Toma d`Aquino (1225-1274) are o viziune deosebită asupra relației dintre Filosofie și doctrina creștină, precum și perspectiva fascinantă asupra „eternității universului”, stări care sunt ca subiect relevant și în secolul XXI.
Această viziune care a preocupat permanent pe filosoful și prelatul Toma d`Aquino, a fost ca o țintă continuă de a dezvolta un sistem de gândire limpede din punct de vedere filosofic și, în același timp, de a păstra credința creștină. Din operele celebrului Toma d`Aquino, tragem concluzia că a adoptat un fel de îngăduință (toleranță) pentru lumea creștină și necreștină, deopotrivă.
Făcând un „salt” din Evul Mediu în secolul în care ne aflăm, atunci când dorim să limpezim drumurile spre adevărurile științifice (să zicem), oamenii de știință se îndreaptă spre descoperirile din domeniul Fizicii și în mod concret, spre teoria „Big Bang-ului”, propusă în modernitate de fizicianul și cosmologul Stephen Hawking. După cum se știe, prin această teorie se afirmă că Universul s-a extins pornind de la o stare caracterizată de o temperatură și o densitate foarte mare, la un anumit moment dat în timp.
Preocupat în viața sa anevoioasă, Stephen Hawking a încercat să deslușească „tainele” Universului, afirmând că: „Am putea spune că Timpul a început în momentul Big Bang-ului, în sensul că un timp anterior pur și simplu nu poate fi definit” (pag. 95).
S-ar părea că Stephen Hawking nu a avut avantajul de a citi și afla un răspuns referitor la începuturile Universului. Ar fi putut afla argumentul savantului Toma d`Aquino, care arăta că Filosofia este în continuare relevantă cu privire la modul în care abordăm subiectul. Ne bucurăm că Toma d`Aquino, demonstrează că Filosofia ne poate oferi instrumentele necesare unei analize atente și inteligente, investigând ceea ce este posibil și ceea ce este imposibil și mai ales ceea ce trebuie ca să înțelegem.
Suntem siguri că și în viitor se va pune problema dacă Universul a avut un început! Sigur că a avut și are un început „special” doar de Domnul Dumnezeu hotărât și întrupat.
Suntem siguri că o serie de întrebări vor preocupa, atât pe filosofi, cât și pe oamenii de știință ai Credinței, dar, după cum se spune, nimic din domeniul Fizicii Teoretice, nu va putea da un răspuns ca să liniștească „dorul” lumii savante de a afla „tainele” din cuprinsul văzduhului dumnezeiesc!
Calinic Argeșeanul