news        mail   location

 
 

Când eram la școala elementară, la Cracăul Negru, din munții Carpați, pe Culmea Stânișoara, pe peretele sălii de intrare în clase, ochii noștri se opreau la patru tablouri, alb-negru, cu cei patru „învățați” ai lumii: Karl Marx, Friedrich Engels, Vladimir Ilici Lenin și Iosif Visarion Stalin. Chipuri diferite ca înfățișare, de la barba patriarhală a lui Marx, la chipul ras al lui Stalin care, avea, totuși, o mustață solidă.

 

Nu știu cum, dar de câte ori dădeau elevii cu ochii de acești „dascăli” ai lumii, auzeam cum rosteau vârtos: „Barbă albă (Marx), Barbă neagră (Engels), Barbă cioc (Lenin)  și Barbă deloc (Stalin)”.

Personal, făceam o asemuire cu chipul popii Nicolae Dobre, care semăna la față cu Marx, având o barbă respectabilă, ca și Engels, și atunci când s-a scos religia din școli, dispărând popa Dobre, cu barba lui cu tot, parcă nu se simțea o mare schimbare, pe pereți apărând chipuri ca ale „patriarhilor biblici”, și chiar în „sobor” de patru inși care avaeau să troneze peste un secol în mediul social-politic.

Ca să înțelegem, totuși, fenomenul social, trebuie să vedem drumul parcurs de omenire, adică, oamenii se aliază în grupuri cu alții care împărtășesc interesele lor sociale și economice, împotriva celor în conflict cu interesele lor economice și sociale, iar Statutul socio-economic al fiecărui grup este definit de relația sa cu proprietatea și cu mijloacele de producție.

Au apărut două clase distincte: Burghezia (ce mai cuvânt) și Proletariatul (alt cuvânt). Burghezia sau clasa conducătoare deținea majoritatea proprietăților și afacerilor unei țări, iar proletariatul (clasa calicilor), deținea puține proprietăți sau afaceri. Atunci când mijloacele de producție se schimbă, de exemplu de la agricol la industrial, apar revoluții și războaie, ca și azi, pe ici-colea, după cum se vede și se aude!

Drept urmare, clasa conducătoare este înlocuită și se creează una „nouă”. Din cine se creează „una nouă”? Ca și atunci, în istoria socială, când s-a ras „burghezia”, cine era pregătit să facă o orânduire care să ducă la fericire gloata înapoiată, nepregătită solid să conducă lumea spre fericirea Raiului prin poarta transformărilor sociale, deci, dislocări și lupte de clasă?

Spre exemplu, în 1989, s-au înregistrat astfel de dislocări, încât, în Parlamentul României se auzea adesea: „Cu cine să faci reforme și o clasă nouă, democratică, după 50 de ani de îndobitoceală sterilă, de unde să iei oameni noi? Cine a pregătit elita nou conducătoare?” „Soluția” se înfiripa auzind, în hohote de râs: „După noi, cine să vină? Tot noi!”

Se uita că pentru reforme sociale trebuie educație sănătoasă și îndelungată. Altfel, bâjbâiala este peste noi!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.
În Anul Domnului, 1866, la Pescasseroli, se năștea Benedetto Croce, studiile făcându-le la Neapole și Roma. A urmat Facultatea de Drept și a fost studentul vestitului Antonio Labriola, de la care a învățat să aibă o puternică înclinare spre studiul problemelor de metodologie și filosofie a istoriei.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar