news        mail   location

 
 

Filosoful Immanuel Kant (1724-1804) liber în gândirea sa, considera, pe drept cuvânt „scandalos” faptul că, în peste 2.000 de ani de gândire filosofică nimeni nu reușise să ofere un argument prin care să demonstreze că există o lume în afara noastră, exterioară nouă, având în minte, în special, teoria lui Rene Descartes și George Berkeley, care se îndoiau de existența unei lumi exterioare.

 

După cum se știe, la începutul Meditațiilor sale, Descartes afirmă că trebuie să ne îndoim de orice cunoaștere cu excepția celei referitoare la propria noastră existență ca ființe gânditoare – chiar și de cunoașterea că există o lume exterioară. După cum era și normal, el contrazice acest punct de vedere cu un argument solid, care caută să dovedească existența lui Dumnezeu, și deci, realitatea unei lumi exterioare.

Potrivit maximei: „quot capita tot sensus” – „câte capete, atâtea sensuri”, mulți filosofi (printre care și Kant) nu au considerat că dovada oferită de Descartes, cu privire la existența lui Dumnezeu se bazează pe un raționament adevărat.

Pe de altă parte, Berkeley susținea, sus și tare, posibilitatea  cunoașterii, ea fiind posibilă – dar că ea vine din experiențele pe care conștiința noastră le percepe cu îndemânare.

Așa gândea marele filosof Immanuel Kant, cel ce a văzut lumina zilei în anul 1724, în Konigsberg, localitate pe care nu a părăsit-o niciodată, deși a devenit un faimos filosof pe plan internațional, chiar în timpul vieții sale, studiind la Universitatea din Konigsberg, filosofia, fizica și matematica, predând ca profesor 27 de ani. Din cauza vederilor sale „neortodoxe”, Regele Friedrich Wilhelm al II-lea, în anul 1792, l-a oprit să mai predea, o vreme, iar după moartea acestuia s-a întors la catedră, iar între 50 și 70 de ani a elaborat opera sa, astfel: 1781: Critica rațiunii pure; 1785: Întemeierea metafizicii moravurilor; 1788: Critica rațiunii practice; 1790: Critica facultății de judecare.

Am dorit să prezentăm, pe scurt, prima pagină a vieții personale a filosofului Immanuel Kant, care era un personaj strălucit și sociabil, mai ales, care a trăit 80 de ani, fără ca să se mai căsătorească vreodată, decât cu filosofia, ca oarecând celebrul Michelangelo, care susținea că s-a căsătorit cu pictura sa celebră.

Vor urma și alte considerații necesare culturii!

Calinic Argeșeanul

Ieri după-amiază, Centrul Cultural Pitești a fost gazda unui eveniment de excepție realizat în parteneriat cu Filiala Pitești a Uniunii Scriitorilor din România. În cadrul proiectului ,,Personalități culturale”, a fost organizată conferința cu tema „Calinic – 80. În Slujba Credinței și a Culturii”.
Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul –Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică și recreativă la Parohia ”Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din municipiul Curtea de Argeș.
Mari sunt aripile milosteniei. Sfâșie văzduhul, trece de lună, lasă în urmă soarele și ajunge în ceruri. Dar nici acolo nu stă. Trece și de ceruri, înconjoară puterile îngerești și se așează în fața Tronului Domnului.
Cinstirea Sfintei Cuvioase Parascheva la noi este de veacuri şi dragostea poporului nostru dreptcredincios pentru ea a crescut în timp mai ales după aducerea la Iaşi a sfintelor ei moaşte în secolul al 17-lea. De atunci, din generaţie în generaţie, românii au mers la Iaşi să-i ceară ajutorul şi mai ales să-i mulţumească la sărbătoarea ei din 14 octombrie pentru binefacerile primite de la Dumnezeu prin rugăciunile ei.
În ziua de 15 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Costești, în care parohiile din cercul nr. III pastoral: Popești, Slobozia Trăznitu, Burdea, Purcăreni, Palanga, Bucov, Râca, Surdulești și Miroși, au oferit daruri unor persoane cu situații materiale modeste.
Unii mai mucaliți susțin că este o problemă cu „timpul” și că am trăi – și aici se are dreptate – sub presiunea timpului! Ne gândim, bineînțeles, că legătura noastră dintre natura „interioară și exerioară” se pierde foarte ușor, pentru că se pune problema gestionării emoțiilor, care ne duc în legătură cu noi înșine, cu trupul nostru și chiar cu sufletul nostru, cu semenii (aproapele), dar și cu lumea, în general și special.
Poetul german Heinrich Heine (1797-1856) avea și el, ca aproape toți oamenii, spaima pierderii de timp, așa cum o are o mare parte a omenirii, dar altora, să am iertare, nici nu le pasă. Și pe vremea lui era tot ca pe vremea noastră, grele împrejurări, de aceea scria: „Mi-e inima grea, cu durere/ Eu cuget la vremuri bătrâne/ Am înțeles atunci lumea/ Și rost avea ziua de mâine/...Dar astăzi sucit pare totul/ Prin jale și chinuri mă port.../ Posac pare totul acuma/ Și jalnic și putred și rece;/ De n-ar fi puțină iubire,/ Prin viață zadarnic ai trece!”
Ce m-a bucurat și m-a fascinat la mama, a fost și a rămas voința ei de a munci fără odihnă și într-un ritm amețitor. Așa am învățat noi de când eram mici, și acum, când am altă înțelegere rămân uimit că am putut suporta un „regim de ocnaș”, neavând nicio înțelegere, că eram și eu, bietul de mine, un băiețandru plin de avânt, dar totuși, cu viață crudă de prunc.
Ce ne hrănește sau mai bine zis, ce ne bucură sufletul? Spunem adesea: mi-am încărcat bateriile, adică am intrat în văzduhul Duhului Sfânt! Adică, ceva misterios ne-a însuflețit, ne-a împlinit, fără ca noi să fi contribuit cu ceva anume, decât să fim cu inima curată ca să primim roua Duhului Sfânt, chiar din dimineața vieții noastre.
Întotdeauna, când a fost timpul de a scrie despre oameni şi evenimente, m-a cuprins îngrijorarea cum să fie acel material, pentru a reflecta adevărul ca bobul de rouă în care raza soarelui străluceşte.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar