news        mail   location

 
 

Că am folosit „metafora” de filosofie pendulativă, ca să vedeți că m-a „luat” capul, vorba unora cu umor sec, voi arăta aici că, în anul 1843, Soren Kierkegaard a scos la lumină lucrarea: Sau, sau (ce mai titlu), dar și lucrarea: Frică și cutremur, urmând ca în anul următor, să publice lucrarea: Conceptul de anxietate! Prin anul 1847, se regăsește, publicând cartea: Faptele Iubirii!

 

În memoria filosofiei mondiale a rămas, oarecum, filosoful Soren Kierkegaard, cu o cunună distinctă, fiind considerat drept Părintele Existențialismului, deși ideile sale au fost îndeobște respinse de confrații săi întru ale filosofiei, dar generațiile următoare au fost influențate pentru că s-a înțeles importanța și libertatea alegerilor noastre și a căutărilor neodihnite a unui scop și a unui sens, filosofie dezvoltată și de Friedrich Nietzsche și Martin Heidegger, duse mai departe de Jean Paul Sartre.

Nu este cazul să abordăm, cu acest prilej, o încâlceală în care se intră, căutând, cu orice preț, firul Ariadnei. Este de menționat că filosofia este o regină care nu suferă să se apropie de ea cei brumați de ignoranță și mai ales de cei care caută cu insistență, ca să nu spun cu nerușinare, că am putea trăi o viață cu sens (ați auzit?) lipsită tocmai de Dumnezeu, unde fiecare ne putem permite orice act de alegere, în afară de propria noastră naștere în frumusețea acestei lumi văzute!

Se vede, cât de colo, că prietenul meu de dialog, în toiul discuțiilor vehemente, ar fi zărit un fel de pendulare între concepțiile unor filosofi, etichetați ca drept existențialiști.

Mă amuzam de fiecare dată, dar când rămâneam singur, cu mine însumi, intram pe gânduri și eram amărât că am arat, cu plugul nepriceperii, prin pietriș și grohotiș.

Nu-i mai bine să pui genunchiul, dacă nu e rupt, la rugăciune? Ne putem face rugăciunile și stând în picioare, în fața Domnului Dumnezeu!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar