Skip to main content


Savantul cărturar și om de știință, Benedetto Croce, chiar dacă nu a făcut studii academice de filosofie și nici cariera învățământului nu l-a preocupat, deși este un neîntrecut doctrinar și teoretician cu care s-ar mândri cele mai ilustre universități, ne-a lăsat în Estetica sa un capitol: „Filosofia ca știință desăvârșită”.

 

 Scrie, în acest capitol că: „Știința, adevărata știință, ce nu e intuiție ci concept, nu individualitate ci universalitate, nu poate fi decât știință a spiritului, sau a ceea ce are realitatea universal în ea: Filosofie! Dacă în afară de aceasta (filosofie) se vorbește de științe naturale, trebuie să observăm că acestea sunt științe imperfecte sau, mai bine, sunt nu sistemă, ci complex de cunoștințe. Așa zisele științe naturale, de fapt, recunosc ele înșile că au întotdeauna limite, care limite nu sunt altceva decât datele istorice și intuitive. Ele calculează, măsoară, pun egalități, stabilesc regularități, fixează legi, arată cum un fapt naște din alte fapte; dar, în tot progresul lor, se izbesc totdeauna de fapte ce sunt prinse intuitiv și istoric. Până și geometria afirmă acum că se sprijină în întregimea ei pe ipoteză, spațiul tridimensional sau euclidian nefiind, decât unul din spațiile posibile care se studiază de preferință fiindcă e mai comod. Ceea ce e „științific”, în științele naturale, e filosofie: ceea ce e „natural”, e un simplu fapt. Când disciplinele naturale voiesc a se „constitui” ca științe perfecte, trebuie să iasă din cercul lor și să treacă la filosofie, ceea ce și fac atunci când pun concepte, care numai naturalistice nu sunt, ca acelea de atom fără extensiune, de eter, sau vibrant, de forță vitală, de spațiu neintuibil, și altele asemenea: adevăratele încercări filosofice, când nu sunt cuvinte goale de sens. Asupra faptelor naturale se poate raționa; dar nu se poate scoate din ele acea sistemă, care e numai a Spiritului!

E lucru limpede după aceste explicații că două sunt formele pure sau fundamentele ale cunoașterii: intuiția și conceptul: Arta și Ștința sau Filosofia. Toate celelalte (istoria, științe naturale, matematici) sunt forme secundare și mixte. Intuiția ne dă lumea, fenomenul: conceptul ne dă noumenul, Spiritul” (pag. 716-717).

Calinic Argeșeanul