie să ne refugiem în filosofie. Se va spune că rațiunea ar fi prea încrezută, dacă ea ar avea să știe ceva despre aceste lucruri. Trebuie însă spus mult mai mult, că adevărata modestie constă tocmai în a recunoaște pe Dumnezeu în toate, a-l onora în toate și în special pe scena istoriei universale. Purtăm cu noi o tradiție, că înțelepciunea lui Dumnezeu se poate recunoaște în natură. A fost un timp la modă a se recunoaște înțelepciunea Lui în plante și animale.

Arătăm că cunoaștem pe Dumnezeu, mirându-ne de destinul uman și de producțiile naturii...

Dumnezeu este în Sine și pentru Sine ființa eternă – și ceea ce este universal, este în sine și pentru sine obiect al gândirii și nu al sentimentului...Adevărul este Unul Universal în el însuși, esențial. Substanțial; ceva asemănător nu există decât în gândire și pentru gândire...Istoria este dezvoltarea naturii lui Dumnezeu într-un anumit element particular; nicio altă înțelegere nu poate să fie mulțumitoare sau să aibă loc aici!” (pag. 534)

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Cum gândea Nietzsche despre om? El zicea: „Omul e doar o funie întinsă între bestie și Supraom – o funie peste un abis”. Cred că se lămurește oricine care are un dram de gândire, cam ce era în capul acestui filosof zbuciumat și zguduit de îndoieli!
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar