De mai multă vreme, am dorit să ajung la filosoful Plotin, filosof iubit mult de către slujitorii Sfintei Teologii! Cunosc cărturari care știu pe de rost opera marelui filosof Plotin, al cărui nume, adesea, este asociat cu numele lui Platon.
Filosoful Plotin a venit pe lumea aceasta în anul 205 după Hristos, în Egiptul Antic. Date despe viața sa ne-au rămas prin grija elevului său, Porphyrus, care cu sârguință mare a pus în ordine scrierile sale. Când a devenit mai precoce, pe la vârsta de 28 de ani, a început să studieze filosofia. A cunoscut pe Ammonios Saccas care profesa la Alexandria Egiptului doctrina neoplatonică, exclamând: „Iată omul pe care-l căutam!”.
La acest învățat a stat 11 ani dorind să cunoască doctrina Perșilor și mai ales pe cea indică. A fost în slujba Împăratului Gordian, care a suferit o înfrângere în Mesopotamia, după care filosoful Plotin fuge în Antiohia. După 40 de ani, ajunge la Roma unde fondează o școală, în care se preda învățământul oral, Plotin începând să scrie după 50 de ani, ca vârstă. Se spune că Plotin avea o mare forță de pricepere de a improviza, dar scrierile sale sunt dense, cu entuziasm poetic scrise. Plotin era blând și avea multă bunăvoință, fiind privit cu prietenie de Împăratul Gallerius și soția acestuia. A încetat din viață la moșia unui prieten din Campania, în anul 270.
După cum se știe, Plotin era un cunoscător al întregii filosofii antice. Scrierile sale reunite în tratate scurte, cuprinse în cele șase Enneade, tema domninantă fiind neplatonismul alexandrin și transcendența divină.
Divinitatea este pentru Plotin în afara lumii, cu totul deasupra ei. Este UNUL sau BINELE, imobil în el însuși. UNUL este prima Hypostază din care ies cele două hypostaze: Inteligența și Sufletul. Inteligența este sediul Ideilor. Sufletul este o emanație a Inteligenței, el este viață eternă, este nemuritor. Tot efortul filosofului Plotin este de a ne învăța să ne eliberăm de tot ce este material, pentru a putea ajunge la contemplarea frumuseții Inteligenței și în ultimă analiză a Unului și ajungem la aceasta prin dialectică.
Dialectica ne ajută să contemplăm Ideile, și cum ajungem la aceasta? Prin cunoaștere și Extaz, pe care Plotin însuși pretinde de a nu-l fi avut decât o singură dată în viața lui. Toată filosofia lui Plotin este astfel animată de o puternică tendință idealistă, ca un punct de trecere între gândirea filosofie antice și cea creștină!
Calinic Argeșeanul