Textul biblic, în decursul mileniilor, a dat de lucru celor care s-au încumetat să se apropie de cele mai presus de înţelegere, cel mai adesea.
Când ne gândim că Biblia a fost scrisă pe o perioadă de 1500 de ani, de peste patruzeci de autori, alcătuind 66 de cărţi canonice, nu putem să nu ne amintim la „lunga şi dramatica istorie a textului biblic, cu autori sacri sau profani, cu limbi originale sau derivate, cu graiuri uitate sau stâlcite, cu traduceri bune sau mai puţin bune, cu copişti atenţi sau osteniţi, cu tomuri, codici şi colecţii vrăfuite, cu studii şi cercetări savante, cu evaluări semantice şi ediţii critice…, totul, în ultimă instanţă, menit să-i redea filologiei transparenţa teologică prin care cuvintele redevin Cuvânt.”[1]
Mulţi cititori, de-a lungul timpului, au reuşit să lectureze Biblia cel puţin o dată în viaţă. Majoritatea, sau poate o parte dintre ei, au considerat această mare Carte a Omenirii ca pe un simplu act de cultură, adică şi-au îmbogăţit palmaresul de a şti şi a-şi prânzi mintea cu bogăţia lingvistică a celor citite şi poate, a se lăuda cu un grad de cultură mai ridicat decât vecinii lor de apartament.
În cazul în care s-a trecut un prag mai pretenţios, adică, lectura Bibliei s-a făcut ca pentru o operă literară mai răsărită, au rezultat opere cuprinde în genuri literare ca: poezie lirică şi epică; imnuri sacre, proze scurte şi mai lungi, eseuri filosofice şi răsărituri de roman, scenarii tragice şi dramatice, deopotrivă, aforisme şi alte înţelepciuni şi proverbe.
Cine s-a „îndrăgostit” de Biblie o va purta cu sine, o va deschide pentru citit cu evlavie, o va aşeza la vedere, o va aşeza la piept ca pe cea mai scumpă „scrisoare” trimisă de Dumnezeu. Dacă anumite pasaje ar „sminti puritatea noastră afişată cu obstinaţie”, va trebui să fie înţelese şi cele ce se ascund în spatele cuvintelor.
De aceea, este necesar să nu ne oprim la o prima lectură şi să nu citim pe sărite. Se impune o parcurgere integrală a Bibliei. De nu putem aceasta, deşi este necesar, obligatoriu este ca măcar Noul Testament să fie citit integral. Sunt doar 27 de cărţi, mai scurte sau mai lungi, care ne aşează pe un drum bun şi sigur.
Calinic Argeșeanul
[1] Cuvânt lămuritor asupra Sfintei Scripturi; Biblia, versiune diortosită după Septuaginta, idem, pag. 7