news        mail   location

 
 

În dricul amiezii secolului al XVIII-lea, în localitatea Leonberg, în Wurtemberg, avea să vină pe lume în 1775, filosoful Friedrich Willhelm Schelling (1775-1854), părinții săi fiind pastori. Studiază Teologia la Tubingen unde are coleg pe Hegel și cu marele poet Hodelrin.

 

Schelling are ca prioritate lecturile filosofilor Kant, Fichte, Spinoza, adică o filosofie idealistă a spiritului, a libertății, marea viziune panteistă a lui Spinoza în care Natura este identificată cu Dumnezeu, cu substanța. La 20 de ani, scrie în lucrarea sa Dogmatismus und Kriticismus, tinerețea lui Schelling este astfel împărțită între pasiunea pentru speculația și interesul viu pentru științele naturii. Trăiește în epoca descoperirilor lui Galvani, în domeniul electricității și a lui Lavoisier în chimie, primele lucrări ale lui Schelling fiind lucrări de filosofia naturii.

După cum se știe are teorii bizare (materia electrică este pentru el oxigen descompus, aerul este descompus de lumină, etc.). Natura, pentru el este nu un „mecanism, dar o forță vie, activă, o creație continuă” (pag. 488).

După lucrările sale de filosofie, la intervenția lui Fichte și Goethe, filosoful Schelling este chemat la Universitatea Jena, profesând alături  de Fichte, filosofia sa nefiind prea îndepărtată  de cea a lui Fichte. Influențat de frații Schlegel și  mai ales de Carolina Schlegel, care va deveni soția lui Schelling, acum pasionat de mit și mitologie, crezând că arta este în creațiile ei finite o revelație a absolutului. Dimpreună cu Hegel la Jena, fondează: Jurnalul critic de Filosofie.

În anul 1803 Schelling este chemat, pe rând, la Nurenberg, apoi la Munchen, ca prin anul 1806, cearta pe principii cu Fichte ia sfârșit, iar în anul următor Schelling devine secretarul Academiei de Arte frumoase, unde-și ține discursul: „Raportul dintre artele plastice și natură”. Ajunge membru al Academiei bavareze, iar regele Bavariei îl înnobilează. În anul 1841, după moartea lui Hegel, Schelling este chemat la Berlin la catedra lui Hegel de către Friedrich Wilhelm IV „regele romantic”, care dorea în sinea sa o ajustare a principiilor hegeliene.

Istoricii filosofiei s-au apucat să împartă gândirea lui Schelling în mai multe perioade:

1. Filosofia naturii;

2. Filosofia idealistă din Sistemul idealismului transcendental;

3. Filosofia identității dintre real și ideal;

4. Filosofia libertății;

5. Filosofia ultimă a Revelației;

Este vorba de aceeași gândire, dintr-o oală mai mare, acum distribuită în oale mai mici, cum punem noi laptele la prins, pentru iaurtul natural!

A scris: „Caracterul operei de artă”; „Ideea de Adevăr” și „Ideea de frumos” (dialogul între Anselmo și Alexandru); „Arta și imitația naturii”, etc.

Abordări noi! Gândire înaltă! Lumină în Casa Sufletului!

Calinic Argeșeanul

Ieri după-amiază, Centrul Cultural Pitești a fost gazda unui eveniment de excepție realizat în parteneriat cu Filiala Pitești a Uniunii Scriitorilor din România. În cadrul proiectului ,,Personalități culturale”, a fost organizată conferința cu tema „Calinic – 80. În Slujba Credinței și a Culturii”.
Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul –Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică și recreativă la Parohia ”Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din municipiul Curtea de Argeș.
Mari sunt aripile milosteniei. Sfâșie văzduhul, trece de lună, lasă în urmă soarele și ajunge în ceruri. Dar nici acolo nu stă. Trece și de ceruri, înconjoară puterile îngerești și se așează în fața Tronului Domnului.
Cinstirea Sfintei Cuvioase Parascheva la noi este de veacuri şi dragostea poporului nostru dreptcredincios pentru ea a crescut în timp mai ales după aducerea la Iaşi a sfintelor ei moaşte în secolul al 17-lea. De atunci, din generaţie în generaţie, românii au mers la Iaşi să-i ceară ajutorul şi mai ales să-i mulţumească la sărbătoarea ei din 14 octombrie pentru binefacerile primite de la Dumnezeu prin rugăciunile ei.
În ziua de 15 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Costești, în care parohiile din cercul nr. III pastoral: Popești, Slobozia Trăznitu, Burdea, Purcăreni, Palanga, Bucov, Râca, Surdulești și Miroși, au oferit daruri unor persoane cu situații materiale modeste.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!
Nu mi-a plăcut să aud, niciodată, de trenul accelerat, cum că ar fi un mijloc mai rapid de locomoție. Ori de câte ori am călătorit cu un asemenea utilaj pe roate de fier, alunecătoare pe șine de oțel, după o vreme, mi-am zis că e un tren obișnuit și „accelerat” era doar o expresie tehnică imprimată pe o tablă vopsită în alb și cu litere negre.
Unii mai mucaliți susțin că este o problemă cu „timpul” și că am trăi – și aici se are dreptate – sub presiunea timpului! Ne gândim, bineînțeles, că legătura noastră dintre natura „interioară și exerioară” se pierde foarte ușor, pentru că se pune problema gestionării emoțiilor, care ne duc în legătură cu noi înșine, cu trupul nostru și chiar cu sufletul nostru, cu semenii (aproapele), dar și cu lumea, în general și special.
Poetul german Heinrich Heine (1797-1856) avea și el, ca aproape toți oamenii, spaima pierderii de timp, așa cum o are o mare parte a omenirii, dar altora, să am iertare, nici nu le pasă. Și pe vremea lui era tot ca pe vremea noastră, grele împrejurări, de aceea scria: „Mi-e inima grea, cu durere/ Eu cuget la vremuri bătrâne/ Am înțeles atunci lumea/ Și rost avea ziua de mâine/...Dar astăzi sucit pare totul/ Prin jale și chinuri mă port.../ Posac pare totul acuma/ Și jalnic și putred și rece;/ De n-ar fi puțină iubire,/ Prin viață zadarnic ai trece!”
Ce m-a bucurat și m-a fascinat la mama, a fost și a rămas voința ei de a munci fără odihnă și într-un ritm amețitor. Așa am învățat noi de când eram mici, și acum, când am altă înțelegere rămân uimit că am putut suporta un „regim de ocnaș”, neavând nicio înțelegere, că eram și eu, bietul de mine, un băiețandru plin de avânt, dar totuși, cu viață crudă de prunc.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar