news        mail   location

 
 

Deja, filosoful John Stuart Mill abordează, în context, ramura Filosofiei politice și ca punct de abordare dă prin câmpia utilitarismului, o nouă pășire în viața socială.

 

Prin anul 1651, filosoful Thomas Hobbes în lucrarea sa, Leviatanul, spune că oamenii sunt „brute” ce trebuie controlate printr-un contract social; și mai la vale puțin, prin anul 1689, lucrarea lui John Locke: Două tratate despre cârmuire, analizează teoria contractului social în contextul empirismului, cu gândul că totul poate fi realizabil, iar prin anul 1789, Jeremy Bentham, propune, ca să vedeți: „principiul celei mai mari fericiri”. Vise, fiule, s-ar zice, dar în 1971 John Rawls publică lucrarea: „O teorie a dreptății”, în care se arată că legile trebuie să fie astfel făcute, ca toți, fără deosebire să le accepte. Ideală gândire!

Așadar: „deciziile trebuie să se bazeze pe principiul celui mai mare bine pentru cel mai mare număr de oameni”! Ceea ce este slab în gândirea lui Mill, se găsește în afirmația: „Indivizii trebuie să fie liberi să facă ceea ce la produce plăcere, chiar dacă aceasta le-ar putea face rău”, adică, să zicem, mănânci mult dulce și te îmbolnăvești de diabet!

Ceea ce mai repară, oarecum, avertizează Mill filosoful: „...însă (indivizii) nu au dreptul să facă lucruri care le-ar putea face rău celorlalți”, și mai lămurit: „Indivizii pot alege să facă lucruri care le afectează corpul, dar nu și pe cel al altcuiva.” Și ca o exprimare apoteotică: „Individul este suveran asupra trupului și minții sale”, iar dacă citea ce a scris Sfântul Apostol Pavel în această privință, nu se mai ostenea să scrie! Oricum, totul este discutabil!

Iată o parte din lucrările sale: Sistem de logică, în șase volume (1843); Principiile economiei politice (1848); Despre libertate (1859); Utilitarismul (1861); Oprimarea femeii (1869); Despre natură (1874), etc.

Ne-am bucura dacă am putea fi stăpâni pe trupul nostru (anevoios lucru) și mai ales, stăpâni pe mintea noastră!

Grea lucrare! Doamne Dumnezeule, ajută-ne să ne biruim!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar