news        mail   location

 
 

Spaţiul cosmic de primăvară se revarsă asupra pământului cu mari binecuvântări, din mila cea neînserată a Domnului Dumnezeu! Desigur, n-ar fi lipsit de bucurie dacă imnologii noştri, ar dedica din prea plinul inimilor câte un Imn fiecărui anotimp, dacă nu chiar fiecărei luni din cele 12 ale anului.

 

De pildă, luna aprilie, pentru noi românii are o mare semnificaţie, aş putea spune chiar esenţială. Dacă luna martie anunţă prin plăpânzii ghiocei sosirea primăverii, Floarea Paştelui din aprilie, vesteşte triumfală  Învierea Celui ce va stăpâni veacurile întru lumina cea  veşnică.

Tot în această binecuvântată lună, în calendarul creştin ortodox se prăznuiesc: Sfântul Calinic de la Cernica pe 11 aprilie; Sfântul Teotim, Episcopul Tomisului din primele veacuri creştine; Sfinţii Mucenici ai Transilvaniei: Iorest şi Sava, Mitropoliţii de Alba Iulia şi Iosif, episcop al Maramureşului precum şi Sfântul Cuvios Vasile de la Poiana Mărului!

Dar la 23 aprilie, obştea românească, cea iubitoare de Dumnezeu, prăznuieşte pe Sfântul Mare Mucenic Gheorghe care a umplut veacurile cu facerile sale de minuni, precum ştim fiecare dintre noi. Dacă s-ar face o statistică pentru a se vedea care este procentul celor care poartă numele Sfântului Gheorghe, biruitorul păgânismului, credem că ar fi unul dintre cele mai populare nume, în sensul că, o bună parte a vieţuitorilor pământului ar purta acest nume prea frumos.

La anul 303, pleca spre Părintele Ceresc, Marele Mucenic Gheorghe care a mărturisit pe Hristos cu îmbelşugare, jertfind tinereţea sa şi toate onorurile cu care era împodobit de trufia omenească, ce trece ca umbra.

Oraşul Capadocia din Asia Mică avea să odrăslească un crin prea frumos, bogat şi înţelept pe vremea Împăratului roman Diocleţian, fiind mare conducător de oaste în garda împăratului. Dar din îndemnul ginerelui său Galeriu, pe care Diocleţian l-a luat părtaş la domnie, a aprins prigoană împotriva creştinilor. Istoria creştinismului stă martoră, că din anul 303 şi până la 313 (anul decretului de la Milan, prin care Sfântul Împărat Constantin a dat pacea creştinilor), Biserica lui Hristos a trecut printr-o cutremurătoare încercare şi o sângeroasă probă: creştinii au fost siliţi să aleagă, cu preţul vieţii lor, între zeii păgâni şi Hristos.

Cunoscând, aşadar, decretul de prigonire împotriva creştinilor, Sfântul Gheorghe, de îndată s-a înfăţişat singur înaintea împăratului Diocleţian şi înaintea întregii curţi împărăteşti, a mărturisit deschis că este creştin şi că înţelege să slujească în oastea împăratului, ca ucenic al lui Hristos. Această mărturisire publică a uimit pe toţi cei care l-au auzit şi îndemnat de Galeriu, Diocleţian a dat poruncă să fie dus în temniţă şi pus la grozave chinuri pentru a se lepăda de credinţa în Hristos.

A trecut prin toate chinurile şi vămile muceniciei: loviri cu suliţa, bătăi la tălpi, lespezi mari de piatră peste trup, chinul cu roata plină de cuie, groapa cu var nestins, încălţămintea cu cuie, băutură otrăvită, bătaia cu vine de bou şi alte felurite cazne.

Peste toate acestea Sfântul Gheorghe, întărit de credinţa şi dragostea de foc pentru Hristos, le-a îndurat cu bărbăţie, stând tare în credinţă. Uimirea a fost şi mai mare atunci când, Sfântul Gheorghe, în temniţă fiind, atingându-se de un mort, acesta de îndată a înviat. Chiar însăşi împărăteasa Alexandra, soţia lui Diocleţian, văzând acestea a mărturisit credinţa ei în Hristos.

Împăratul Diocleţian şi-a dat seama că lucrurile nu sunt aşa cum a gândit el, pentru că în cele din urmă a încercat să-l înduplece pe Sfântul Gheorghe cu onoruri şi cu făgăduinţe, dar el a ales să rămână pentru totdeauna cu Hristos. În faţa acestei mărturisiri hotărâte şi văzând că toate încercările lui sunt zadarnice, Diocleţian a dat poruncă să li se taie capetele şi mucenicului Gheorghe şi împărătesei Alexandra.

În drumul spre execuţie, Alexandra împărăteasa îşi dă sufletul iar Sfântul Gheorghe, mulţumind lui Dumnezeu cu bucurie şi-a plecat capul sub sabia călăului la 23 aprilie 303, păzind până la capăt credinţa curată în Iisus, luând cununa cea neveştejită din mâna lui Hristos, Domnul şi Mântuitorul său.

Din prea multele minuni săvârşite de Sfântul Gheorghe vom aminti doar câteva. Saracinii luând Siria sub stăpânirea lor, în cetatea Ramel, la biserica zidită în numele Sfântului Gheorghe a venit un saracin vestit însoţit şi au văzut un preot închinându-se la icoana Sfântului Gheorghe. Şi a zis însoţitorilor săi: „Vedeţi voi, pe acest nebun, ce face? Se roagă la o scândură. Aduceţi-mi un arc şi o săgeată să săgetez scândura aceea.” Şi îndată i-au adus un arc şi a slobozit săgeata asupra icoanei mucenicului. Săgeata n-a zburat spre icoană, ci în sus, şi căzând din înălţime, a lovit pe saracinul acela în mână şi i-a rănit-o. A chemat pe preot şi l-a întrebat: „Vreau să ştiu ce putere are scândura aceea, sau icoana căreia te închini tu?”

Răspuns-a preotul: „Eu nu mă închin scândurii, ci Dumnezeului meu, Ziditorul tuturor, mă rugam celui închipuit pe scândură, Sfântului Mucenic Gheorghe, ca să fie mijlocitor pentru mine către Dumnezeu”. Îndurerat de rana de la mână, i-a cerut preotului să-l ajute să-l vindece Sfântul Gheorghe. Atunci preotul a pus icoana cu Sfântul Gheorghe peste faţa saracinului şi cu untdelemn din candela ce ardea la icoană i-a uns mâna rănită. Îndată i-a încetat durerea şi s-a tămăduit mâna.

Vom reaminti de asemenea minunea învingerii balaurului care ieşea din lacul de lângă cetatea Beirutului, de lângă Munţii Libanului, care înghiţea oamenii pe care-i prindea din împrejurimi. Locuitorii şi-au dat pe rând copiii să potolească foamea balaurului şi când a venit rândul fiicei împăratului locului, aceasta s-a pregătit să fie jertfită balaurului.

Sfântul Gheorghe văzând pe acea fecioară plângând a întrebat-o de ce stă acolo şi plânge? Iar ea i-a zis lui: „Bunule voinic, degrab fugi de aici cu calul tău, ca să nu mori împreună cu mine atunci când iese balaurul din lacul acesta!” Iar Sfântul a grăit către dânsa: „Nu te teme, fecioară, că în numele Domnului, Dumnezeului celui viu şi adevărat, te voi izbăvi pe tine de balaur!” Când s-a apropiat balaurul, Sfântul Gheorghe s-a însemnat cu chipul crucii şi a chemat pe Domnul, zicând: „În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh” şi s-a repezit cu suliţa asupra balaurului rănindu-l în gâtlej, culcându-l la pământ, iar calul călca balaurul cu picioarele, iar sfântul l-a tăiat bucăţi, izbăvind cetatea de primejdia balaurului.

Numele Sfântului Gheorghe a ajuns prin minunile sale, şi în părţile noastre. Cu dragoste mare s-au numit cu numele său oraşe, localităţi, străzi, ape (Braţul Sfântul Gheorghe la revărsarea Dunării în Marea Neagră!), foarte multe biserici au fost închinate Sfântului Gheorghe, iar mulţi bărbaţi şi femei poartă numele biruitorului Gheorghe. Oştirea romană, multă vreme a fost sub protecţia Sfântului Gheorghe.

Este de folos să reamintim că steagul Moldovei trimis de Ştefan cel Mare şi Sfânt, la Mănăstirea Zografu, din Muntele Athos, are brodat chipul Sfântului Gheorghe, doborând balaurul păgânătăţii. O bună dovadă este rugăciunea lui Ştefan cel Mare şi Sfânt brodată pe steagul său: „O, luptătorule şi biruitorule, mare Gheorghe, în nevoi şi în nenorociri grabnic ajutător şi cald sprijinitor, iar celor întristaţi, bucurie nespusă, primeşte de la noi această rugăminte a smeritului tău rob, a domnului Io Ştefan Voievod, din mila lui Dumnezeu, Domn Ţării Moldovei. Păzeşte-l pe el neatins în lumea aceasta şi în cea de apoi, pentru rugăciunile celor ce te cinstesc pe Tine ca să Te preamărim în veci. Amin. Şi aceasta a făcut-o în anul 7008 (1500), în al 43 lea an al Domniei Sale”.

Mare Domn al Moldovei şi Împărat al lumii creştine, cum l-au numit cei care au trăit în vremea lui pământească, şi-a închinat viaţa şi întreaga lucrare lui Dumnezeu şi sfinţilor Săi. Iar Sfântul Gheorghe i-a fost tot timpul tare biruitor în luptele sale.

Oare, toate biruinţele lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, n-au fost minunile Sfântului Gheorghe?

O, Doamne, îţi mulţumim!

Binecuvintează cu pace şi bucurie şi ani sănătoşi şi plini de biruinţe, pe toţi cei ce poartă numele Sfântului Gheorghe, mucenicul Tău, iubitor de credinţă dreaptă!

Calinic Argeșeanul

Conţinutul didactic al excursiilor este mult mai flexibil şi mai variat decât al lecţiilor desfăşurate în sala de clasă, elevii participând cu multă bucurie şi optimism la aceste acţiuni, lărgindu-şi în acest fel orizontul de cunoştinţe prin contactul direct cu realitatea.
Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul din cadrul Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului a organizat o activitate catehetică pentru copiii de la Grădinița cu Program Prelungit Micul Prinț din cartierul Pitești.
Jertfelnicia dragostei frăţeşti exprimată în faptele milosteniei sporesc, ne spune Sfântul Apostol Pavel, bucuria în chiar miezul încercărilor: „Că în multa lor încercare de necaz, prisosul bucuriei lor şi sărăcia lor cea adâncă au sporit în bogăţia dărniciei lor“ (II Cor. 8, 2).
Oul este simbol al creației și învierii, iar culoarea roșie semnifică Sângele Domnului nostru Iisus Hristos cel curs de pe Cruce pentru noi și pentru a noastră mântuire.
Bine este omului a da din destul celor lipsiți din ostenelile sale, din cele ce dă Domnul, fără să aleagă cui să dea, sau cui să nu dea. Că slujba aceasta preadreaptă se împlinește pentru că este slăvită la Dumnezeu. Dumnezeu a randuit milostenia nu doar pentru pentru a fi hraniti cei flamanzi si imbracati cei goi ci mai ales pentru a folosi celor care dau din putinul lor.
În istoria omenirii au fost zile care au rămas în memoria neamurilor. Dar dintre toate, pe lângă acelea a Buneivestiri, prăznuită în 25 martie, a Naşterii la 25 decembrie şi Învierea lui Iisus, zile de mare bucurie, Vinerea Mare este cea mai tragică zi din câte a zidit Dumnezeu pe pământ.
Din zi în zi, evenimentele luau noi întorsături. De la Intrarea în Ierusalim şi până în ziua de joi, Iisus Hristos a învăţat în templu şi în casa retrasă din Betania mai ales. Acum, ucenicii au auzit din gura lui Iisus cele mai puternice cuvinte despre Împărăţia lui Dumnezeu, despre moartea Sa, despre Învierea din mormânt, despre întâlnirea în Galilea, despre plecarea la Tatăl Său Ceresc unde va pregăti loc pentru fiecare!
După cum ni se arată în Triod, cartea de căpătâi pentru slujbele care se desfășoară în Postul Mare, astăzi, în sfânta și marea Miercuri, din Săptămâna Pătimirilor Domnului nostru Iisus Hristos, dumnezeieștii Părinți au hotărât să se facă pomenire de femeia cea păcătoasă, care cu iubire mare a uns cu mir pe Domnul, cu puțin înainte de mântuitoarea pătimire.
După cum se ştie din veacul veacurilor, atunci când doreşti să distrugi autoritatea unei instituţii sau a unui om, îi pui la îndoială lucrarea pe care o face. Mai mult, îi găseşti argumente de a duce la desfiinţarea temeiurilor sacre sau legal – administrative. Aceasta se face deseori din invidie şi răutate. Şi se face cu multă osârdie mai ales atunci când, cel care o face, are un scop anume sau doreşte să mute atenţia pe alte planuri, pentru a nu se vădi pe sine. Vorba din bătrâni: Să mutăm la alţii musca de pe căciula noastră!
După învierea lui Lazăr din mormânt, vestea s-a răspândit ca fulgerul, după cum era şi normal. Nu se mai auzise până atunci ca cineva să învieze din mormânt un om mort de patru zile! Faima lui Iisus creştea! Cei grupaţi în partide separate: fariseii, saducheii, irodianii, acum mai mulţi ca oricând, au hotărât ca Iisus să moară: „Deci, din ziua aceea s-au hotărât ca să-L ucidă!” (Ioan 11, 53).

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar