Câteva cuvinte despre filosoful Seneca, născut aproape de data Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, anul 4, după nașterea Sa, în Cordoba, Spania. L. Annaeus Seneca a intrat în viața politică însă, din cauza talentului său strălucit, a fost exilat de către împăratul Claudius în Corsica, unde a stat 8 ani (41-49).
Mama Împăratului Nero, Agripina, l-a chemat ca să fie educatorul acestuia. După cum se știe, între anii 54-59, după moartea Împăratului Claudius a condus, dimpreună cu prefectul S. Afranius, destinele Imperiului Roman. În anul 62, a fost implicat în conjurația (trădarea) lui Piso, care dorea înlăturarea lui Nero, fapt care a dus la condamnarea sa și a fost silit să-și ia singur viața.
De la învățatul filosof Seneca, ne-au rămas numeroase scrieri, cu vehemență alcătuindu-le, stilul său plin de strălucire și cu ton „creștin”, au asigurat filosofului Seneca o îndelungată supraviețuire și o puternică înrâurire asupra scriitorilor creștini, cât și asupra secolelor XVI-XVII. Este necesar să menționăm scrisorile către Lucilius, scrieri din ultimii ani ai vieții sale, care nu este atât de mare filosof, cât mai ales un mare moralist, cum se afirmă de către cei care au tradus din opera sa.
În scrisorile către Lucilius, preciza: „Aș vrea numai să te conving că simt cele ce-ți spun, și nu le simt numai, dar sunt îndrăgostit de ele”, și continuă, plin de vervă: „Nu aprob, firește, în asemenea înalte discuții stilul sărac și sec, căci filosofia nu refuză talentul, dar nici nu se cuvine ca ea să se cheltuiască în vorbe. Țelul nostru să fie acesta: să exprimăm ceea ce simțim, să simțim ceea ce exprimăm, vorba să semene cu fapta. Răspunde scopului propus acela care se arată la fel, fie că-l vezi, fie că-l auzi. Vom vedea apoi și ce calități are, câtă adâncime: să fie totuși la fel cu sine. Cuvintele să fie nu încântătoare, ci folositoare. Dacă uneori filosoful este elocvent, fără căutare, dacă această însușire îi stă la îndemână fără efort, fie! Dar ea să stea în slujba faptelor frumoase. Talentul să pună mai degrabă în lumină faptele decât pe filosof. Alte discipline interesează numai spiritul. Aici (în filosofie) sufletul întreg este în joc. Nimeni nu umblă după un medic elocvent, ci după unul care să-l însănătoșească. Dacă se întâmplă ca acela care te poate vindeca, să poată vorbi și elocvent despre ce are de făcut, foarte bine! Ai tot atâta de lucru cu un doctor pe timp de molimă. Te îndeletnicești cu vorbele? Bucură-te dacă poți învinge greutățile lucrului tău de slujire!”
Sufletul este diferit de trup și să ne întrebăm: „Cum ai putea să părăsești cu sufletul împăcat o viață, pe care mulți o îmbrățișează, și de care se ține așa: „Cei mai mulți se abat neputincioși între frica morții și chinurile vieții: nu vor să trăiască și nu știu să moară!”
Calinic Argeșeanul