Skip to main content

Ca să ne ținem, oarecum, de o cronologie în domeniul mărturisirii Domnului Dumnezeu, vom prezenta pe scurt și inițiatorii științelor moderne, din veacurile XVI și XVII!

Un exemplu, mult grăitor, savantul Copernic (1473-1543), astronom, care a demonstrat mișcarea planetelor în jurul lor și în jurul Soarelui! O genială descoperire a acestui savant credincios și trăitor al realităților Dumnezeiești! Deci, să nu se uite, că el este cel dintâi dintre savanți, care a încercat să dovedească mișcarea Pământului în jurul Soarelui. Preot pios și bun față de cei lipsiți, a închinat Papei Pius al III-lea vestita sa lucrare: „Învârtirea sferelor cerești”.

Ceea ce astronomul Copernic, de neam polonez, a intuit și descoperit atunci, în dricul secolului al XVII-lea, mai apoi s-a adeverit cu plinătate, prin aparatele care l-au ajutat pe om să spere în „cucerirea” Cosmosului!

Kepler (1571-1630), vestit astronom și matematician german, a lăsat scris: „O! Făcătorul meu și Dumnezeul meu! Îți mulțumesc pentru toate bucuriile pe care le-am avut în extazul dat de farmecul contemplării operelor Tale…atât cât puterile minții mele mi-au îngăduit să îmbrățișez nemărginita lor imensitate…” (Harmonies du Monde, cartea a V-a, ed. 1519, p. 243).

Kepler a pus să se scrie pe mormântul său: „Inteligența este cerească, aici nu odihnește decât umbra trupului!”

Dacă mergem mai în adâncul Evului Mediu, vom afla pe Bacon (1214-1294), savantul englez care a scris pentru a noastră învățătură, că: „Puțina știință duce la ateism; dar mai multă știință duce mintea la cunoașterea Domnului Dumnezeu al Universului” (Essais de politique et de morale, ed. 1734, p. 236).

Leibniz (1646-1716), filosof și savant german, spune: „Domnul Dumnezeu este prima cauză a lucrurilor, deoarece cauzele care sunt mărginite, precum sunt acelea pe care le vedem și le experimentăm sunt contingente (întâmplătoare) și n-au în ele ceva care să le facă existența necesară…Și această cauză inteligentă trebuie să fie infinită sub toate raporturile și absolut perfectă ca putere, ca înțelepciune și ca bunătate, fiindcă ea dă naștere la tot ce este cu putință”.

Este o absolută deosebire între Inteligența despre care pomenește Leibniz și Inteligența Artificială ieșită pe piața mondială.

Domnul Dumnezeu este prima cauză a existenței în Univers!

Calinic Argeșeanul