news        mail   location

 
 

În Anul Domnului, 1866, la Pescasseroli, se năștea Benedetto Croce, studiile făcându-le la Neapole și Roma. A urmat Facultatea de Drept și a fost studentul vestitului Antonio Labriola, de la care a învățat să aibă o puternică înclinare spre studiul problemelor de metodologie și filosofie a istoriei.

 

Cărțile pe care le-a scris alcătuiesc ele singure o bibliotecă, iar revista „La Critica” pe care a întemeiat-o în 1903 și pe care o conduce fără întrerupere și o scrie în marea ei parte el însuși, poate servi din toate punctele de vedere ca model de publicație științifică, prin seriozitatea, unitatea, dimensiunile și adâncimea tratării problemelor. Subliniem, ca și G. Gentile, de care îl lega o veche prietenie și colaborare, faptul că B. Croce este un filosof idealist.

Opera lui Croce cuprinde cu precădere domeniul filosofiei, al criticii literare și al criticii istorice. Din cele mai valoroase, menționăm: Estetica, 1902; Teoria della storia e della storiografia, 1912 și La Poesia, 1936. Să mai adăugăm: Estetica ca știință a expresiunii și lingvistică generală, și alte zeci de volume sub titlul general „Filosofia della spirito”.

Vom prezenta câteva fragmente din lucrarea sa, Estetica, 1902, pentru o mai bună cunoaștere a gândirii sale: Cunoștința intuitivă: „Cunoașterea umană are două forme: este, sau cunoașterea intuitivă sau cunoașterea logică; cunoașterea prin fantezie sau cunoașterea prin intelect; cunoașterea individului sau cunoașterea universului; a lucrurilor sau a relațiilor lor; este, cu un cuvânt, sau producătoare de imagini sau producătoare de concepte. Independența intuitivă  față de cea intelectuală: „Cel dintâi lucru pe care trebuie însă a ni-l fixa bine în minte este că cunoștința intuitivă nu are nevoie de stăpâni: n-are nevoie să se sprijine pe nimeni; nu are nevoie să ceară împrumut ochii nimănui, pentru că și-i are pe ai săi și încă foarte sănătoși. Și dacă nu poate încăpea îndoială că în multe intuiții se pot găsi amestecate concepte, în altele nu e urmă de un astfel de amestec; ceea ce dovedește că el nu e necesar. Impresia unui clar de lună, pictat de un pictor; conturul unei țări, deliniat de un cartograf; un motiv muzical fin sau energic; cuvintele unei poezii lirice sau acelea prin care cerem, poruncim și ne plângem în viața cotidiană, pot fi foarte bine toate fapte intuitive, fără umbre de referințe intelectuale” (Antologia filosofică, 1943; B. Croce: Logica come scienza del concetto puro).

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Cum gândea Nietzsche despre om? El zicea: „Omul e doar o funie întinsă între bestie și Supraom – o funie peste un abis”. Cred că se lămurește oricine care are un dram de gândire, cam ce era în capul acestui filosof zbuciumat și zguduit de îndoieli!
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar