news        mail   location

 
 

Ca să înțelegem mai limpede gândirea lui Rene Descartes, cred că este potrivit să prezentăm harnicilor cititori și câteva pasaje din cartea tipărită în 1641, Meditații despre Filosofia primă!

 

Așadar: „Prin cuvântul de Dumnezeu înțeleg o substanță infinită, eternă, imuabilă, independentă, atotcunoscătoare, atotputernică și prin care eu însumi și celelalte lucruri care au fost create și produse; dar aceste avantagii (calități) sunt așa de mari și eminente, încât cu cât le consider mai cu atenție, cu atât sunt convins mai puțin că am putut să iau aceste idei din mine însumi. Și în consecință, trebuie în mod necesar să trag concluzia, după tot ce am spus mai înainte, că Dumnezeu există. Căci, cu toate că ideea de substanță este în mine prin faptul că sunt o substanță, eu nu voi avea totuși ideea unei substanțe infinite, eu care sunt o ființă finită, dacă ea nu ar fi fost pusă în mine de o substanță care ar fi într-adevăr infinită.

Și nu trebuie să-mi închipui că eu nu înțeleg infinitul printr-o idee adevărată, ci numai prin negația a ceea ce este finit, în același fel, în care înțeleg repausul și întunericul prin negarea mișcării și a lumii, fiindcă, din contră, văd în mod evident că este mai multă realitate în substanța infinită decât în substanța finită și că fiindcă eu am, într-un fel oarecare, mai întâi în mine noțiunea infinitului decât a finitului, adică noțiunea lui Dumnezeu decât a mea însuși; căci cum ar fi posibil ca eu să cunosc că mă îndoiesc și că doresc, că-mi lipsește adică ceva, și că nu sunt deloc perfect, dacă a-și avea în mine o idee a unei ființe mai perfecte decât mine, în comparație cu care cunosc defectele mele. Această idee, spun, a unei ființe foarte perfecte și infinite este foarte adevărată; și aceasta este adevărat, cu toate că nu înțeleg infinitul și că sunt în Dumnezeu o infinitate de lucruri pe care nu le pot înțelege și pe care poate nu le pot nici atinge cu gândirea; căci este în natura infinitului ca eu, care sunt finit și limitat, să nu-l pot înțelege și este suficient dacă înțeleg aceasta, și dacă judec, că toate lucrurile în care știu că există o oarecare perfecție și poate încă o infinitate de altele pe care nu le cunosc, sunt în Dumnezeu, într-un mod formal și eminent, pentru că ideea pe care o am despre acesta să fie cea mai adevărată, cea mai clară și cea mai distinctă din toate câte există în spiritul meu!”

Calinic Argeșeanul

Pelerinajul este izvor de mângâiere și de încurajare pentru noi, creștinii. Pelerinajul este întâlnirea cu Domnul Hristos, o întâlnire personală, pe care însă o simțim ca fiind vrednică de a fi propovăduită, de a vedea poate și cel care nu s-a înscris în acest demers și a cunoaște adevărul că omul creștin este plin de bucurie pentru că se întâlnește cu Hristos Domnul și că dorește să vestească, prin prezența sa în inima cetății, despre taina acestei bucurii, cu nădejdea că ea va cuprinde tot mai multe inimi.
Parohia argeșeană Micești din protopopiatul Mioveni și-a sărbătorit astăzi hramul închinat praznicului Intrării Domnului în Ierusalim. Încă de la primele ore ale dimineții, credincioșii acestei comunități au avut bucuria de a-l primi în mijlocul lor pe Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.
Priceasna este deopotrivă rugăciune și cântare în cuvinte simple, amintind de cântecul doinit la șezătorile satului, dar evocând aceleași înțelesuri profunde ale credinței ortodoxe mărturisite în această tindă a raiului.
Sectorul Invatamant prin Biroul de Cateheza si Activitati cu Tineretul, al Arhiepiscopiei Argesului si Muscelului a organizat o procesiune in sambata Floriilor, in cartierul pitestean Gavana.
În seara zilei de 26 aprilie, curtea bisericii parohiei Micești din Protoieria Mioveni, a devenit neîncăpătoare pentru credincioșii care au venit să asiste la Concertul de Florii: „Crucea, calea spre înviere”.
După cum se ştie din veacul veacurilor, atunci când doreşti să distrugi autoritatea unei instituţii sau a unui om, îi pui la îndoială lucrarea pe care o face. Mai mult, îi găseşti argumente de a duce la desfiinţarea temeiurilor sacre sau legal – administrative. Aceasta se face deseori din invidie şi răutate. Şi se face cu multă osârdie mai ales atunci când, cel care o face, are un scop anume sau doreşte să mute atenţia pe alte planuri, pentru a nu se vădi pe sine. Vorba din bătrâni: Să mutăm la alţii musca de pe căciula noastră!
După învierea lui Lazăr din mormânt, vestea s-a răspândit ca fulgerul, după cum era şi normal. Nu se mai auzise până atunci ca cineva să învieze din mormânt un om mort de patru zile! Faima lui Iisus creştea! Cei grupaţi în partide separate: fariseii, saducheii, irodianii, acum mai mulţi ca oricând, au hotărât ca Iisus să moară: „Deci, din ziua aceea s-au hotărât ca să-L ucidă!” (Ioan 11, 53).
Cu răbdare, încă un popas cu Blaise Pascal: „Sufletul nostru este aruncat în corp, unde găsește număr, timp, dimensiuni. El raționează asupra lor, numește această natură necesitate și nu poate să creadă altfel...
Blaise Pascal, savantul pios din secolul al XVII-lea, continuă întru gândirea sa: „Liniștea eternă a acestor spații nemărginite mă sperie. Să nu căutăm deci o siguranță și o certitudine. Rațiunea noastră este întotdeauna înșelată de inconstanța aparențelor.
Cât de bine și folositor este să mai cunoaștem și alte gânduri ale filosofului Blaise Pascal: „Cunoașterea lui Dumnezeu, fără aceea a mizeriei tale, face mândria. Cunoașterea mizeriei, fără cunoașterea lui Dumnezeu, face disperarea. Cunoașterea lui Iisus Hristos face o medie, fiindcă găsim în el și pe Dumnezeu și mizeria noastră.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar