news        mail   location

 
 

Ce susținea sus și tare, acest filosof contradictoriu? Că „omul se naște liber și totuși pretutindeni este în lanțuri”.

 

Având în vedere o schemă (vol. Filosofie – idei fundamentale, ediția Litera, București, 2016, pag. 156), Rousseau afirmă că: „în starea sa naturală”, omul este fundamentul bun, iar atunci când a apărut ideea proprietății private, societatea a trebuit să dezvolte un sistem pentru a o proteja și „acest sistem a evoluat sub forma unor legi impuse de cei cu proprietăți asupra celor fără proprietăți” și susține Jean Jacques Rousseau, că: „aceste legi constrâng pe oameni în moduri nedrepte”, și atunci, concluzia finală și descurajantă este că: „Omul se naște liber, și totuși, pretutindeni este în lanțuri” (pag. 156).

Lucrările importante ale filosofului Jean Jacques Rousseau sunt: 1750 – Discurs asupra științelor și artelor; 1755 – Discurs asupra originii și fundamentelor inegalității dintre oameni; 1755 – Discurs asupra economiei politice și în 1762 – Contractul Social.

Se știe că filosoful Rousseau a fost un produs al secolului al XVIII-lea, cunoscut ca drept Iluminism, adică o întruchipare a filosofiei europene continentale. El a dorit să devină faimos ca muzician și compozitor, dar în 1740 i-a întâlnit pe Denis Diderot și Jean d`Alembert, cei care au întocmit noua Enciclopedie, astfel, devenind interesat de filosofie.

Se cunoaște faptul că gânditorii iluminiști din Franța și din Anglia, după caz, au început să pună la îndoială starea lucrurilor, subminând autoritatea Bisericii cât și a aristocrației, iar susținătorul reformelor sociale, cum a fost Voltaire, cădea mereu pradă cenzurii excesive a sistemului. Dar, domeniul principal de interes a lui Rousseau a devenit, până la urmă, filosofia politică, el fiind influențat de contemporanii francezi și de operele filosofilor englezi, în mod special, de Thomas Hobbles și John Locke. Filosoful Hobbles vedea viața drept „solitară, sărăcăcioasă, neplăcută, abrutizată și scurtă”, iar Rousseau se gândea că societatea ar putea avea o influență negativă, după cum s-a dovedit în aproape toate timpurile, la aceasta contribuind și inegalitatea legilor, într-o societate, care, de altfel, mai mult corupe.

Influența politică slăbește „voința generală și ea trebuie să provină de la toți și să li se aplice tuturor”, lucru extrem de dificil.

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar