news        mail   location

 
 

Doar câteva considerațiuni să mai facem asupra celui mai important economist pe care l-a cunoscut vreodată lumea.

 

„Interesul comun”, tipic economic, este foarte atrăgător pentru filosofi și scriitori, deopotrivă, mai ales dacă ne gândim la societatea comercială, dezvoltată ca teorie, de prietenul său, David Hume, precum și de Jean Jacques Rousseau, și presupune că ființele umane sunt parțial altruiste și parțial egoiste, însă interesul propriu este trăsătura principală, și se învârte într-un cerc, astfel: „cel mai bun mod ca tu să primește, ceea îți dorești este să îmi dai ceea ce eu îmi doresc”, adică acela „do ut des” – dicton latin antic: îți dau ca să-mi dai.

Câte ceva despre Diviziunea muncii!

Pentru a vorbi despre apariția economiilor de piață, vedem că „puterea noastră de a face tranzacții a pus capăt...ca fiecare persoană sau cel puțin, fiecare familie să fie autonomă din punct de vedere economic, ajungându-se la inventarea banilor, care au abolit necesitatea trocului.”

Tocmai din vremea acelui secol XVII, Adam Smith considera că piața este esențială pentru stabilirea unei societăți echitabile datorită libertății pe care le-o oferă achiziționarea și vânzarea bunurilor, indivizii se pot bucura de „libertatea naturală” (pag. 162). Așadar, este vorba de piața liberă! De negocierea salariilor! Avuția unei Națiuni nu depinde de rezervele sale de aur, ci de forța de muncă – o viziune care contrazicea gândirea economică europeană de la vremea respectivă.

Să mai povestim și despre linia de producție? Ce mașină incredibilă de făcut bani, însă Smith avertizează împotriva efectelor dezumanizante pe care le poate avea asupra muncitorilor dacă este folosită necontrolat, ceea ce noi, cei de azi putem aprecia cu adevărat afirmația sa cea mai vizionară, că piața este un concept și ea poate exista oriunde – nu doar într-un loc, desemnat într-un oraș sau pe la poarta mănăstirilor, din păcate.

Zicea un hâtru cumpărător:

- Ce mai cumperi, vericule?

- Ce să cumpăr, bădicule, uite așa, un kg de minciuni și niște bucăți de înșelăciune! Că asta-i piața: dă și tu, dau și eu, mai pune tu, că eu nu mai am de unde!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Cum gândea Nietzsche despre om? El zicea: „Omul e doar o funie întinsă între bestie și Supraom – o funie peste un abis”. Cred că se lămurește oricine care are un dram de gândire, cam ce era în capul acestui filosof zbuciumat și zguduit de îndoieli!
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar