Skip to main content

Poate nici noi nu înțelegem că o Pace Eternă este prima zi civilizatoare din Istoria Omenirii. Când ești sigur de Pacea Eternă, atunci lucrezi pentru Eternitate, fără teama de a fi ucis în vreun fel. De aceea, lupta în capul și în viața omenirii s-a dat între cei ce cred în „Dumnezeul hotarelor morale și nu cedează lui Jupiter (dumnezeul hotarelor puterii); căci aceasta stă sub soartă, adică rațiunea nu este destul de luminată, ca să îmbrățișeze cu o ochire cauzele pre-hotărâtoare, care permit a se anunța mai înainte cu siguranță rezultatul fericit sau răul din apucăturile oamenilor, după mecanismul naturii. Ce avem de făcut, ca să rămânem în făgașul datoriei (după regulile înțelepciunii) spre aceasta și prin aceasta ne luminează îndeajuns peste tot conducându-ne la scopul final.”

Filosoful Kant, continuă în scris, convingerile sale: „Omul practic acuma (pentru care morala nu e decât teorie) își întemeiază tăgada dezolatoare a speranțelor noastre blajine (chiar admițând pe trebuie și se poate) în fond pe următorul lucru: că el pretindea a prevedea din natura omului cum că acesta nu va voi niciodată ceea ce i se cere, pentru a aduce la capăt acel scop, ce duce la pacea eternă. Desigur, voința tuturor oamenilor singuratici, de a trăi într-o Constituție legală după principiile libertății (unitatea distributivă a voinței tuturora), nu este de ajuns spre acest scop, ci ca toți împreună să voiască această stare (unitatea colectivă a voinței unite) această dezlegare a unei probleme grele, se cere pentru ca să devină un întreg al societății civile, și, deoarece peste această deosebire a voinței particulare a tuturora, mai trebuie să vină și o cauză de unitate, pentru ca să reiasă o voință comună, ceea ce nu poate niciunul dintre toți: de aceea în ce privește realizarea acelei idei (în practică) nu ne putem bizui nici pe un alt început al stării legale decât pe acela prin putere, pe a cărei constrângere apoi se întemeiază dreptul public; ceea ce firește face ca încă de mai înainte să ne așteptăm, în experiența reală, la mari abateri de la acea idee (a teoriei) legiuitorului sentimentul moral spre aceasta, că el, după îndeplinirea unirii mulțimii într-un popor, va lăsa de acolo în seama acestuia ca să înființeze o Constituție civilă, prin voința lui comună!”

Filosoful Kant a fost profetul ale cărui gânduri s-au întrupat în Viața Omenirii!

Calinic Argeșeanul