news        mail   location

 
 

Dacă mama mă tot lua cu dânsa pe la lucrările gospodăreşti, încet-încet am început să devin confidentul dânsei. Orice pas îl făcea, orice lucrare, orice vorbă şi atitudine, lăsau în sufletul şi inima mea de prunc amintiri de neuitat.

 

Acum îmi dau seama, mai bine ca oricând, de sfiala mamei, discreţia şi simplitatea ei exemplară. Aşa, de pildă, nu-i plăcea să se împopoţoneze cu haine deosebite şi luxoase. Nu-i plăcea să meargă la nunţi şi ospeţe. Fugea de mulţime. Poate se inhiba, trăind mai mult retrasă în sihăstria munţilor.

Mi-a rămas de neuitat, pentru totdeauna, dacă pot spune aşa, prima drumeţie la mănăstire. Eram mic, aveam probabil 5-6 ani. În plină iarnă, de Sfântul Ioan Botezătorul, am pornit împreună la Schitul Horăicioara, care era sub ascultarea Mănăstirii Horaiţa, având, în vecini, peste munţi, chiar satul Cracăul Negru în care m-am născut.

Drumul a fost cumplit. Zăpadă mare. Urmă nu se vedea, dar mama ştia cărarea care ducea la chinovia din munţi. Bocancii cu talpă din piele (opinci nu voiam să port!) alunecau cu mare sprinteneală. Urcam zece metri şi alunecam cinci.

Mama mă încuraja ducând greutatea unei traiste pline cu daruri, pentru schitul din munţi. N-am mai putut urca. Am început a plânge în hohote. Deodată o aud pe mama, săraca, zicând cam şoptit:

- Taci, nu plânge că te aude lupul!

- Poate să mă audă! Am strigat eu printre sughiţuri.

- Vino la mine în traistă! Nu mai plânge, aud glasul mamei. Şi m-a luat în traistă. Nici acum nu uit, cum ducea într-o traistă darurile pentru schit, iar într-o altă traistă pe nevolnicul de Costică. De câte ori îmi vine aievea episodul în faţa ochilor, şi aceasta destul de des, mă osândesc că nu am ştiut să am milă de mama şi cum am îndrăznit să mă las ca să fiu cărat în spinare.

Încet-încet, am pornit la drum. Printre brazii plini de promoroacă zăream turlele mănăstirii. Bucuria m-a cuprins irezistibil. Uitasem cu desăvârşire greutatea drumului parcurs. Mama era veselă. Îşi dusese la capăt gândul de a mă urca spre sihăstriile din munţi. Ne înţelegeam fără vorbe. Doar privirile erau de ajuns.

Slujba începuse mai de dimineaţă. Când am intrat în bisericuţa Schitului Horăicioara, din Munţii Neamţului, era deja începută Sfânta Liturghie. Lume era cam puţină şi tăcută.

M-am aşezat într-o strană, ghemuit. Am adormit dus. Când am deschis ochii, în faţa Altarului, între Uşile Împărăteşti, pomenea de zor, la Sfintele Daruri, Părintele Gherasim Vasiliu. Era un călugăr în vârstă, cu păr alb şi barbă lungă, parcă ar fi fost chipul unui sfânt desprins de pe pereţii bisericii. Privirile ochilor de culoarea cerului îi mişcau precum bobul de lumină din candelele ce ardeau la icoanele împărăteşti. M-a impresionat chipul călugărului slujitor. Mă cuprinsese o pace adâncă intrând din nou într-un somn adânc, vegheat de sfânta mea mamă, răbdătoare ca piatra din drum călcată în picioare.

La terminarea slujbei am fost chemaţi la trapeza schitului. Era o încăpere sărăcăcioasă. Stareţul mănăstirii, bătrânul slujitor, m-a chemat lângă dânsul. Mi-a pus borş în strachina de lut şi cu o bucată de mălai (un fel de pâine coaptă în cuptor din făină), sorbeam cu lingura din lemn de plop. Deodată aud vocea bătrânului preot:

- Cum te cheamă, băiete?

- Costică, adică Constantin al lui Haralambie Argatu din Cracăul Negru, i-am răspuns pe nerăsuflate, de parcă eram nu ştiu ce fiu de prinţ.

- Bine, băiete, adică Constantine, aud cuvântul calm al bătrânului sacerdot. Nu vrei să rămâi aici la Schitul Horăicioara?

- Da! i-am răspuns pe nerăsuflate şi m-am apropiat mai mult de moşul monahal. Eram fericit! Nu mă mai gândeam la nimic, nici chiar la mama care mă născuse şi mă adusese cu atâta greutate la schitul din vârful muntelui.

- Va veni, Părinte, după ce termină şcoala. Acum este prea tânăr şi trebuie să înveţe carte mai întâi, se aude vorba mamei care despica aerul rece ca o sabie necruţătoare. Atunci n-am înţeles hotărârea straşnică a mamei. Regreta mereu că nu a putut să meargă la şcoală. Singură a învăţat să scrie şi să citească. Iar acum nu voia să-şi scape pruncul fără învăţătură. N-a mai spus nimic Părintele Vasiliu, dar nici eu n-am mai îndrăznit să insist pentru a rămâne în sihăstrie.

Ne-am luat rămas bun de la părintele cel blând, chip de icoană şi azi după o jumătate de secol. Întorsul acasă a fost mult mai uşor şi vesel. Din vârful coastei am mers pe câteva crengi de brad făcute ca o mătură. Mama tot striga din urmă să am grijă să nu cad în vreo prăpastie. Dintr-o dată mă simt luat pe sus şi n-am avut timp nici să strig. Nimerisem într-o râpă. Norocul meu că golul n-a fost prea adânc şi m-am trezit în vârful brazilor, pe deasupra hăului, în care am căzut printre cetini până jos, aşa cum cad în valuri mari bucăţi de zăpadă.

Fiind prăbuşit la pământ, auzeam strigătele şi bocetele mamei ca şi cum aş fi murit. Din fundul prăpastiei am răcnit cât am putut zicând că n-am nimic. Încet-încet, am încercat să ies la lumină. Un picior nu-l mai puteam pune în pământ. Deja nu-l mai simţeam din şoldul care ardea ca focul. Bucuroasă că n-am murit, mama m-a luat în spinare şi aşa am ajuns acasă până la apusul soarelui, cu dese opriri pentru a se odihni câte puţin.

Săraca mama!

Când mă gândesc îmi vine să plâng în hohote.

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și vreme, volumul I, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de prăznuire a Acoperământului Maicii Domnului, elevii și profesorii de la Seminarul Teologic „Neagoe Vodă Basarab” din municipiul Curtea de Argeș, au participat la Sfânta Liturghie, oficiată de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul, în Paraclisul Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica din cadrul Centrului Eparhial.
Cu ocazia cinstirii praznicului Acoperâmântului Maicii Domnului, în comuna argeșeană Corbi aflată pe Valea Râului Doamnei, foarte mulți credincioși au ajuns în această dimineață pentru a participa la slujba de hram a noii mănăstiri ce se construiește foarte aproape de biserica rupestră Corbii de Piatră.
Milostenia reprezintă jertfelnicia inimii. Dând celor săraci, inima noastră devine o adevărată jertfă adusă lui Dumnezeu. Cel care dă celui lipsit, nu face altceva decât să restituie bunuri la izvorul milei, care este Dumnezeu.
Milostenia sau îndurarea creştină izvorăşte din iubirea de Dumnezeu şi de aproapele şi ia forma ajutorării materiale şi morale a semenilor aflaţi în nevoie. Mântuitorul, modelul desăvârşit al milosteniei, ne-a înştiinţat că la Judecata de apoi faptele îndurării trupeşti şi sufleteşti sunt acelea care ne vor deschide porţile fericirii veşnice.
„Basarab Fest”, festivalul dedicat întemeietorilor Țării Românești, s-a desfășurat în județul Argeș în perioada 27-29 septembrie. În prima zi a acestui eveniment a avut loc premierea Concursului Național de Poezie „Toată vremea-și are vreme”, dar și un concurs dedicat artelor vizuale. Manifestările în cadrul acestui festival medieval au continuat în zilele de sâmbătă și duminică, cu momente care au pus în lumină vrednicia unui neam condus de bărbați demni cu frică de Dumnezeu.
Iată și silogismul lui Henri Bergson (1859-1941): „Există două tipuri de cunoaștere: Cunoașterea relativă: cunoașterea obiectelor din lume dintr-o perspectivă particulară. Aceasta este atinsă folosind intelectul și rațiunea: noi suntem distanțați de obiectul în sine. Cunoașterea absolută: cunoașterea obiectelor din lume așa cum sunt realmente. Aceasta dobândită prin înțelegere intuitivă a adevărului: este o formă de cunoaștere foarte directă. Așadar, intuiția merge exact în direcția vieții” (pag. 226).
Reamintim că filosoful Edmund Husserl s-a născut în anul când se uneau Principatele Române, 1859, în orașul Moravia, pe atunci parte din imperiul austriac. A studiat matematica și astronomia. După ce și-a luat doctoratul în matematică, a decis să se ocupe de filosofie.
După cum se știe, Ahad Ha`Am este pseudonimul filosofului evreu de origine ucraineană Asher Ginzborg, un faimos gânditor sionist care a promovat o renaștere spirituală în rândul evreilor. În 1890, susținea într-un eseu relativ satiric că, deși venerăm înțelepciunea, încrederea în sine contează mai mult.
Nu știu, desigur, cum au scris alții, cu anumite metehne fizice, uneori insuportabile. Personal, am scris după fiecare operație: de rinichi, de inimă, de coloană, și în cele de față (începând cu iunie 2024) cu o fractură izbitoare la genunchiul stâng, prin spulberarea rotulei, zdrobită în cele patru puncte cardinale.
Spre marea durere a filosofului Nietzsche, în timpul vieții lui nu s-a putut bucura ca scrisul său să ajungă la publicul larg și chiar el a trebuit să plătească pentru publicarea părții finale a cărții: Așa grăit-a Zarathustra (1883-1885), din fonduri personale.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar