news        mail   location

 
 

Filosoful Boethius, educat în texte neoplatonice și logică aristotelică, a stăruit pe calea cunoașterii ca nimeni altul până la el, demonstrând cum logica și fizica aristotelică, dacă sunt aplicate și într-un mod iscusit, pot fi mijloace eficiente pentru a trata probleme teologice, chiar dacă rămân în limite precise.

 

Cu alte cuvinte, ca urmare a diferențelor radicale dintre Dumnezeu și împărăția creației, există limite dincolo de care omul și rațiunea sa nu pot merge.

Să ne gândim la lucrarea De Sancta Trinitate, un tratat teologic scurt, de doar șase capitole, dar dificile și plin de capcane. Complexitatea acestei lucrări este recunoscută chiar de către autor, potrivit căruia profanii nu se pot ridica la înălțimea speculațiilor teologice. În anul 519, un grup de călugări din Scythia, condus de Ioan Maxențiu, a venit la Roma cu intenția de a căuta o reconciliere cu patriarhul Orientului. În centrul conflictului se află teopashismul sau posibilitatea ca Dumnezeu să sufere, iar călugării au cerut ca Papa Ormisda să recunoască formula: „Unul din Treime a pătimit în trup!” Apărea, astfel, pe fundal problema Trinității – deja abordată în trecut de Augustin – și modul în care ar trebui considerate cele Trei Persoane ale Sale.

Este corect să afirmăm că una din cele trei persoane a suferit în trup?

„Nu trebuie (atunci când vorbim despre Dumnezeu) să ne lăsăm purtați de vreo imaginație, ci trebuie să ne ridicăm la o înțelegere pură, astfel încât ceea ce poate fi înțeles de inteligență să fie cercetat doar prin puterea intelectului.” (pag. 66)

Noi, ucenicii întru ale Teologiei, am învățat că dogma Sfintei Treimi este greu de înțeles și deci fiind adevăruri absolute, crezi fără nicio îndoială, chiar dacă, din când în când, mintea ne alunecă în toate direcțiile. Despre Botehius nu am învățat „cu toptanul”, știind doar că a scris un tratat De Sancta Trinitate, despre care profesorii nu suflau o vorbă, că mintea noastră era prea neputincioasă ca să priceapă tainele cele mari ale existenței noastre terestre: „Prin urmare posibilitatea de a vorbi despre distincția celor Trei Persoane, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, din Sânul Sfintei Treimi, rămâne o Taină a Tainelor, iar pentru Boethius formula de credință cu privire la Unitatea Treimii, ne conduce la a spune că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt un singur Dumnezeu și nu trei divinități, cauza acestei conjuncții este absența diferenței” (pag. 68), „cele Trei Persoane divine posedă fiecare natura divină identică, astfel încât repetarea triplă a divinității nu face un număr, nu produce alteritate”.

În Sfânta Scriptură avem dovezi clare și pe bun înțeles, fără a se confunda lucrurile. Totul este explicit. Mărturisim pe Tatăl, pe Fiul și pe Sfântul Duh, cum am pomeni de trei ori: „Soare! Soare! Soare”, cum scrie Diego Ferrante în Consolarea în Filosofie (pag. 66).

Calinic Argeșeanul

 

Ieri după-amiază, la Consiliul Județean Argeș a fost o zi specială. Bucuria duhovnicească s-a coborât în inimile celor care se ostenesc aici prin bunăvoința Bunului Dumnezeu și cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic Argeșeanul, care a săvârșit slujba de sfințire a noului spațiu de rugăciune și reculegere amenajat în incinta instituției.
Să nu încetăm de a face binele, căci vom secera la timpul său, dacă nu ne vom lenevi. Prin urmare: ”Până când avem vreme, să facem binele către toți”, pentru că jertfa aceasta a milosteniei este mai înaltă decât orice iubire de oameni!
Milostenia sau îndurarea creştină izvorăşte din iubirea de Dumnezeu şi de aproapele şi ia forma ajutorării materiale şi morale a semenilor aflaţi în nevoie.
Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul - Biroul de catehizare, al Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, a organizat o activitate catehetică la parohia Rucărul de Jos, Protoieria Câmpulung Muscel.
În fiecare an, din mila și purtarea de grijă a lui Dumnezeu Cel Bun și Sfânt, în prima vineri de după Praznicul Învierii Domnului, Biserica Dreptmăritoare Ortodoxă prăznuiește Izvorul Tămăduirii, o sărbătoare închinată Maicii Domnului care este și Ocrotitoarea Bisericii pentru Surzi – Locașul Sfânt în care Familia cea mare a credincioșilor cu deficiențe de auz sunt parte integrantă din cuprinsul Parohiei Mavrodolu.
Filosoful Benedict Spinoza, care este viu și prin scrisul său plin de înțelepciune duhovnicească, ne-a lăsat material de bază și despre suflet și despre libertatea umană.
Ca să ne aducem aminte, mai ales, de filosoful Benedict (Baruch) Spinoza, pentru frumusețea gândirii sale, să mai facem un popas pe paginile din opera sa, Etica:
Vom continua să redăm, încă, pentru frumusețea gândirii lui Benedict (Baruch) Spinoza, câteva fragmente din lucrarea sa: Etica, elaborată în anul 1677:
Continuăm, cu deosebire, lămurind câteva definiții despre Dumnezeu. Filosoful Spinoza scrie despre Substanța Supremă, iar noi vom pricepe după puterea noastră adevărurile eterne.
Auzeam pe unii dintre creștini, dar deseori și tineri, privind retrospectiv la Colegiul Apostolic, adică Ucenicii lui Iisus, care încă nu primiseră puterea Duhului Sfânt, că ar fi fost cuprinși accidental de anumite stări de suflet, nu tocmai la înălțimea chemării lor misionare!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar