news        mail   location

 
 

La sfârșitul lunii iulie, pe 30, s-a hotărât a fi ziua cea mai importantă și fericită din toate zilele anului, după Nașterea și Învierea lui Iisus Hristos, Domnul nostru!

 

Prin secolul al VIII-lea, înainte de Hristos (ca Fiu al Omului), celebrul Homer, în Odiseea, VIII, una din operele sale, cuprinde și cugetarea poetică: „Căci un prieten, când e un om, întrece și pe un frate”, deși și aici, proverbul românesc te avertizează: „Frate, frate, dar brânza-i pe bani”.

Puțin mai încoace de Homer, filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) ofta din răsputeri, zicând: „Ah, prieteni! Nu există prieteni!”

Apoi, ducele Florenței, Cosimo de Medici a formulat o maximă teribilă împotriva prietenilor perfizi sau nepăsători: „Veți citi (spune el) că ni se poruncește să iertăm pe dușmanii noștri, dar nu veți citi defel că ni se poruncește să iertăm pe prietenii noștri!”

Cei mai mucaliți, mai vorbesc despre prietenii de ocazie, găsind o asemănare cu rândunele sau berzele, care vin primăvara și pleacă atunci când vine frigul! Și una și mai cu durere: „Prietenia dintre frați seamănă cu lemnul de aloe, care nu se vede înflorind decât o dată la o sută de ani”...parcă ar fi spus: niciodată!

Dar și Laurenzo Maginificul a pățit-o cu prietenii: „Mă pot încrede mai mult în dușmanii cinstiți, decât în prietenii falși!”

Cărturarul filosof Helvetius (Despre suflet), meditează: „Fiecare repetă, după Aristotel, că nu există prieteni și fiecare în particular, susține că el este un bun prieten. Aceste două afirmații atât de contradictorii se bazează pe faptul că pe tărâmul prieteniei există mulți ipocriți și mulți oameni care nu se cunosc pe ei înșiși.”

Mai la obiect, Nietzsche filosoful, scrie: „Împărtășirea lucrurilor, nu a suferințelor creează prietenul”, și nici atunci, dacă nătărăul din fața ta este invidios pe fericirea ta!

Iată cum privește lucrurile și Blaise Pascal: „Într-un suflet mare, totul este mare, iar într-un suflet mediocru, totul este mediocru; prietenia, ca și toate celelalte.”

Cine ar fi cel mai bun prieten, întreabă M. Unamuno: „Câinele ar fi cel mai bun prieten al omului, dacă ar avea parale!” Dar leul care a murit pe mormântul Sfântului Gherasim? Dar Colț Alb?

Cine este și rămâne cel mai fidel prieten pentru totdeauna? Ați auzit de IISUS HRISTOS? El este și rămâne, de-a pururi, cel mai bun și veșnic prieten al zidirii sale! Să-i dăruim inima și să-I întindem mâna ca să ne salveze!

El este prietenul pururea treaz ca să ne salveze!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar