Skip to main content

Într-o atmosferă de sărbătoare și emoție, Școala Gimnazială „Gabriel Marinescu” din Tigveni a găzduit cea de-a VI-a ediție a Concursului județean de creație plastică „Crăciunul în Culorile României”. Reafirmând importanța promovării valorilor culturale, a tradițiilor românești și a credinței creștine, evenimentul a fost organizat în baza parteneriatului dintre școala gazdă și Inspectoratul Școlar Județean Argeș, alături de Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului prin Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul – Biroul de Cateheză.

Concursul a urmărit stimularea potențialului artistic și creativ al copiilor preșcolari și școlari, punând accent pe cultivarea interesului pentru păstrarea și transmiterea tradițiilor specifice sărbătorilor de Crăciun. Activitățile din cadrul proiectului au reflectat tematica Nașterii Domnului, îndemnând participanții să exprime prin artă valorile precum bunătatea, generozitatea, și speranța.

Proiectul a inclus diverse secțiuni, precum:

Desen/Compoziție religioasă – lucrări inspirate de scene biblice și motive creștine;

Desen/Compoziție laică – creații ce reflectă tradițiile populare de Crăciun;

Machete – reprezentări tridimensionale ale simbolurilor sărbătorii;

Colaje și decorațiuni – ornamente de brad ce îmbină culorile naționale: roșu, galben și albastru.

Atelierele de creație au reprezentat momente de bucurie și colaborare, copiii fiind îndrumați de cadrele didactice să transpună în lucrările lor emoțiile sărbătorilor de iarnă.

Școlile partenere la acest Proiect sunt: Școala Gimnazială ”Gabriel Marinescu” Tigveni, GPN Căsuța cu Povești Curtea de Argeș, Școala Gimnazială Albești, Școala Gimnazială Nr. 1 Valea Danului și Școala Gimnazială Corbeni, alături de Școala Gimnazială Mihai Eminescu Corabia-Olt și Școala Gimnazială Nr. 1 Poiana Mărului, Brașov.

La această ediție, peste 250 de copii din mai multe unități școlare și grădinițe din județul Argeș și alte zone s-au implicat activ. La Concurs au participat școlile: Școala Gimnazială ”Gabriel Marinescu” Tigveni, toate cele 5 structuri, inclusiv Bîrsești și Momaia, Școala Gimnazială Albești, Școala Gimnazială Corbeni, inclusiv Oeștii Pamânteni, Școala Gimnazială Nr. 1 Valea Danului, Școala Gimnazială Basarab I Curtea de Argeș, Școala Gimnazială Musătești, Școala Gimnazială I.L. Caragiale  Pitești, Grădinița Căsuța cu Povești Curtea de Argeș, CSEI Marina, Școala Gimnazială Mircea Eliade Pitești.

Un loc aparte a fost rezervat copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) și celor proveniți din medii defavorizate, în spiritul solidarității și al incluziunii sociale.

Coordonatorii proiectului au fost: profesor pentru învățământul preșcolar, Ramona-Maria Ciolpan, directorul școlii Tigveni- profesor Emilia-Mihaela Dumitrescu, profesor Maria Popescu, directorul școlii Valea Danului-profesor Elena Ilina, alături de Părintele Dan-Florin Obrocea, Consilier Învățământ și Activități cu Tineretul și Părintele Vasile-Cornel Ilina, Coordonatorul Biroului de Cateheză și Activități cu Tineretul din cadrul Protoieriei Curtea de Argeș. Succesul proiectului s-a datorat implicării deosebite a cadrelor didactice, a părinților și a reprezentanților comunității și ai bisericii.

Dascăli inimoși din toate unitățile participante au contribuit cu devotament la organizarea și desfășurarea activităților: Emilia-Mihaela Dumitrescu, Ramona-elena Ciolpan, Maria Popescu, Elena Ilina, Popa Ileana, Gutoiu Crina, Papa Cătălina,  Deaconu Geanina, Bălan Magdalena, Bălan Aurora, Barbu Maria, Neacșu Robert, Mihaela-Lucia Pițigoi, Mănescu Carmen, Lifoe Claudia, director Scoala Gimnazială Albești, Radu Andreea, părintele profesor Lupu Bogdan, Iacob Simona, Costea Aniela, Șerban Cristinel, Petronela Sorescu, Nicoleta-Elena Coșerea-Școala Gimnazială Mihai Eminescu Corabia-Olt, Gheorghe-Ciprian Ittu și  Claudia-Mariana Ittu-Școala Gimnazială Nr. 1 Poiana Mărului, Brașov.

Concursul a reprezentat mai mult decât o competiție artistică – a fost un prilej de reflecție asupra valorilor creștine și a tradițiilor care definesc identitatea românească. Copiii au exprimat, prin culorile și formele alese, emoția bucuriei prilejuite de apropierea Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos. Prin colaborare și creativitate, aceștia au reușit să transforme tradițiile în artă, contribuind la păstrarea spiritului autentic românesc.

 „Crăciunul în Culorile României” rămâne un exemplu de bună practică în promovarea educației centrate pe valori culturale și spirituale. Evenimentul subliniază rolul esențial al comunității educaționale și religioase în formarea morală și artistică a tinerei generații, oferind copiilor nu doar o experiență educativă, ci și una sufletească profundă.

Concursul județean „Crăciunul în Culorile României” demonstrează, încă o dată, că tradițiile și obiceiurile populare pot fi perpetuate cu succes atunci când sunt însoțite de inițiative educative bine gândite și de implicarea activă a tuturor factorilor comunitari. Prin valorificarea simbolurilor naționale și a semnificațiilor religioase, copiii participanți au fost inspirați să înțeleagă și să aprecieze mai profund moștenirea culturală a țării noastre.

Transmisiunea acestor valori de la generațiile mature către cele mai tinere nu doar că asigură continuitatea tradițiilor, dar creează și o legătură emoțională între trecut și prezent. Această punte între generații este cu atât mai importantă în contextul globalizării, care tinde să uniformizeze identitățile culturale.

Prezența culorilor tricolorului – roșu, galben și albastru – în toate secțiunile concursului a adăugat o dimensiune simbolică lucrărilor realizate. Aceste culori nu doar că reflectă identitatea națională, dar au fost integrate cu măiestrie în ornamentele de brad, colaje și desene, devenind astfel un mijloc de a sublinia apartenența la valorile și spiritul românesc. De asemenea, utilizarea acestor culori a fost un mod de a educa copiii despre semnificația lor istorică și culturală, îmbinând estetica artistică cu educația civică.

Un aspect remarcabil al concursului l-a reprezentat integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale și a celor din medii dezavantajate. Această deschidere spre incluziune a oferit tuturor participanților șansa de a se exprima liber, indiferent de provocările personale sau sociale. Prin activități comune, acești copii au fost încurajați să se simtă valorizați și integrați, contribuind la dezvoltarea unei comunități școlare mai empatice și mai unite. Faptul că inițiativa a adus laolaltă elevi cu contexte diferite de viață este un exemplu de solidaritate și de înțelegere profundă a conceptului de unitate în diversitate.

Proiectul „Crăciunul în Culorile României” nu doar că a consolidat o tradiție frumoasă, dar a și deschis noi oportunități pentru viitoarele ediții. Organizatorii își propun să extindă aria de participare, implicând și mai multe instituții din alte județe, dar și să diversifice secțiunile artistice, incluzând, de exemplu, spectacole de teatru, recitaluri muzicale sau expoziții tematice.

Un alt obiectiv viitor ar putea fi digitalizarea lucrărilor copiilor și promovarea acestora prin platforme online, pentru a oferi o mai mare vizibilitate talentelor artistice din cadrul proiectului. De asemenea, implicarea unor artiști consacrați ca mentori pentru participanți ar putea adăuga o dimensiune profesională acestui demers.

 „Crăciunul în Culorile României” este mai mult decât un simplu concurs – este o celebrare a valorilor naționale, a tradițiilor, a unității și a bucuriei sărbătorilor de iarnă. Prin fiecare ediție, acest proiect reușește să insufle copiilor dragostea pentru frumos, respectul pentru moștenirea culturală și conștientizarea importanței credinței și a solidarității umane.

Astfel, Școala Gimnazială „Gabriel Marinescu” Tigveni, împreună cu partenerii săi, continuă să fie un model de implicare educativă și comunitară, oferind fiecărui copil ocazia de a descoperi magia Crăciunului prin culorile vii ale creativității și tradiției românești.