news        mail   location

 
 

Asupra creştinismului se prăbuşesc valurile conflictuale ale iudaismului şi ereziilor de natură ideologică.

 

Ca să nu fie doar un fel de lovitură, tot acum se ascute conflictul dintre creştinism şi puterea imperiului roman, care era înhăţat de un fenomen demenţial, „apoteoza imperială”.

Vastul imperiu era greu de condus. Împăraţii au fost inspiraţi de diavol să creadă că vor putea mai uşor să stăpânească dacă îşi vor asuma şi atribute divine. Aşa s-a început ameţeala apoteotică. Iuliu Cezar poartă titlul de divus (divin, dumnezeiesc) iar Octavian August se proclamă zeu. El porunceşte în Imperiu să i se ridice statui imperiale la picioarele cărora cetăţenii imperiului aveau obligaţia de a face rugăciuni şi a aduce jertfe, întru cinstirea „zeului” zidit din aceeaşi materie ca şi noi.

Paranoia şi apucăturile demenţiale ale împăraţilor, precum şi ignoranţa şi lichelismul slujitorilor împărăteşti au dus la un conflict imperial cu Biserica creştină. La această stare, creştinii răspund că mărturisesc credinţa în Hristos şi cred că numai un singur Om este, în acelaşi timp, şi Dumnezeu: Iisus. Astfel, creştinii refuză să-i acorde cezarului titlul de divus (divin) şi de Kyrios (Domn). De asemenea, au respins porunca de a-i aduce jertfe sau închinare.

Această atitudine li s-a părut împăraţilor ca o insultă adusă şefului statului şi statului însuşi. Procesul de conştiinţă pur religioasă se transformă într-un proces politic, care va dura până în 313, când Constantin cel Mare semnează Decretul de toleranţă religioasă de la Mediolan (Milano de azi).

Domitian, sângeros împărat persecutor al creştinilor, în anii 94-95 l-a exilat, pe Sfântul Ioan Evanghelistul, în insula Patmos, unde, în stare de extaz, redactează cartea ultimă din canonul Noului Testament, Apocalipsa. Cuvântul „Apocalipsă” (apokalypsos) se traduce prin „Descoperirea lui Iisus Hristos, pe care Dumnezeu i-a dat-o pentru ca să le arate robilor Săi cele ce trebuie să se petreacă-n curând, şi El, prin trimiterea îngerului Său, i-a destăinuit-o robului său Ioan” (Apocalipsă 1, 1).

Cartea este plină de hiperbole, elemente fantastice, pseudonimie (substituirea de nume proprii, simbolismul, aproximaţia).

Tălmăcitorii (exegeţii), teologi şi neteologi, au avut de întâmpinat mari greutăţi.

Nici azi nu-s limpezi lucrurile. Sfinţii Părinţi au avut rezerve faţă de Apocalipsă.

Dacă nici simbolica cifrelor nu-i desluşită unanim, ce vom înţelege din relatările mai adânci ale vizionarului? Să citim părţile din Apocalipsă care nu ne dau dureri de cap şi nu ne provoacă insomnii. Nici măcar cu „Noul Ierusalim” n-am scos-o la capăt, deşi textul biblic este fără echivoc! Confuziile sunt doar în capul şi în inima noastră.

Să ne ferim de tălmăciri care complică lucrurile.

Apocalipsa este o carte pentru vremi deosebite: un cod ioaneic!

Calinic Argeșeanul

În ziua de prăznuire a Acoperământului Maicii Domnului, elevii și profesorii de la Seminarul Teologic „Neagoe Vodă Basarab” din municipiul Curtea de Argeș, au participat la Sfânta Liturghie, oficiată de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul, în Paraclisul Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica din cadrul Centrului Eparhial.
Cu ocazia cinstirii praznicului Acoperâmântului Maicii Domnului, în comuna argeșeană Corbi aflată pe Valea Râului Doamnei, foarte mulți credincioși au ajuns în această dimineață pentru a participa la slujba de hram a noii mănăstiri ce se construiește foarte aproape de biserica rupestră Corbii de Piatră.
Milostenia reprezintă jertfelnicia inimii. Dând celor săraci, inima noastră devine o adevărată jertfă adusă lui Dumnezeu. Cel care dă celui lipsit, nu face altceva decât să restituie bunuri la izvorul milei, care este Dumnezeu.
Milostenia sau îndurarea creştină izvorăşte din iubirea de Dumnezeu şi de aproapele şi ia forma ajutorării materiale şi morale a semenilor aflaţi în nevoie. Mântuitorul, modelul desăvârşit al milosteniei, ne-a înştiinţat că la Judecata de apoi faptele îndurării trupeşti şi sufleteşti sunt acelea care ne vor deschide porţile fericirii veşnice.
„Basarab Fest”, festivalul dedicat întemeietorilor Țării Românești, s-a desfășurat în județul Argeș în perioada 27-29 septembrie. În prima zi a acestui eveniment a avut loc premierea Concursului Național de Poezie „Toată vremea-și are vreme”, dar și un concurs dedicat artelor vizuale. Manifestările în cadrul acestui festival medieval au continuat în zilele de sâmbătă și duminică, cu momente care au pus în lumină vrednicia unui neam condus de bărbați demni cu frică de Dumnezeu.
Iată și silogismul lui Henri Bergson (1859-1941): „Există două tipuri de cunoaștere: Cunoașterea relativă: cunoașterea obiectelor din lume dintr-o perspectivă particulară. Aceasta este atinsă folosind intelectul și rațiunea: noi suntem distanțați de obiectul în sine. Cunoașterea absolută: cunoașterea obiectelor din lume așa cum sunt realmente. Aceasta dobândită prin înțelegere intuitivă a adevărului: este o formă de cunoaștere foarte directă. Așadar, intuiția merge exact în direcția vieții” (pag. 226).
Reamintim că filosoful Edmund Husserl s-a născut în anul când se uneau Principatele Române, 1859, în orașul Moravia, pe atunci parte din imperiul austriac. A studiat matematica și astronomia. După ce și-a luat doctoratul în matematică, a decis să se ocupe de filosofie.
După cum se știe, Ahad Ha`Am este pseudonimul filosofului evreu de origine ucraineană Asher Ginzborg, un faimos gânditor sionist care a promovat o renaștere spirituală în rândul evreilor. În 1890, susținea într-un eseu relativ satiric că, deși venerăm înțelepciunea, încrederea în sine contează mai mult.
Nu știu, desigur, cum au scris alții, cu anumite metehne fizice, uneori insuportabile. Personal, am scris după fiecare operație: de rinichi, de inimă, de coloană, și în cele de față (începând cu iunie 2024) cu o fractură izbitoare la genunchiul stâng, prin spulberarea rotulei, zdrobită în cele patru puncte cardinale.
Spre marea durere a filosofului Nietzsche, în timpul vieții lui nu s-a putut bucura ca scrisul său să ajungă la publicul larg și chiar el a trebuit să plătească pentru publicarea părții finale a cărții: Așa grăit-a Zarathustra (1883-1885), din fonduri personale.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar