news        mail   location

 
 

Vom vedea împreună ce fel de zidire umană a fost acest filosof american, născut la New York, în anul 1842, dintr-o familie de origine scoțiană și irlandeză, stabilită în America din secolul XVIII și  cum atmosfera din casa părintească determină educația lui, cum va scrie fratele său: „un aer sănătos, dar plin de incoherențe”.

 

Tatăl lor, Henry James, era un spirit invidualist, opus bisericii oficiale, crescând la fel și odrasla sa zbuciumată. Studiile le-a făcut pe sărite: New York, Londra, Paris, Boulogne, Geneva, Bonn – între America și Europa – după hazardul călătoriei familiei James.

La Bonn vrea să facă pictură, ca să renunțe mai târziu, rămânând însă în el natura americană, sănătoasă, atașată de concret, de senzații, de viață, de energie, iar Walt Whitmann, rămâne pentru toată viața sa, unul din poeții săi preferați.

Începe să studieze chimia la Cambridge Mass, apoi a studiat fiziologia și medicina la Harvard, după care învață ce este pasiunea pentru fapte în știință. Face o călătorie în fascinanta Brazilie, pe Amazoane, pasiune intensă pentru speculație, pentru filosofie. James începe să sufere, nu vede, trece printr-o criză sufletească adâncă, simte toată amărăciunea vieții. Caută în filosofie un calm, un optimism, putem totuși să ameliorăm răul din lume. Așa gândesc eu și acum, din zorii tinereții. Spirit vioi și neastâmpărat, călătorește 18 luni (ce lux!) în Germania și Boemia – în Drezda, Praga; este însă bolnav, aproape de sinucidere. A descoperit pe Renouvier și cărui literatură îi dă mai mare încredere în persoana sa atât de dificilă. Ajunge instructor de „fiziologie” la Universitatea din Harvard, cursul său transformându-l  în curs de psihologie.

După 12 ani de muncă, tipărește în 1890: „The principles of psychology”, pășind în domeniul psihologiei peste gândirea lui Wundt, înființând un laborator de psihologie, apoi trece în domeniul filosofiei.

Ceea ce îl preocupa mai ales, erau problemele religioase, problemele adevărului, problemele morale, ale efortului uman posibil. Viața lui este împărțită între savantele sale cursuri, acum de filosofie de la Harvard, între conferințele ținute în America sau Anglia (Gifford Lectures, Edinburgh 1901 – Hilbert Lectures, 1906, Oxford). Ia parte la Congresul de Filosofie de la Roma! Se stinge din viață în 1910 la Chocorua, lângă Quebec. El „doarme”, dar bântuie lumea cu pragmatismul său.

Vom reveni asupra operei sale!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar