news        mail   location

 
 

Înainte de a părăsi efectiv spaţiul dintre apele din Codrii Vlăsiei, voi mai adăuga câte ceva.

 

Când venea Ioan Alexandru, singur – mai rar – dar şi cu pruncuţii ocrotiţi de Ulwine sau cu Episcopul Antonie Plămădeală, era o sărbătoare.

Ne plimbam pe lacul mănăstirii. Atunci povesteam de toate, cu mare încurajare. Eram ca fraţii. Veniamin însă nu privea cu ochi buni această prietenie, mai ales că i-a frânt gândul şi dorinţa de a-mi da numele de Victorin, la tunderea în monahism.

Când pleca în vacanţa de vară, mă lăsa, cu rugare, să am grijă de casă şi să-i ud florile. Eram bucuros. Când plecam la Bucureşti şi pentru udatul florilor, prin iulie şi august, când era caniculă, mă opream şi mă odihneam câteva ore, citind din cărţile marelui cărturar român.

Mă aşezam pe o canapea. Sub cap îmi puneam un cojocel îmbrăcat în catifea, pe care i l-am dat în dar de mai multă vreme. Stând culcat am simţit că la obraz mă incomodează ceva. M-am ridicat. Am căutat prin buzunare şi am găsit un pacheţel mic, legat cu o aţă în formă de cruce, iar alături, un fir de busuioc. Desfac uşor. Înăuntru am găsit un mic petic de hârtie din calc, pe care era scris un text cu o culoare roşie, ştearsă. Era un jurământ făcut de Ioan Alexandru prin care spunea că nu va mai scrie niciun rând, în viaţa lui, fără să amintească de Dumnezeu şi aceasta în urma arătării Sfintei Treimi, aşa cum s-a întâmplat şi altor convertiţi: Blaise Pascal, Pierre Emanuel, Paul Claudel, ca să nu amintesc decât pe câţiva, în frunte cu Sfântul Apostol Pavel.

Textul era semnat cu Ioan, scriindu-l cu propriul lui sânge, după cum mi-a mărturisit mai târziu. Am pus totul la loc în buzunarul cabatului.

Am rămas fermecat. Doream să spun şi altora de marea mea bucurie. Când ne-am întâlnit, am vorbit despre convertiri. Vorbea cu un entuziasm de negrăit.

- Şi tu eşti un convertit, îl întrerup eu în vorba entuziastă. Se uită mirat la mine, făcând ochii mari cât cepele.

- Ai umblat cumva în buzunarul hainei? Vezi, să nu spui nimănui, mă roagă poetul cel mare al României, din secolul al XX-lea.

Tot cu Ioan Alexandru am mers la Schitul Balamuci de hramul Bisericii Sfântul Nicolae, pentru a-l vedea pe Damian Bogdan, noul stareţ, adus prin smârcuri şi ape într-o noapte, după cum am povestit mai înainte.

Am luat cele necesare pentru slujbă şi bucate pregătite cu migală şi bucurie pentru a-i aduce mulţumire celui care jelea mutarea de unul singur, într-un loc de sihăstrie veche, transformat de Cuza într-un blestemat oficiu de nebuni.

- Iată, Părinte Damian, am venit cu barca, dimpreună cu scriitorul Ioan Alexandru. Mâine este hramul Sfântului Nicolae şi am adus de toate. A început a plânge ca un copil. L-am încurajat şi i-am prezis:

- Peste cinci ani, locul acesta va fi un paradis. Ai oameni cunoscuţi, plini de evlavie. Îi chemi în numele lui Iisus şi al Sfântului Nicolae să te ajute să scoţi schitul din înstrăinare şi sărăcie.

Biserica Schitului Balamuci, acum Sitaru, este o frumuseţe. Călugării au înflorit ctitoria Sfântului Nicolae. Catapeteasma este valoroasă. Pictura se păstrează bine, iar arhitectura bisericii este superbă.

Sfântul Nicolae a adus oameni de suflet, ca Gherontie, mare duhovnic şi Gherasim cel umilincios. Ei au făcut din schit ceea ce se vede acum: o minune.

Damian cel blând acum veghează cu Gherontie luminiţa dintre smârcuri. Nu vă lăsaţi până nu o vedeţi. Este ca un pelerinaj la locurile sfinte. Poate, dacă Veniamin nu-l izgonea acolo pe Damian, astăzi chinovia, sigur, ar fi arătat sărăcită şi mult umilită.

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul al II-lea, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

Pelerinajul este izvor de mângâiere și de încurajare pentru noi, creștinii. Pelerinajul este întâlnirea cu Domnul Hristos, o întâlnire personală, pe care însă o simțim ca fiind vrednică de a fi propovăduită, de a vedea poate și cel care nu s-a înscris în acest demers și a cunoaște adevărul că omul creștin este plin de bucurie pentru că se întâlnește cu Hristos Domnul și că dorește să vestească, prin prezența sa în inima cetății, despre taina acestei bucurii, cu nădejdea că ea va cuprinde tot mai multe inimi.
Parohia argeșeană Micești din protopopiatul Mioveni și-a sărbătorit astăzi hramul închinat praznicului Intrării Domnului în Ierusalim. Încă de la primele ore ale dimineții, credincioșii acestei comunități au avut bucuria de a-l primi în mijlocul lor pe Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.
Priceasna este deopotrivă rugăciune și cântare în cuvinte simple, amintind de cântecul doinit la șezătorile satului, dar evocând aceleași înțelesuri profunde ale credinței ortodoxe mărturisite în această tindă a raiului.
Sectorul Invatamant prin Biroul de Cateheza si Activitati cu Tineretul, al Arhiepiscopiei Argesului si Muscelului a organizat o procesiune in sambata Floriilor, in cartierul pitestean Gavana.
În seara zilei de 26 aprilie, curtea bisericii parohiei Micești din Protoieria Mioveni, a devenit neîncăpătoare pentru credincioșii care au venit să asiste la Concertul de Florii: „Crucea, calea spre înviere”.
După cum ni se arată în Triod, cartea de căpătâi pentru slujbele care se desfășoară în Postul Mare, astăzi, în sfânta și marea Miercuri, din Săptămâna Pătimirilor Domnului nostru Iisus Hristos, dumnezeieștii Părinți au hotărât să se facă pomenire de femeia cea păcătoasă, care cu iubire mare a uns cu mir pe Domnul, cu puțin înainte de mântuitoarea pătimire.
După cum se ştie din veacul veacurilor, atunci când doreşti să distrugi autoritatea unei instituţii sau a unui om, îi pui la îndoială lucrarea pe care o face. Mai mult, îi găseşti argumente de a duce la desfiinţarea temeiurilor sacre sau legal – administrative. Aceasta se face deseori din invidie şi răutate. Şi se face cu multă osârdie mai ales atunci când, cel care o face, are un scop anume sau doreşte să mute atenţia pe alte planuri, pentru a nu se vădi pe sine. Vorba din bătrâni: Să mutăm la alţii musca de pe căciula noastră!
După învierea lui Lazăr din mormânt, vestea s-a răspândit ca fulgerul, după cum era şi normal. Nu se mai auzise până atunci ca cineva să învieze din mormânt un om mort de patru zile! Faima lui Iisus creştea! Cei grupaţi în partide separate: fariseii, saducheii, irodianii, acum mai mulţi ca oricând, au hotărât ca Iisus să moară: „Deci, din ziua aceea s-au hotărât ca să-L ucidă!” (Ioan 11, 53).
Cu răbdare, încă un popas cu Blaise Pascal: „Sufletul nostru este aruncat în corp, unde găsește număr, timp, dimensiuni. El raționează asupra lor, numește această natură necesitate și nu poate să creadă altfel...
Blaise Pascal, savantul pios din secolul al XVII-lea, continuă întru gândirea sa: „Liniștea eternă a acestor spații nemărginite mă sperie. Să nu căutăm deci o siguranță și o certitudine. Rațiunea noastră este întotdeauna înșelată de inconstanța aparențelor.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar