news        mail   location

 
 

În canonul biblic al Noului Testament, Evanghelia după Sfântul Luca ocupă locul al treilea.

 

 

Această Evanghelie îl are ca autor pe cărturarul Luca, cel care, după mărturia Sfinţilor Părinţi, a făcut parte dintre cei 70 de apostoli, fiind, alături de Cleopa, călător pe drumul Emausului.[1]

Prin anul 44 d. H., Luca făcea parte din comunitatea creştinilor din Antiohia Siriei, de unde, se presupune că şi-ar trage obârşia. Luca a gândit şi a scris într-o limbă literară de o mare frumuseţe şi supleţe, precum n-a scris nimeni, doar Epistola către Evrei ridicându-se la aceeaşi înălţime stilistică. Fiind apropiat de Sfântul Apostol Pavel, delicat şi devotat ucenic, l-a însoţit în călătoriile misionare şi în cele două captivităţi la Roma, capitala Imperiului Roman.

Negreşit, Luca Evanghelistul, a fost un medic profesionist, iar mărturiile din secolul al IV-lea, ne arată, că avea şi iscusinţa de zugrav, fiind considerat autorul primului portret – icoană al Maicii Domnului. Pe lângă superba Evanghelie, de la Sfântul Luca ne-au rămas şi Faptele Apostolilor, prima istorie a creştinismului primar, de valoare absolută.

Evanghelia după Luca a fot scrisă după anul 63 d. H. în cetatea Romei. Atât Evanghelia, cât şi Faptele Apostolilor au fost adresate lui Teofil, un patrician proaspăt convertit la creştinism. Lui îi oferă Luca istoria vieţii lui Iisus Hristos, redactată la nivelul exigenţelor istorice şi intelectuale autentice, folosind, deopotrivă, izvoarele scrise şi pe cele din viu grai. Izvoarele scrise: Evanghelia după Matei, ca martor ocular; Evanghelia lui Marcu, ucenicul Sfântului Petru, deci izvor tot de mâna întâi; ucenici ai Sfântului Ioan Botezătorul, martori direcţi; sfintele femei care-L însoţiseră pe Iisus Domnul în Galileea, Ierusalim şi alte locuri.

Ce vom spune despre mărturiile femeilor, martore permanente ale vieţii pământeşti a lui Iisus, cu simţăminte pline de evlavie, cele care au văzut minunile pe viu, săvârşite de către Mântuitorul Hristos? Marta, Maria şi Lazăr, Ioana şi Susana, Maria din Magdala, şi, mai presus de toate, însăşi Maica Domnului, care a scos din cămara inimii o seamă de lucruri, doar de ea ştiute,[2] sunt temelia de netăgăduit a adevărurilor mântuitoare din Evanghelia după Luca.

Evanghelia după Luca, cea mai întinsă dinte toate Evangheliile, are un stil inconfundabil, limpezime şi un plus de credibilitate, eleganţă stilistică, ea fiind o capodoperă istorică, literară şi duhovnicească.

Dacă citim cu dragoste şi răbdare această operă de bază, ocrotită de Duhul Sfânt ca să ajungă până la noi, vom avea o mare bucurie şi vom găsi episoade mângâietoare de suflet şi sfinte nădejdi. Vom avea surpriza să citim şi din povestirile de taină ale Maicii Domnului, cum ar fi, spre exemplu, şi în Luca 2, 41-49, episodul cu prezenţa lui Iisus la templu, la 12 ani.

Se înţelege de la sine delicateţea emoţionantă a povestirii. Simplitatea şi puterea de evocare este superbă şi nu te îndoieşti nicio clipă. Pictorii celebri ai lumii ne-au lăsat imagini reprezentând parabolele Vameşului şi a Fariseului, Samarineanului Milostiv, Fiului Risipitor, şi mai ales episodul tainic şi mirific al drumului spre Emaus.

De câte ori am citit acest episod aveam sentimentul călătoriei cu Iisus, prin dumbrăvile acestei lumi văzute!

Calinic Argeșeanul

 

[1] Luca 24, 13-35

[2] Luca 2, 19

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.
În Anul Domnului, 1866, la Pescasseroli, se năștea Benedetto Croce, studiile făcându-le la Neapole și Roma. A urmat Facultatea de Drept și a fost studentul vestitului Antonio Labriola, de la care a învățat să aibă o puternică înclinare spre studiul problemelor de metodologie și filosofie a istoriei.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar