news        mail   location

 
 

Unul dintre filosofii europeni care m-a preocupat, oarecum, a fost Auguste Comte, contemporan „absolut” cu Sfântul Calinic de la Cernica. Ca dată de naștere, Sfântul Calinic vedea lumina zilei la București (în cartierul Visarion) în anul 1787, după anumiți biografi, iar pe lespedea mormântului din pridvorul  bisericii Sfântul Gheorghe de la Cernica, este anul 1789, exact anul când la Montpellier (Franța) se năștea filosoful Auguste Comte.

 

Iar ca dată a morții, la fel, se apropie unul de altul, Sfântul Calinic, în anul 1868, iar filosoful francez în anul 1857, deci, cum am spus,  contemporani „absoluți”.

Este complicat să se facă anumite asemănări și deosebiri, fiind născuți în țări diferite cu deosebite culturi și tradiții, dar și de credințe diferite, ortodoxă și catolică.

Filosoful Auguste Comte a urmărit înființarea unei filosofii pozitive  corespunzătoare  ultimului stadiu la care omenirea trebuie să ajungă; după ce a trecut prin starea teologică și cea metafizică, ce reprezentau trepte necesare ale omenirii, în mersul ei de la copilărie spre maturitatea pe care o reprezintă cea de a treia treaptă a spiritului pozitiv. Pozitivismul, știința și filosofia pozitivă, nu mai caută explicarea cauzelor ascunse îndărătul fenomenelor, ci se mulțumește cu stadiul datelor experienței. Acest studiu nu este însă o simplă adunare de date, ci tinde să descopere legile și guvernează grupele de date și fapte ce corespund diferitelor științe fundamentale...

„Scopul ultim al filosofiei pozitive a lui Comte era de natură practică: progresul umanității, pe care el o iubea cu o pasiune mistică. La acest progres credea că nu se poate contribui cu eficacitate decât printr-o măsură educativă: reforma sufletească în sensul spiritului pozitiv.”

La reforma sufletească lucra și Biserica prin slujitorii ei, Sfântul Calinic fiind, spre bucuria noastră un atlet al vieții superioare prin educație duhovnicească ce s-a impus în sânul poporului român dreptcredincios. Subliniem, că Auguste Comte a scris și tipărit cărți, precum: Curs de filosofie pozitivă (în șase volume, 1830-1842); Discurs despre spiritul pozitiv (1844); Sistemul de politică pozitivă (4 volume, 1851-1854). A abordat teme ca: Relativitatea cunoașterii; A vedea pentru a prevedea; Ordine și Progres; Discurs asupra spiritului pozitiv...

Progresul spiritual, duhovnicesc și de educație culturală și maniera de a viețui într-o societate pașnică și asiguratorie a unui trai fără zguduiri sociale, revoluții sau războaie distrugătoare, de care să ne ferim cu frică de Dumnezeu și respect de omenire!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar