news        mail   location

 
 

În anul 1711, David Hume (1711-1776) s-a născut în Edinburgh – Scoția. Fiind un prunc precoce, a intrat la Universitatea din Edinburgh la vârsta crudă, de numai 12 ani, în jurul anului 1729. În acest răstimp, s-a ostenit să caute „un mijloc prin care să poată fi stabilit adevărul”, depunând un efort susținut.

 

Franța i s-a părut un spațiu potrivit pentru dezvoltarea sa intelectuală și se mută în La Fleche, în Anjou, aici scriind „Tratatul asupra naturii umane” (1739), în care și-a formulat toate ideile sale filosofice, înainte de a reveni la Edinburgh, locul de naștere.

Se reîntoarce, în anul 1763, din nou, în Franța, de data aceasta ca ambasador la Paris, unde s-a întâlnit și împrietenit cu marele filosof Jean Jacques Rousseau, și a devenit, cu preponderență, cunoscut ca filosof.

Cea mai întinsă lucrare, care i-a ocupat lui David Hume, cei din urmă ani din viață, a fost: „Dialoguri asupra religiei naturale”, scrisă cu „precauție excesivă”, texte care au fost publicate doar după moartea sa, în anul 1779, el sfârșindu-și viața în 1776.

Trebuie să reamintim că, în anul 1748, a publicat o lucrare stufoasă: „Cercetare asupra intelectului omenesc”, ce ar trebui să fie cunoscută și în secolul XXI.

În „Tratatul asupra naturii umane”, David Hume argumentează inovator și strălucit, ideile sale, dar care au fost ignorate la data publicării lor, în 1739, cu toate că au fost o culme, un apogeu al empirismului (de la gândire, la simțire...există empirism logic și empirism social. Din limba greacă veche, care înseamnă text sau încercare de a afla. Există și o Teologie empirică exprimată prin Patrologie și Literatură Patristică, experiența și discernământul duhovnicesc al oricărui Sfânt Părinte).

David Hume a fost cunoscut în țara sa, ca autor al unei Istorii a Marii Britanii, decât ca filosof renumit; dar în Germania, Immanuel Kant susține că a fost trezit din „somnul său dogmatic”, descoperind și citind pe David Hume, a cărui filosofie a influențat mediul filosofic al secolelor XIX și XX.

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar