news        mail   location

 
 

Prin veacurile de demult, „Utopia” lui Thomas Morus, cum era și firesc, a preocupat multă lume. În cartea „Filosofie” (Idei fundamentale – Filosofia pe înțelesul tuturor, Editura Litera, București, 2016, pag. 201) este un episod care ne vorbește de Utopia marxistă! S-ar părea bizar, dar, totuși, se merită să facem un popas, cât de cât, lămuritor.

 

Marx visa o societate perfectă, fără diferențe de clasă și conform dialecticii cu regulile ei, conflictul care apare între clase (burghezia și proletariatul – muncitorimea modernă), transformările respective sunt văzute ca sprijinite de natura tot mai complexă a procesului de producție și perfecționarea tehnologiei, șomajul, avea să fie tot mai pronunțat și tot mai mulți oameni aveau să fie înstrăinați de mijloacele de producție și, astfel, societatea avea să se împartă în două: pe de o parte, numărul mare al celor săraci, iar pe de altă parte cei puțini care controlau și dețineau mijloacele de producție și conform regulilor Dialecticii, conflictul avea să se transforme într-o revoluție violentă spre a stabili o nouă societate fără diferență de clasă.

Aceasta avea să fie societatea utopică, lipsită de orice conflict, care marca sfârșitul dialecticii. Marx credea că această societate perfectă nu va avea nevoie de guvernare, ci doar de administrare, care să fie dusă la îndeplinire de liderii revoluției: „partidul comunist” (prin care se referă la cei care au aderat la cauză și nu neapărat la o organizație specifică). În cadrul acestui nou tip de Stat (pe care Marx îl numea „dictatura proletariatului”) oamenii se vor putea bucura de o democrație reală, iar avuția va fi în proprietatea societății” (pag. 202). Dar separarea puterilor în Stat democratic?

Așa s-au „calicit” popoarele, ai căror lideri (burghezia nouă, modernă) nu au înțeles ce a vrut Marx să însemne o schimbare spre socialism și spre comunism, cum se „urla” la toate întrunirile.

Și așa am rămas fără pământ! Nici măcar câteva petice pe sub ușă și împrejurul casei, ca să poți pune câteva straturi. În drum, în fața porții, se puneau straturi! Acum se pun flori! Avem o democrație solidă, făcută de oameni. Marx nu a mai trăit să vadă ce s-a făcut cu gândirea lui și cu speranța de a schimba lumea!

Știu ce a însemnat o nouă societate agricolă și industrială! După anul 1989, s-a ivit o nouă societate și cu o nouă democrație! Să ne trăiască!

Calinic Argeșeanul

Catedrala orașului Mioveni s-a aflat astăzi în sărbătoare. Foarte mulți credincioși au avut bucuria de a participa la Sfânta Liturghie oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Calinic Argeșeanul, Arhiepiscop al Argeșului și Muscelului împreună cu Preasfințitul Părinte Teofan Koja, Episcop de Filomilion din Patriarhia Ecumenică.
În ziua praznicului Înălțării Sfintei Cruci, foarte mulți pelerini și-au îndreptat pașii către mănăstirea argeșeană NegruVodă din municipiul Câmpulung Muscel. În această zi binecuvântată au avut ocazia de a participa la Sfânta Liturghie care a fost oficiată în biserica mănăstirii de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic Argeșeanul împreună cu Preasfințitul Părinte Teofan Koja, Episcop de Filomilion, Biserica Albaneză din Americi, Patriarhia Ecumenică.
Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în școlile din cuprinsul Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns astăzi în comunele argeșene Cuca și Cotmeana, care aparțin de protopopiatul Pitești.
Toată suflarea ortodoxă sărbătoreşte în ziua Înălțării Sfintei Cruci, amintirea a două evenimente deosebite din istoria lemnului Sfintei Cruci: aflarea Sfintei Cruci pe care a fost răstignit Mântuitorul şi Înălţarea ei solemnă în faţa poporului de către episcopul Macarie al Ierusalimului, în ziua de 14 septembrie din anul 335 şi aducerea Sfintei Cruci de la perşii păgâni, în anul 629, în vremea împăratului bizantin Heraclius, care a depus-o cu mare cinste în Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim.
Educația creștină se realizează în spațiul familial, eclesial și școlar. Transmiterea învățăturii de credință în familie este înlesnită mai ales prin modelul de viețuire al părinților și bunicilor, iar în biserică și în școală, prin răbdarea, înțelepciunea și dragostea elevului și a profesorului de Religie.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.
În Anul Domnului, 1866, la Pescasseroli, se năștea Benedetto Croce, studiile făcându-le la Neapole și Roma. A urmat Facultatea de Drept și a fost studentul vestitului Antonio Labriola, de la care a învățat să aibă o puternică înclinare spre studiul problemelor de metodologie și filosofie a istoriei.
Bucurându-ne de rânduiala cea binecuvântată de Dumnezeu în Biserica Slavei Sale, Calendarul creștin ortodox își începe lucrarea Anului bisericesc o dată cu începutul lunii septembrie, toamnă bogată în darurile lui Dumnezeu.
Un episod aparte! Nu știam ce putea însemna, mai ales, cuvântul Meliorism și ce poate însemna. Apelăm la textul lui James din lucrarea: Pragmatismul: „...Se vede aici că marea distincție de făcut din punct de vedere religios între raționalism și pluralism revine la a distinge departe între cei ce vreau, într-un fel absolut, ca „mântuirea” lumii să fie un lucru care va fi împlinit dintr-o necesitate originară și, de altă parte, între cei care se mulțumesc de a o crede posibilă.
Va trebui, pentru cultura generală, să citim dintre lucrările lui Wiliam James: Principles of psychology, 1890; The will to believe (Voința de a crede) 1897; The varieties of religious experience (Varietățile experienței religioase) 1902; Pragmatism, 1907; A meaning of truth (Sensul Adevărului), 1909; Some empiricism of philosophy (O introducere în filosofie), 1911, Essays in radical empiricism (articole din perioada din urmă a filosofiei empirismului radical) și desigur: Corespondența sa!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar