news        mail   location

 
 

În opera filosofului Anicius Boethius, De Consolatione Philosophiae ( c. I, 1 1-6, pag. 80), se găsește un episod impresionant, despre care, pe bună dreptate, se susține de specialiști, că este o bucurie că s-a păstrat până în zilele noastre.

 

Iată, cum Boethius, descrie acest fenomen al apariției, fără a considera că este o viziune halucinantă: „În timp ce mă gândeam în tăcere la aceste lucruri și, cu ajutorul condeiului îmi scriam plângerea înlăcrimată, mi s-a părut că deasupra capului meu stătea o Femeie cu un chip venerabil, cu ochii scânteietori și pătrunzători peste puterea obișnuită a omului, cu un ten vioi și o vigoare inepuizabilă, deși era atât de plină de ani încât nu se putea crede că era de vârsta noastră. Statura ei era greu de estimat. Acum se afla în măsura obișnuită a omului, acum apărea că atinge Cerul cu vârful capului ei, iar când îl ridică mai sus, pătrundea în Cerul însuși și evita vederea oamenilor care o priveau. Veșmintele ei erau țesute cu cea mai fină îndemânare din firele cele mai subțiri ale unui material indestructibil și, după cum am aflat ulterior din propriile ei cuvinte, le țesuse cu mâinile sale, dar un fel de ceață a vârstei neglijate le voala frumusețea, așa cum se întâmplă cu picturile înnegrite de fum. La baza tivului de jos al hainei era brodată litera grecească P, iar în partea de sus, litera Theta (T), iar într-o literă și cealaltă existau trepte desenate în formă de scară, cu ajutorul cărora se putea urca de la litera inferioară la cea superioară. Mâinile unor persoane violente însă rupseseră această haină și luaseră din ea cât de multe bucăți au putut. Cu mâna dreaptă ținea niște caiete, iar cu stânga un sceptru!”

Cred că această descriere vizionară a filosofului Boethius Anicius este „icoana” în care se zărește Maica Domnului, deci și Maica Filozofilor, care, în chipul ceresc al unui taumaturg, îl îndeamnă pe filosoful plângăreț, să nu-și ascundă rănile, pentru a-l putea vindeca: „Vorbește, nu ascunde ceea ce gândești, dacă dorești ajutorul doctorului, este oportun să arăți rana”, și auzind acest îndemn, Boethius își povestește viața, un fel de „mărturisire” (în Apologia sa)!

„Maica Domnului auzind zbuciumul său, consideră că nu are niciun motiv să se plângă din cauza exilului, pentru că nu există un asemenea loc pentru înțelept; adevărata casă a filosofului este împărăția înțelepciunii și de aici nimeni nu-l poate exila, decât el însuși!”

Când Filosofia l-a întrebat dacă totul este o întâmplare, Boethius a răspuns că Dumnezeu este Cel care prezidează opera Sa și că lumea nu este guvernată de întâmplare, ci de Înțelepciunea Dumnezeiască!

Calinic Argeșeanul

În prima zi a praznicului Învierii Domnului, la orele amiezii, după tradiția liturgică ortodoxă a fost săvârșită Vecernia specială pentru a doua zi de Paști, numită în popor „a doua Înviere”, în cadrul căreia a fost rostit pasajul evanghelic de la Ioan 20, 19-25 în mai multe limbi.
De Sfintele Sărbători ale Învierii Domnului nostru Iisus Hristos și chiar în orice clipă a vieții noastre, primul gând care trebuie să ne izvorască din minte și din inimă este acela de a aduce din tot sufletul, laudă și mulțumire Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, pentru că au binevoit a ne gândi și întrupa, aducându-ne în frumusețea acestei lumi văzute!
În seara zilei de 3 mai, în Vinerea Mare, monahii de la Mănăstirea Negru Vodă, precum și pelerinii aflați la rugăciune, au participat la Denia Prohodului Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos, oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.
Rugăciunea poate, mai mult decât orice altceva, să ne păstreze neîncetat strălucirea acestei haine duhovniceşti care este sufletul. Şi, împreună cu ea, şi milostenia prisositoare – capul bunătăţilor noastre şi mântuirea sufletelor noastre. Căci această înjugare a rugăciunii şi milosteniei ne poate aduce de Sus mii de bunătăţi, ne poate stinge focul păcatelor şi ne poate da multă îndrăzneală.
Rugăciunea poate, mai mult decât orice altceva, să ne păstreze neîncetat strălucirea acestei haine duhovniceşti care este sufletul. Şi, împreună cu ea, şi milostenia prisositoare – capul bunătăţilor noastre şi mântuirea sufletelor noastre. Căci această înjugare a rugăciunii şi milosteniei ne poate aduce de Sus mii de bunătăţi, ne poate stinge focul păcatelor şi ne poate da multă îndrăzneală.
Dreptslăvitori creștini și creștine, Imnul plin de bucurie duhovnicească: „Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând și celor din mormânturi viață dăruindu-le”[1] este cântarea pe care cu inimile pline de nestrămutată bucurie și sfântă emoție o cântăm, începând din noaptea Învierii Domnului Iisus Hristos, noi, creștinii iubitori de Dumnezeu, de adevăruri și tradiții nemuritoare, și până la Praznicul Înălțării Domnului Hristos la ceruri.
În istoria omenirii au fost zile care au rămas în memoria neamurilor. Dar dintre toate, pe lângă acelea a Buneivestiri, prăznuită în 25 martie, a Naşterii la 25 decembrie şi Învierea lui Iisus, zile de mare bucurie, Vinerea Mare este cea mai tragică zi din câte a zidit Dumnezeu pe pământ.
Din zi în zi, evenimentele luau noi întorsături. De la Intrarea în Ierusalim şi până în ziua de joi, Iisus Hristos a învăţat în templu şi în casa retrasă din Betania mai ales. Acum, ucenicii au auzit din gura lui Iisus cele mai puternice cuvinte despre Împărăţia lui Dumnezeu, despre moartea Sa, despre Învierea din mormânt, despre întâlnirea în Galilea, despre plecarea la Tatăl Său Ceresc unde va pregăti loc pentru fiecare!
După cum ni se arată în Triod, cartea de căpătâi pentru slujbele care se desfășoară în Postul Mare, astăzi, în sfânta și marea Miercuri, din Săptămâna Pătimirilor Domnului nostru Iisus Hristos, dumnezeieștii Părinți au hotărât să se facă pomenire de femeia cea păcătoasă, care cu iubire mare a uns cu mir pe Domnul, cu puțin înainte de mântuitoarea pătimire.
După cum se ştie din veacul veacurilor, atunci când doreşti să distrugi autoritatea unei instituţii sau a unui om, îi pui la îndoială lucrarea pe care o face. Mai mult, îi găseşti argumente de a duce la desfiinţarea temeiurilor sacre sau legal – administrative. Aceasta se face deseori din invidie şi răutate. Şi se face cu multă osârdie mai ales atunci când, cel care o face, are un scop anume sau doreşte să mute atenţia pe alte planuri, pentru a nu se vădi pe sine. Vorba din bătrâni: Să mutăm la alţii musca de pe căciula noastră!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar