Skip to main content

Într-o eră în care barierele fizice şi spaţiale se estompează, tehnologiile imersive precum realitatea virtuală (VR) îşi fac tot mai puternic simţită prezenţa în domenii precum educaţia şi psihoterapia. Printr-un demers ambiţios european, o echipă academică românească — formata din Dumitru Chirleşan (fostul Rector), Georgeta Chirleşan (Conf. univ., dr.), in parteneriat cu multiple universități europene, au oferit șansa cadrelor didactice Ioana Dumitru (lector univ. dr., psiholog) şi Rafael Vintilă (profesor psiholog/psihoterapeut) testării şi implementării VR-ului, explorând potenţialul său transformator.

Testarea realităţii virtuale — din laborator în clasă şi terapie

Realitatea virtuală nu mai este doar teritoriu pentru jocuri video. În educaţie, aceste tehnologii permit „călătorii” imersive, explorare interactivă şi simulări care altfel ar fi imposibil de replicat în sala de clasă. Cercetările recente arată că mediile VR pot spori motivaţia, implicarea şi eficienţa învăţării.

În psihoterapie, realitatea virtuală este folosită pentru expunerea controlată la traume, fobii sau stres post-traumatic, dar şi pentru antrenarea abilităţilor sociale sau mindfulness-ului. Aceasta creează un „spaţiu sigur” în care persoana îşi poate testa limitele, poate beneficia de feedback imediat şi poate experimenta simulări care altfel ar fi greu de realizat.

Proiectul este coordonat de Dumitru Chirleşan şi Georgeta Chirleşan, care aduc expertiză în fizică, tehnologie VR/AR şi management de proiecte europene.

Rafael Vintilă, cu formare de psiholog/psihoterapeut, are un profil interdisciplinar, integrând aspecte clinice, educaţionale şi spiritual-psihologice în activitatea sa, tocmai de aceea experienta a fost apreciata ca fiind extrem de utila in actul didactic, dar si terapeutic.

Ştiinţa, „loop-ul” şi spiritualitatea — o triadă de transformare

Testarea realităţii virtuale este un proces ştiinţific: se formulează ipoteze, se realizează experimente (pilote), se adună date, se analizează, se validează şi se ajustează. Acest loop ştiinţific — planificare, implementare, evaluare, feedback — este esenţial pentru a transforma tehnologia într-un instrument valid şi fiabil în educaţie sau terapie.

Dar dincolo de ştiinţă, există dimensiunea spirituală. În demersul personal al fiecăruia dintre noi — şi cu atât mai mult în cel al cercetării care urmăreşte să sprijine omul — se poate vedea un sens mai profund: instrumentele (precum VR) pot fi „îngăduite de Dumnezeu” ca mijloace de ajutorare. În viziunea creştină, tehnologia poate deveni un dar, pus în slujba educaţiei, sănătăţii mintale şi a dezvoltării spirituale. Astfel, cercetarea devine nu doar explorare tehnologică, ci slujire, un mod în care omul — creat după chipul lui Dumnezeu — îşi exercită creativitatea responsabil.

Importanţa pentru educaţie şi psihoterapie

– În educaţie: prin VR se pot crea medii de învăţare individualizate, de explorare activă, de simulare a situaţiilor complexe (de la procese fizice la interacţiuni sociale) şi chiar de formare a competenţelor non-cognitive (empatie, rezolvare de conflicte, colaborare).

– În psihoterapie: VR oferă posibilitatea de intervenţii controlate, sigure, replicabile, dar şi de monitorizare a răspunsului clientului, facilitând integrarea în regim terapeutic.

– Prezenţa Ioanei Dumitru şi a lui Rafael Vintilă accentuează componenta uman-psihologică a intervenţiei: nu doar tehnologie „pură”, ci tehnologie alături de oameni, alături de procesul intern de gestionare, de conştientizare, de creştere.

– Spiritualitatea ne atenţionează asupra modului în care folosim tehnologia: nu ca înlocuitor al întâlnirii umane, al interiorităţii, al relaţiei cu Divinul, ci ca sprijin, ca extensie a fiinţei noastre care caută sens, vindecare şi creştere.

Proiectul condus de Chirleşan Dumitru & Georgeta şi sprijinit de cadrele didactice ale UPB-CUP  ne arată calea: să explorăm noile tehnologii cu minte deschisă, disciplină ştiinţifică şi responsabilitate moral-spirituală. Realitatea virtuală devine astfel mult mai mult decât un instrument: devine o punte între învăţare, vindecare şi transcendere. Încrederea că totul este „îngăduit de Dumnezeu” pentru ajutorare ne poate determina să folosim aceste instrumente cu smerenie, cu dedicare şi cu speranţă.

Datele de identificare ale proiectului:

Titlul:

Virtual Reality innovation tool for encouraging new students in environments for higher education lectures and seminars [VR-intense]

Tipul proiectului: KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education

Nr. de ref.: 2024-1-DE01-KA220-HED-000247965

Coordonatorul proiectului: Universitatea din Paderborn, Germania, parteneri: UNSTPB – Centrul Universitar Pitesti.