news        mail   location

 
 

Din dragostea nemărginită pentru propria Sa operă – omul -  Dumnezeu este singurul în măsură să restabilească darurile mântuirii noastre.

De multe ori, unii dintre noi se întreabă, dacă Dumnezeu a suprimat integral păcatul din lume? Ca răspuns la această întrebare capitală  se poate răspunde, că nu se poate suprima păcatul fără considerarea omului, care are voinţă liberă, chiar dacă Creştinismul este considerat a doua creaţie a lumii.

Drama rămâne în sânul nostru precum rămâne libertatea, pe care Dumnezeu ne-a lăsat-o şi deci, având libertatea de a păcătui, sau nu, păcatul a rămas mai departe în noi. Este la îndemâna noastră, după cum ştim toţi, de a ne salva sau de a rămâne, mai departe, în postura ingrată de a păcătui, de cele mai multe ori, cu bună ştiinţă.

Aşadar, Dumnezeu nu ne-a nimicit libertatea, deşi o putea face fără nicio greutate. Am dorit şi doresc, uneori, ca să ne lipsească Dumnezeu de acest sublim dar al libertăţii pe care noi, din nefericire, l-am folosit şi îl folosim ca prilej şi uşă de păcătuire, adică abatere de la legile lui Dumnezeu.

Dacă Dumnezeu ne-ar fi luat acest dar al libertăţii, pe care ni l-a dat iniţial,  mare desfigurare ar fi fost săvârşită de Însuşi Dumnezeu, lucru care nu se putea gândi şi nici săvârşi, Dumnezeu fiind principial în lucrările Sale.

Şi totuşi, ce ar fi însemnat o ridicare a libertăţii dată omului?

Răspunsul este unul: ar fi însemnat o gravă modificare în planul veşnic al lui Dumnezeu, adică o „schimbare de gând”, „o imperfecţiune” – lucru de neconceput în cugetarea eternă a lui Dumnezeu”[1].

Atunci când spunem că, Creştinismul creează lumea din nou, gândul ne duce la conlucrarea omului cu voinţa lui Dumnezeu, prin Întruparea lui Iisus Hristos, aici cu noi, în afară de păcat.

În lumea devastată de păcat, Iisus Hristos, a adus un nou mod de lucrare pe care, Dionisie Areopagitul, l-a numit: modul teandric, adică modul divino-uman. Aşa înţelegem lucrarea lui Iisus Hristos, prin Întruparea lui, întrupare prin care se face şi creatură, pentru a salva pe om şi cosmosul, deopotrivă, ridicându-le la destinaţia sau starea divină dintru începuturi. Întruparea lui Iisus este act de nemărginită dragoste, pe care noi cu greu o înţelegem, fiind şi împreuna lucrare a omului la rezidirea lumii, această chemare împărătească la o lucrare cum nu a mai fost niciodată în istoria lumii.

Vom înţelege, că după gândirea lui Nichifor Crainic, Creştinismul este „persoana divino-umană a Mântuitorului Hristos”, iar în taina acestei persoane unice se împletesc cele două naturi, divină şi umană, când Iisus Hristos Dumnezeu nu este doar în afară de Cosmos, ci şi înlăuntrul lui, născându-Se şi călcând pe pământul pe care călcăm şi noi, aducându-ne restabilirea mântuitoare.

După cum se ştie, în creştinism, bântuiala răului nu se nimiceşte radical, decât doar în „măsura în care omul, ca făptură liberă, se asociază la lucrarea lui Dumnezeu în lume”. Din nou avem în vedere marea posibilitate de împlinire liberă a omului, care consimte din dragoste, să se bucure de lucrarea lui Dumnezeu în lume, în vederea mântuirii noastre, tocmai acesta fiind scopul Întrupării lui Iisus Hristos.

Ştim din Evanghelie că Iisus Hristos a creat lumea în integralitatea ei, el fiind Logosul sau Raţiunea dumnezeiască, şi tot Iisus Hristos, mântuieşte lumea din căderea ei, pentru că „întru ale Sale a venit”, lumea renăscându-se, prin Iisus Hristos, făptura binecuvântată a lui Dumnezeu.

De cele mai multe ori, mintea şi inima noastră caută adevăratul sens al Creaţiei, sensul vieţii, pe care nu-l găsim decât atunci când avem puterea de a le descoperi în chip tainic, în Iisus Hristos Domnul. Cu cât credem mai mult şi învăţăm despre Iisus Hristos, cu atât vom înţelege lucrarea lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos, Întrupat, Acelaşi, ieri şi azi şi în veşnicie, cum zice Sfântul Apostol Pavel.

Dacă avem cutezanţa şi curajul neînţelept de a nu admite că lumea văzută şi nevăzută, nu este opera lui Dumnezeu, taina Sa va rămâne, de-a pururi, de nepătruns, pentru că lumea, în sinea sa, nu are doar un sens, ci mii şi milioane de sensuri, după mintea care vrea să o gândească şi tălmăcească, dând frâu liber imaginaţiei şi ştiinţei.

Că există o tragedie a cunoaşterii omeneşti se mai îndoieşte cineva? Ce vor să ne spună mulţimea religiilor naturale? Dar a variatelor sisteme filosofice, care au umplut lumea?

Doar atunci ni se linişteşte inima şi se bucură sufletul, când amintim principiul sfânt al creaţiei, lumea apărând dependentă faţă de Creatorul său Dumnezeu, Cel în Treime lăudat, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt!

Calinic Argeșeanul

 

[1] Nichifor Crainic, Nostalgia Paradisului, p. 9.

Catedrala orașului Mioveni s-a aflat astăzi în sărbătoare. Foarte mulți credincioși au avut bucuria de a participa la Sfânta Liturghie oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Calinic Argeșeanul, Arhiepiscop al Argeșului și Muscelului împreună cu Preasfințitul Părinte Teofan Koja, Episcop de Filomilion din Patriarhia Ecumenică.
În ziua praznicului Înălțării Sfintei Cruci, foarte mulți pelerini și-au îndreptat pașii către mănăstirea argeșeană NegruVodă din municipiul Câmpulung Muscel. În această zi binecuvântată au avut ocazia de a participa la Sfânta Liturghie care a fost oficiată în biserica mănăstirii de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic Argeșeanul împreună cu Preasfințitul Părinte Teofan Koja, Episcop de Filomilion, Biserica Albaneză din Americi, Patriarhia Ecumenică.
Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în școlile din cuprinsul Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns astăzi în comunele argeșene Cuca și Cotmeana, care aparțin de protopopiatul Pitești.
Toată suflarea ortodoxă sărbătoreşte în ziua Înălțării Sfintei Cruci, amintirea a două evenimente deosebite din istoria lemnului Sfintei Cruci: aflarea Sfintei Cruci pe care a fost răstignit Mântuitorul şi Înălţarea ei solemnă în faţa poporului de către episcopul Macarie al Ierusalimului, în ziua de 14 septembrie din anul 335 şi aducerea Sfintei Cruci de la perşii păgâni, în anul 629, în vremea împăratului bizantin Heraclius, care a depus-o cu mare cinste în Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim.
Educația creștină se realizează în spațiul familial, eclesial și școlar. Transmiterea învățăturii de credință în familie este înlesnită mai ales prin modelul de viețuire al părinților și bunicilor, iar în biserică și în școală, prin răbdarea, înțelepciunea și dragostea elevului și a profesorului de Religie.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.
În Anul Domnului, 1866, la Pescasseroli, se năștea Benedetto Croce, studiile făcându-le la Neapole și Roma. A urmat Facultatea de Drept și a fost studentul vestitului Antonio Labriola, de la care a învățat să aibă o puternică înclinare spre studiul problemelor de metodologie și filosofie a istoriei.
Bucurându-ne de rânduiala cea binecuvântată de Dumnezeu în Biserica Slavei Sale, Calendarul creștin ortodox își începe lucrarea Anului bisericesc o dată cu începutul lunii septembrie, toamnă bogată în darurile lui Dumnezeu.
Un episod aparte! Nu știam ce putea însemna, mai ales, cuvântul Meliorism și ce poate însemna. Apelăm la textul lui James din lucrarea: Pragmatismul: „...Se vede aici că marea distincție de făcut din punct de vedere religios între raționalism și pluralism revine la a distinge departe între cei ce vreau, într-un fel absolut, ca „mântuirea” lumii să fie un lucru care va fi împlinit dintr-o necesitate originară și, de altă parte, între cei care se mulțumesc de a o crede posibilă.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar