Skip to main content


Continuăm, cu deosebire, lămurind câteva definiții despre Dumnezeu. Filosoful Spinoza scrie despre Substanța Supremă, iar noi vom pricepe după puterea noastră adevărurile eterne.

 

Spre exemplu: „Prin substanță înțeleg ceea ce există în sine și este conceput prin sine, adică aceea a cărui noțiune nu are nevoie de noțiunea altui lucru din care să trebuiască a fi format. Prin atribut înțeleg ceea ce inteligența concepe în substanță, constituind esența acestei substanțe.

Prin Dumnezeu înțeleg ființa absolut infinită, adică substanța care consistă într-o infinitate de atribute, din care fiecare exprimă o esență eternă și infinită…

Dumnezeu este ființa absolut infinită, despre care nu se poate nega niciun atribut care se exprimă esența unei substanțe și el există în mod necesar. Dacă există, deci, o substanță oarecare în afară de Dumnezeu, ea nu poate fi explicată decât prin vreun atribut al Lui; ar exista astfel două substanțe cu același atribut, ceea ce este absurd. Deci, nu există nicio substanță în afară de Dumnezeu, și în consecință, în afara Lui nu putem concepe, nicio substanță. Căci, dacă nu putem concepe una, ar trebui în mod necesar s-o concepem că există, ceea ce – în virtutea primei părți a acestei demonstrații – este absurd. Deci, în afară de Dumnezeu nu poate să existe și nu poate fi concepută nicio substanță…

Din singura necesitate a naturii lui Dumnezeu sau (ceea ce revine la același lucru) din singure legile naturii rezultă o infinitate absolută de consecințe. Noi am dovedit-o; am mai dovedit, de asemenea, că fără Dumnezeu nu poate nimic să existe, nimic ca să-l determine sau să-l constrângă să acționeze. În consecință, Dumnezeu nu acționează decât în virtutea legilor propriei sale naturi și fără să-L constrângă ceva la aceasta.

Urmează de aici:

1. Că în afară de perfecțiunea propriei sale naturi nu există, nici intrinsec, nici extrinsec, vreo cauză care să-l îndemne pe Dumnezeu să acționeze.

Urmează de aici:

2. Că Dumnezeu este singura cauză liberă; – într-adevăr numai Dumnezeu există prin necesitatea propriei sale naturi și numai El acționează prin necesitatea propriei sale naturi.

În consecință, singur Dumnezeu este Cauza liberă!” (pag. 319)

Calinic Argeșeanul