Skip to main content


În viața de toate zilele, omul cu Eul său pur (cum scrie Kant), are anumite grade de perfecțiune, adică femeia și bărbatul sunt cuprinși de valul schimbării. Se vorbește și de o filosofie ultimă a filosofului Schelling.

 

Așadar, Filosofia ultimă a lui Schelling este o filosofie a Revelației, pe care el o urmărește în mitologia antică, în doctrina gnosticilor (doctrină a adevărului absolut) și în Creștinism.

Iată ce scrie filosoful Schelling în „Ideea de Adevăr și Ideea de Frumos”:

„Eu nu neg, însă, de aceea, existența Frumosului în general, ci numai existența lui temporară. Ți-aș putea replica, spune Anselm în dialog cu Alexandru, în afară de aceasta, ceea ce spunea Socrates, în Platon că acela care nu a fost inițiat de curând în Misterii (Taine) când el privește frumusețe sensibilă – care își ia același nume de la frumosul care e în sine și pentru sine, nu este îndeajuns de ușor mișcat de ea, ca să-și reprezinte pe acesta din urmă; cel care a fost inițiat de cuvânt, vede în ceea ce imită frumosul sau, mai mult, în modelul, in corpore al acestuia o figură dumnezeiască și simte o frică asemenea aceleia pe care a mai simțit-o odată, pe care însă după aceea o slăvește ca pe o divinitate (Platon, Fedru).

Aceia care au văzut frumusețea în ea însăși și pentru ea însăși, sunt totodată obișnuiți ca-, netulburați în lipsurile impuse de o natură contrară prin sila cauzalității – să vadă modelul originar, în copia imperfectă, să iubească tot ceea ce amintește de beatitudinea trecută a contemplației. Aceea ce contrazice, în fiecare formă vie frumusețea imaginii originare, trebuie atribuit unui principiu al naturii, – niciodată însă ceea ce este conform acestei imagini, aceasta rezultând din însuși caracterul naturii ideale și din unitatea ce trebuie presupusă, între natura productivă și cea originară: aceasta reiese în mod evident și din fapatul că frumusețea apare parțial peste tot unde procesul de devenire al naturii o permite, ca fiind însă în sine, nefiind niciodată produsă și, acolo unde apare că este produsă (căci nu este decât o aparență) ea putând să apară numai fiindcă ESTE. Să nu uităm: „că ideea eternă a unui lucru este necesar frumoasă” (pag. 499).

Și că frumusețea și bunătatea vor mântui lumea!

Calinic Argeșeanul