news        mail   location

 
 

Parcă nu-mi vine să mă îndepărtez de filosoful Johann Gottlieb Fichte (1762-1814)! Mai cred, încă, faptul că am ceva comun cu aceste gânditor german, mai ales, că am avut aceeași origine sănătoasă – țărănească, origine de care mă bucur și acum, considerând starea aceasta sănătoasă și de drept și de fapt, temelia societății sau mai ales a unui popor sănătos și nu o haită de degenerați genetic și o mai mare hoardă de cretini desfigurați, expresii ale unor cunoscători de caractere.

 

În anul 1792 încearcă „marea cu degetul” și scrie: „Încercare a unei critici a oricării revelații”, lucrare ce s-a crezut că a scris-o Immanuel Kant. În anul 1794, ajunge profesor universitar la Jena, iar în 1799, din cauza atitudinii sale dârze, găsește la Berlin o altă atmosferă înțelegătoare, unde leagă o strânsă prietenie cu frații Schlegel, Schleiermacher și alții. În iarna anului 1807-1808, pronunță entuziaste și curajoase „Cuvântări către națiunea germană” pentru deșteptarea patriei ocupată de inamic, iar în 1810 devine rector al nou înființatei Universități din Berlin.

Trebuie să reamintim dintre operele cele mai importante ale filosofului Fichte mult iubit de profesorul meu de la Seminarul Teologic din vatra Mănăstirii Neamț: Fundamentul doctrinei științei – 1794; Dreptul Natural – 1796; Sistemul doctrinei morale – 1793; Menirea omului – 1800; Câteva prelegeri asupra menirii savantului – 1794 și Cuvântări către națiunea germană – 1809!

Cum definește Filosofia, țăranul filosof? Fichte scrie că Filosofia este produsul personalității libere: „Ce filosofie alege cineva, atârnă de ce fel de om este el”, așa cum era profesorul meu Ion Serafinceanu, dârz peste măsură și delicat în același timp: savantul scăpat printre degete de ochiul ateo-comunist.

Fichte a scris despre: Determinismul Universal; Despre Libertatea umană; Încrederea în progresul uman; Despre menirea omului în sine (Eul și non Eul); Despre acordul cu sine însuși, problemă dificilă cu care m-am confruntat și înfruntat opt decenii și nici azi nu s-a oprit „gâlceava” eului cu sine însuși! Grea lucrare! Greu de înțeles și, uneori, de suportat.

Cine vrea să afle cine a fost Fichte, să citească Cuvântări către națiunea germană! Doresc să spun că acum ar trebui un filosof ca Fichte, care să adreseze Cuvântări către națiunile lumii, pentru a fi prudente cum pășesc într-o nouă ordine mondială, ce se vrea economică, într-o cultură solidă, egalitate în drepturi și cu o pace eternă, fără zguduiri social-politice!

Calinic Argeșeanul

Caravana social filantropică,, Ghiozdanul meu”, inițiată la acest început de an școlar în cele șase protopopiate ale Eparhiei Argeșului și Muscelului, a ajuns în cursul zilei de astăzi și în comuna argeșeană Lunca Corbului, aflată în cuprinsul protopopiatului Costești.
Să facem milostenie, precum şi noi am primit-o de la Dumnezeu. Aceasta e recunoştinţa pe care o aşteaptă Dumnezeu de la noi pentru multele binefaceri. Aceasta e jertfa cerută din milostenia Lui. Mila, care vindecă rana, întăreşte pe cei slabi şi învie pe cei morţi, nu are nevoie de jertfe sângeroase, ci de jertfe păstrate pentru viaţă: săraci hrăniţi, neputincioşi întăriţi şi necăjiţi uşuraţi.
Este esențială dezvoltarea unei educații utile pentru viață, atât în plan personal, cât și comunitar, care să cultive libertatea și demnitatea persoanei umane, creată după chipul lui Dumnezeu, iubirea părintească, filială şi fraternă, recunoştinţa și coresponsabilitatea, prietenia și întrajutorarea.
La Praznicul Înalțării Sfintei Cruci, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul -Biroul de Cateheză a organizat o activitate educațional-catehetică ce a îmbinat tradiția cu arta sacră și rugăciunea la Biserica Valea Danului.
Milostenia pune cel mai bine în evidenţă manifestarea creştinului în societate. Este expresia vizibilă a modului cum ne punem în lucrare credinţa noastră, care este moartă, dacă nu o susţinem cu fapte pe măsură.
Ce mai crede Fr. Nietzsche? Că anumite concepte sunt legate între ele: omenirea, moralitatea și Dumnezeu, iar atunci când personajul său Zarathustra spune că Dumnezeu este mort, el nu lansează un simplu atac la adresa Religiei, ci face ceva mult mai îndrăzneț...că nu se referă doar la Dumnezeu despre care vorbesc filosofii sau la care se roagă credincioșii: se referă la suma totală a valorilor noastre superioare.
Două cuvinte despre profetul Zoroastru (cunoscut și ca Zarathustra), care a viețuit pe la anul 628 sau 551, î. Hr., și a întemeiat o Religie bazată pe lupta dintre bine și rău. În cartea lui Nietzsche, Zarathustra afirmă despre el însuși că se află „dincolo de bine și de rău”.
Gândirea lui Nietzsche că omul este ceva ce trebuie depășit, apare în lucrarea sa: Așa grăit-a Zarathustra, probabil, după cum afirmă specialiștii în materie, ar fi cea mai frumoasă carte a sa, care a fost scrisă în trei părți între anii 1883 și 1884, iar a patra parte a fost adăugată în anul 1885.
Cu Friedrich Nietzsche (1844-1900), m-am „întâlnit” în anul 1964 la Cluj, cunoscând pe profesorul universitar George Buș (nu e vorba de vreunul din președinții SUA), care a participat la hirotonia întru preot la Catedrala cea măreață, ctitoria lui Nicolae Iva, episcop celebru.
Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar