news        mail   location

 
 

După cum se știe, Ahad Ha`Am este pseudonimul  filosofului evreu de origine ucraineană Asher Ginzborg, un faimos gânditor sionist care a promovat o renaștere spirituală în rândul evreilor. În 1890, susținea într-un eseu relativ satiric că, deși venerăm înțelepciunea, încrederea în sine contează mai mult.

 

„În orice situație dificilă sau periculoasă, spune el, cei înțelepți dau înapoi, cântărind avantajele și dezavantajele oricărei acțiuni. Între timp (s-a constatat) că Ha`Am are umor și prezintă situații satirice, dar este un exercițiu care derutează pe cei mai întârziați la înțelesuri adânci. Pentru aceasta, lui Ha`Am îi plăcea să citeze un vechi proverb idiș: Un act de nebunie care dă rezultate bune rămâne totuși un act de nebunie. În unele ocazii noi acționăm fără să înțelegem deplin dificultățile sarcinii pe care ne-o asumăm, însă avem succes deoarece „norocul” este de partea noastră. Totuși, spune Ha`Am, aceasta nu face nechibzuința noastră lăudabilă în niciun fel. Dacă dorim ca acțiunile noastre să dea rezultate, trebuie, într-adevăr, să dezvoltăm și să folosim acea încredere în sine care poate fi văzută uneori în acțiunile optimiste. În același timp trebuie să temperăm de fiecare dacă această încredere în sine cu ajutorul înțelepciunii, altminteri acțiunilor noastre le va lipsi adevărata eficiență în lume” (pag. 222).

În context „ramura” pe care stă Ha`Am este Etica și ca abordare Sionismul Cultural. În antichitate, Socrate combină încrederea în sine cu recunoașterea propriei sale „ignoranțe” care era tot o expresie satirică. Precum și în anul 1511, Erasmus de Rotterdam scrie Elogiul nebuniei, o lucrare satirică ce aparent laudă comportamentul prostesc; iar Alexander Pope, în anul 1711, scrie că: „proștii se grăbesc acolo, unde îngerilor le este teamă să pășească”.

Mai cu vârf, Michel Foucault scrie Istoria nebuniei în epoca clasică, un studiu filosofic al istoriei nebuniei!

Aceasta nu are nicio legătură cu a fi nebun întru Hristos!

Calinic Argeșeanul

Comuna Domnești a fost și este una dintre cele mai importante așezări ale țării, cu contribuții majore la întemeierea Țării Românești, cu mulți oameni mari în știința și cultura românească.
În ziua de 3 octombrie, în sala Sfântul Ierarh Iachint de Vicina din cadrul Protoieriei Pitești, a avut loc o întâlnire de lucru, desfășurată în cadrul proiectului: „Tradiției și actualitate în Biserica Ortodoxă Română (Tabor)”, care este derulat de către Administrația Națională a Penitenciarelor în parteneriat cu Biserica Ortodoxă Română.
Nu esti sarac atunci cand nu ai ci esti sarac atunci cand nu vrei sa daruiesti. Caci dragostea fata de aproapele este virtutea care impodobeste sufletul, comoara cea mai de pret a omului. Fiecare om are ceva ce-i prisoseste iar daca nu are lucruri materiale cu siguranta nu duce lipsa de o vorba buna, de o incurajare sau de o rugaciune ce poate fi inaltata pentru altul mai nevoias.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge.
În ziua de prăznuire a Acoperământului Maicii Domnului, elevii și profesorii de la Seminarul Teologic „Neagoe Vodă Basarab” din municipiul Curtea de Argeș, au participat la Sfânta Liturghie, oficiată de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul, în Paraclisul Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica din cadrul Centrului Eparhial.
Poetul, filosoful și romancierul Miguel Unamuno a devenit cel mai cunoscut după apariția cărții sale: Despre sentimentul tragic al vieții (1913). El arată că întreaga conștiință este o conștiință a morții (suntem dureros de conștienți de lipsa nemuririi noastre) și a suferinței.
În Viața rațiunii (1905) filosoful hispano-american Santayana scria că acela care nu își poate reaminti trecutul este condamnat să îl repete.
Ca în loc de orice început să încercăm să arătăm „silogismul” lui John Dewey: „Problemele apar deoarece încercăm să înțelegem...provocările aduse de viață într-o lume în continuă schimbare, deci, trebuie să înțelegem tradițiile pe care le-am moștenit. Filosofia nu înseamnă să ne facem o imagine adevărată asupra lumii, ca să găsim soluții practice la problemele noastre. Așadar, gândim numai atunci când ne confruntăm cu probleme!”
Iată și silogismul lui Henri Bergson (1859-1941): „Există două tipuri de cunoaștere: Cunoașterea relativă: cunoașterea obiectelor din lume dintr-o perspectivă particulară. Aceasta este atinsă folosind intelectul și rațiunea: noi suntem distanțați de obiectul în sine. Cunoașterea absolută: cunoașterea obiectelor din lume așa cum sunt realmente. Aceasta dobândită prin înțelegere intuitivă a adevărului: este o formă de cunoaștere foarte directă. Așadar, intuiția merge exact în direcția vieții” (pag. 226).
Reamintim că filosoful Edmund Husserl s-a născut în anul când se uneau Principatele Române, 1859, în orașul Moravia, pe atunci parte din imperiul austriac. A studiat matematica și astronomia. După ce și-a luat doctoratul în matematică, a decis să se ocupe de filosofie.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar