news        mail   location

 
 

Nu ne mai mirăm prea mult de scrisul exegetic al lui Moise Maimonide cu privire la cum să ne comportăm în credința noastră în Domnul Dumnezeu, pentru că, mai înainte de el, cu 800 de ani, în anul 400 d.Hr., filosoful Pseudo Dionisie Areopagitul, fondează tradiția teologiei creștine negative, care afirmă că Dumnezeu nu este ființă, ci mai mult decât ființă, adică Ființă Supremă!

 

După alți 400 de ani (prin anul 860) Johannes Scotus Eringena, afirmă că Domnul Dumnezeu creează Universul din nimic, iar în anii 1260 Toma d`Aquino moderează teologia negativă a lui Maimonide, în uriașa sa lucrare de 50 de tomuri: Summa Theologiae, iar ceva mai târziu, prin anul 1300, Meister Eckhart dezvoltă teologia sa negativă.

Drumul acesta încărcat de înțelepciune se încheie apoteotic de către Soren Kierkegaard, care afirmă că este imposibil să oferim vreo formă de descriere exterioară a lui Dumnezeu (pag. 84).

Mai la obiect: vorbind despre Dumnezeu, Moise Maimonide afirmă că putem spune anumite lucruri despre Dumnezeu, dar acestea trebuie înțelese ca „lucrare” a lui Dumnezeu și nu despre ființa sa și așa trebuie înțelese toate lucrurile din Tora. Atunci când ni se spune că: „Dumnezeu este un Creator”, trebuie să înțelegem că este vorba despre ce face Dumnezeu, nu despre ceea ce este El! Dacă ar fi să analizăm afirmația: „Creangă este un scriitor”, înțelesul ar fi în mod normal acela că a fi scriitor e profesia lui Creangă. Însă Maimonide ne cere să luăm în considerare numai ce a fost înfăptuit. În acest exemplu, Creangă a scris povești. Scrisul a fost realizat de Creangă, însă aceasta nu ne spune nimic despre el (Creangă).

Maimonide este de acord cu afirmațiile care par să-i atribuie calități lui Dumnezeu și care pot fi înțelese dacă sunt considerate drept negații duble: „Dumnezeu este puternic” ar trebui înțeleasă în sensul că Dumnezeu nu este lipsit de putere.

Remarcabil este faptul că Moise Maimonide a lucrat la Mishna Tora – o reformulare completă a legii ebraice orale, pe care Maimonide a scris-o în ebraică simplă pentru ca: „atât cei tineri, cât și cei bătrâni” să poată cunoaște și înțelege toate regulile iudaice.

Mishna (Repetare), în traducere înseamnă învățătură și repetare – memorizare orală a discursului rabinic.

Tora a fost comentată 5 ani, de cinci generații. Tora a fost scrisă și orală. Cea scrisă, adică biblia ebraică s-a păstrat în manuscrise, în timp ce Tora orală, s-a transmis prin viu grai, din generație în generație, de-a lungul secolelor până în dominația romană.

Complexă viață au mai avut cei din poporul Israel!

Am învins Istoria și cu Dumnezeu înainte!

Calinic Argeșeanul

Tot în această după-amiază, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic Argeșeanul a dorit să facă un scurt popas și la mănăstirea Agapia, aflată în apropiere. Întreg personalul monahal a avut bucuria de a participa la prezentarea cărții care a fost făcută în trapeza mănăstirii.
În perioada 17-19 mai, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic Argeșeanul se află în vizită pe plaiurile moldave, cu ocazia lansării unei noi cărți intitulată ,, Bucuria de a trăi”. Dorind să facă prezentarea acestei lucrări în locurile care-i amintesc de anii copilăriei, Chiriarhul a făcut astăzi un scurt popas duhovnicesc la mănăstirea Văratec, aflată în apropierea satului său natal – Cracăul Negru.
Aforismele Arhiepiscopului Calinic Argeșeanul, o parte culese din opera sa vastă, altele cugetări de sine stătătoare, ating cele mai diverse teme. Multe sunt abordări din unghiuri diferite ale unor subiecte, sunt sfaturi care se adresează lumii noastre pe care bunul psiholog, care este cărturarul Calinic Argeșeanul, o cunoaște și îi oferă o sumă de răspunsuri la chestiunile fundamentale care țin de relația cu Dumnezeu, viața în Biserică, viața în lume, relațiile dintre oameni, nevoia de modele în istorie, în cultură.
Scriitorul Calinic Argeșeanul a debutat, cu aproape patru decenii în urmă, cu o carte al cărui titlu sentențios se reduce la o sintagmă care i-a marcat evoluția sub toate aspectele ei: Bucuria lecturii. De la bucuria lecturii, până la bucuria de a scrie, calea este una firească, iar cărțile și studiile semnate de cărturarul Calinic Argeșeanul se constituie ele însele într-o adevărată bibliotecă, spune cărturarul Adrian alui Gheorghe.
În ziua de 17 mai 2024 la Școala Gimnazială nr. 1 din Ciofrângeni, s-a desfășurat cu binecuvântarea Părintelui Arhiepiscop Calinic Argeșeanul, Cercul Pedagogic al Profesorilor de Religie din zona Curtea de Argeș.
Trebuie să recunoaștem că filosoful John Locke, în gama filosofilor lumii este analitic și uneori lasă câte o fereastră pentru a se aerisi meandrele gândirii sale. Deși el respinge doctrina ideilor înnăscute, totuși, el nu respinge și conceptul că ființele umane au anumite abilități înnăscute.
Vom continua cu prezentarea conceptelor filosofice a savantului John Locke, născut în anul 1632 la Wrington, la o distanță apreciabilă de orașul Bristol. Începe studiile la Londra, apoi la Oxford, unde are preferință pentru studiile exacte, medicina și filosofia.
Am ajuns la ultima tabletă, așezând în pagină, câteva rânduri din Etica, Partea V, după cum urmează: „Prin ceea ce precede am terminat ceea ce voiam să demonstrez cu privire la puterea sufletului asupra pasiunilor și despre libertatea sufletului.
Filosoful Benedict Spinoza, care este viu și prin scrisul său plin de înțelepciune duhovnicească, ne-a lăsat material de bază și despre suflet și despre libertatea umană.
Ca să ne aducem aminte, mai ales, de filosoful Benedict (Baruch) Spinoza, pentru frumusețea gândirii sale, să mai facem un popas pe paginile din opera sa, Etica:

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar