Ca să ne fie mai limpede și pe bun înțeles, reamintim, că filosoful Aristotel susține că „Universul a existat dintotdeauna”; iar Biblia spune că Universul nu a existat dintotdeauna și că, în consecință, lumea (Universul) a avut un început, dar se poate ca Dumnezeu să o fi creat în așa fel, încât ea să fi existat veșnic (pag. 91).
Cum s-ar mai zice, că fără telescoape, fără microscoape și fără ochelari, gânditorii neodihniți, își închipuiau existența unei infinități de ființe umane. Oricum, cred că foarte mulți dintre noi avem acea viteză de gândire și mișcare în Universul vizibil, fizic. Noi, fericiții viețuitori în această frumusețe a lumii văzute, fiind din gândirea Domnului Dumnezeu, mintea noastră are o slobozenie cosmică de a înconjura Universul, de a-l pătrunde în adâncime, în lung, în înalt, în lățime! Despre asta scrie Sfântul Apostol Pavel care a străbătut Universul, până la al treilea Cer!
Cred că este potrivit să vedem ce spune acest dumnezeiesc Apostol: „E nevoie să mă laud, măcar că nu este de folos. Voi veni totuși la vedeniile și descoperirile Domnului. Cunosc un om în Hristos, care acum patrusprezece ani, a fost răpit până în al treilea cer (dacă a fost în trup nu știu, dacă a fost fără trup, nu știu: Dumnezeu știe), a fost răpit în Rai și a auzit cuvinte, care nu se pot spune, și pe care nu-i este îngăduit unui om să le rostească. Cu un astfel de om mă voi lăuda, dar întrucât mă privește pe mine însumi, nu mă voi lăuda decât cu slăbiciunile mele” (II Corinteni 12, 1-5).
„Filosofii tuturor timpurilor n-au avut odihnă până nu au scotocit, cu mintea întreg Universul vizibil, fizic, și să se arate lămuriți dacă Aristotel avea dreptate, când a scris și a susținut că Universul n-a avut un început, dar Toma d`Aquino dorește să arate mai pe scurtătură, că Universul a avut un început, așadar este limpede că Dumnezeu a creat Universul, iar Universul a avut început” (pag. 92).
Într-o meditație, Toma d`Aquino a găsit pe potrivă ca să spună că: „Se poate ca Domnul Dumnezeu să fi creat Universul, fără oameni și să-i fi făcut apoi”, adică, exact ceea ce se scrie în Biblie, socotind că rațiunea nu era nicidecum în conflict, și că unele elemente ale Crezului Creștin puteau și se pot demonstra rațional, dacă se luminează rațiunea de lumină dumnezeiască a Sfintei Treimi, mai ales că ar fi putut crea un Univers Etern!
După cum ne arată telescoapele cele mai performante, mintea noastră ne poate duce până acolo de a crede: „Dacă ceva este creat de Dumnezeu, acel lucru își datorează întreaga existență lui Dumnezeu” (pag. 92).
Calinic Argeșeanul