news        mail   location

 
 

Cercetând în istoria culturii universale, Neagoe Basarab, iubitorul şi cinstitorul de Dumnezeu, putem spune că se situează pe primul loc în secolul al XVI-lea, şi până în zilele noastre.

 

Trebuie să recunoaştem că foarte mulţi dintre noi pomenim şi scriem despre opera lui Neagoe, dar nu se ştie câţi dintre noi au cartea Învăţăturilor şi mai ales dacă, o parte dintre noi am citit-o integral sau parţial.

Literatul Vasile Gr. Popu, în mijlocul secolului XIX, scria astfel despre Neagoe Vodă Basarab: „Iată un domn şi autor român a cărui mult preţuită scriere merită cu dinadinsul atenţiunea tuturor românilor. Adevărat erudit al epocii sale, acest principe nu trecu cu vederea că pe lângă  alte binefaceri ce aşteptau românii de la tronul său, era necesar de a le da şi lumina, încurajându-i la cultura artelor frumoase. Drept probă pentru aceasta este măreţul edificiu Mănăstirea de Argeş, cu care ne mândrim şi până astăzi, şi pe care a eternizat-o poporul prin cunoscuta baladă „Mănăstirea Argeşului”[1].

Cu doar zece ani mai târziu, V. A. Urechea, poate văzând Conspectele… lui Vasile Gr. Popu, conchidea: „Scrierea lui Neagoe Vodă e un model de logică, de etică şi de cunoştinţe politico-sociale… Neagoe Vodă are stilul limpede, curgător, de multe ori duios, plin de icoane”[2].

Cărturarul Ioan Bogdan, ca într-o oglindă de cristal ne arată, cu străluminare de cuget şi simţire: „Dar nimic nu ne poate da o icoană mai credincioasă despre gusturile literare ale bătrânilor noştri, ca producţiunea originală a unuia din cei mai culţi domni ai Ţării Româneşti, a lui Neagoe Basarab. Pe la sfârşitul domniei sale, acest domn scrie pentru fiul său Teodosie, în slavoneşte, limba întrebuinţată atunci exclusiv pentru literatură, nişte Învăţături care mai apoi s-au tradus în româneşte… Din această operă originală a lui Neagoe Basarab cunoaştem ce se citea cu predilecţiune în timpul lui, din ce îşi scoteau oamenii învăţătura şi morala lor, ce ideal de viaţă le plutea dinaintea ochilor lor”[3].

După cum se vede, secolul al XIX-lea este sărbătoresc în privinţa preţuirii Învăţăturilor lui Neagoe Basarab. Drept mărturie ne stau şi părerile lui Ovid Densuşianu: „Învăţăturile lui Neagoe Vodă Basarab, e cea dintâi carte filosofică în literatura noastră. Din alte pasaje vedem pe Neagoe ca pe un om foarte duios, un bun tată de familie, aducându-şi aminte de moartea fiului său; în aceste pasaje găsim strigăte ce ne amintesc bocetele din literatura poporană”. [4]

Pentru a continua şirul mărturiilor pe marginea operei neagoene, Sextil Puşcariu, scrie: „Neagoe a scris o lucrare care în cea mai mare parte a ei dovedeşte un talent de scriitor. Stilul lui e avântat, plin de comparaţii deosebit de frumoase prin simplicitatea lor şi întreţesut de imagini poetice foarte vii uneori… Dar sufletul acestui domn vibrează în acorduri de adevărată poezie atunci când loviturile sorţii îl fac să-şi piardă rând pe rând, iubiţii săi, mai întâi pe maică-sa Neaga, care-l iubea atât de mult, apoi pe fiul său Ioan şi pe domniţa Anghelina, în sfârşit pe Petru… O scriere străbătută de atâta înţelepciune şi de atâtea frumuseţi poetice e vrednică de a fi citită şi în ziua de azi. Putem fi mândri că la începutul literaturii noastre apare un scriitor de o valoare literară atât de mare, tocmai pe tronul unei Ţări Româneşti”. [5]

Tot în acea perioadă, fără nicio oprire admirativă, Al. Procopovici, în cuvinte vibrante ne arată, că: „Neagoe Basarab este însă şi unul dintre cei mai de seamă scriitori din epoca slavonă, cel mai însemnat scriitor în limba slavonă ieşit din rândurile românilor… Din felul cum a întrebuinţat izvoarele sale, din tot planul lucrării lui Neagoe Basarab, din ce a adăugat de la sine, transpiră un duh de profundă moralitate şi într-un mişcător lirism se învăluie amărăciunile de care n-a fost cruţată nici viaţa acestui om. El dă scrisului său scânteieri de adevărată poezie”. [6]

Am putea crede că nici Sfântul Neagoe Vodă Basarab, atunci când întocmea Învăţăturile, nu s-a gândit că osteneala sa cărturărească va răzbi cu atâta strălucire peste veacuri. Se spune că o operă, de orice fel ar fi ea, nu se aşterne peste veacuri, cu rod bogat, decât în măsura dragostei cu care s-a plămădit. Vedem că, pentru dragostea lui,  Dumnezeu a salvat lucrarea Sfântului Neagoe Basarab, care prin harul Său are menirea să lumineze prin beznele veacurilor.

De aceea, Învăţăturile lui Neagoe trebuie să fie, nu numai în atenţia specialiştilor, ci şi în atenţiunea tuturor românilor!

Calinic Argeșeanul, Sfântul Neagoe Vodă Basarab, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2017

 

[1] Vasile Gr. Popu, Conspect asupra literaturii române şi literaţilor ei de la început şi până astăzi, în ordine cronologică, Bucureşti, 1875, pp. 41,42.

[2] V. A. Urechea, Schiţe de…, p. 56.

[3] Ioan Bogdan, Cultura română veche, Bucureşti, 1898.

[4] Ovid Densuşianu, Literatura română veche. Curs ţinut în anul şcolar 1898-1899 la Universitatea din Bucureşti (litografiat), pp. 306, 312.

[5] Sextil Puşcariu, Istoria literaturii române. Epoca veche, Sibiu, 1921, ediţia a II-a, 1930.

[6] Al. Procopovici, Introducere în studiul literaturii vechi, 1922, p. 79, 81.

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat la Centrul Eparhial în Paraclisul Arhiepiscopal ”Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica” din municipiul Curtea de Argeș derularea Concursului Național Catehetic „HRISTOS -CUVÂNTUL CARE VINDECĂ”, ediţia a XVI-a, la nivel de eparhie.
Ouăle încondeiate reprezintă o mărturie a datinilor, credințelor și obiceiurilor pascale, fiind o practică străveche în tradiția românească. Dincolo de frumusețea lor stau poveștile și tehnicile de încondeiere spuse de femeile care lucrează tot anul la ouă pentru a bucura creștinii, în perioada Paștilor.
Dumnezeu ne-a dat mila ca o poruncă a dragostei. Milostenia este plata pentru răscumpărarea păcatelor noastre. Miluind pe cineva ne miluim pe noi înşine!
Când facem milostenie, așa să ne uităm în ochii celui sărman: ca la un frate ce ne ajută, prin necazul ce și-l poartă cu răbdare și smerenie, să facem și noi o faptă bună cu care Dumnezeu să ne mântuiască, o faptă cu care să dobândim Împărăția Cerurilor.
Jertfelnicia dragostei frăţeşti exprimată în faptele milosteniei sporesc, ne spune Sfântul Apostol Pavel, bucuria în chiar miezul încercărilor: „Că în multa lor încercare de necaz, prisosul bucuriei lor şi sărăcia lor cea adâncă au sporit în bogăţia dărniciei lor“ (II Cor. 8, 2).
Blaise Pascal, savantul pios din secolul al XVII-lea, continuă întru gândirea sa: „Liniștea eternă a acestor spații nemărginite mă sperie. Să nu căutăm deci o siguranță și o certitudine. Rațiunea noastră este întotdeauna înșelată de inconstanța aparențelor.
Cât de bine și folositor este să mai cunoaștem și alte gânduri ale filosofului Blaise Pascal: „Cunoașterea lui Dumnezeu, fără aceea a mizeriei tale, face mândria. Cunoașterea mizeriei, fără cunoașterea lui Dumnezeu, face disperarea. Cunoașterea lui Iisus Hristos face o medie, fiindcă găsim în el și pe Dumnezeu și mizeria noastră.
Filosoful și omul de știință Blaise Pascal a spus și în scris: „Iată unde ne duc cunoștințele noastre despre natură. Dacă nu sunt adevărate, atunci nu există adevăr pentru om și dacă sunt adevărate, omul găsește în ele un obiect de umilire; este silit să se înjosească într-un fel sau altul.
Spaţiul cosmic de primăvară se revarsă asupra pământului cu mari binecuvântări, din mila cea neînserată a Domnului Dumnezeu! Desigur, n-ar fi lipsit de bucurie dacă imnologii noştri, ar dedica din prea plinul inimilor câte un Imn fiecărui anotimp, dacă nu chiar fiecărei luni din cele 12 ale anului.
Când am auzit, dar și când am citit despre Blaise Pascal (1623-1662), dar mai ales când Arhidiaconul Profesor Ioan Ivan, Directorul Seminarului Teologic din împărația Mănăstirii Neamț, a pus pe un meșter tâmplar de a construit tăblițe sprijinite pe niște piciorușe înfipte în solul grădinii și prin calea aleilor, pentru a fi văzute de noi, tinerii elevi, cu mintea nevinovată, atunci, mai mult, văzând citate și din filosofia și Înțelepciunea sfântului savant, l-am iubit pentru totdeauna.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar