Skip to main content

Când un om iese din apa Botezului, duhovnicește nu mai este același. Prin harul lui Iisus Hristos, s-a născut din nou – nu din carne și sânge, ci „din apă și din Duh” (Ioan 3, 5). Dar această naștere duhovnicească, asemenea unei candele aprinse în întuneric, are nevoie de untdelemnul harului, credinței și faptelor, pentru a nu se stinge în furtuna ispitelor. Și astfel începe lucrarea cea tainică a Mirungerii – întărirea în Duhul Sfânt, acea „putere de sus” promisă de Hristos la Înălțare: „Iată, Eu trimit peste voi făgăduinţa Tatălui Meu; voi însă şedeţi în cetate, până ce vă veţi îmbrăca cu putere de sus.” (Luca 24, 49)

Această „putere de sus” este mângâierea Duhului Sfânt, Care S-a pogorât în ziua Cincizecimii și de atunci este dăruit fiecărui nou luminat prin Taina Mirungerii, imediat după Botez. Mirungerea este darul de mare preț al Duhului Sfânt, „Vistierul bunătăților”, cum spunem în rugăciunea „Împărate ceresc”, sau, mai corect spus, Vistieria tuturor bunătăților duhovnicești, pogorât peste noi ca să locuiască în noi, să ne călăuzească și să ne sfințească, Cel ce, după cum ne spune profetic Proorocul Isaia, dăruiește cele șapte daruri ale Sale (Isaia 11, 2-3), iar, după mărturia Sfântului Apostol Pavel, revarsă în noi roada Duhului: dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credința, blândețea, înfrânarea, curăția (Galateni 5, 22-23).

Botezul și Mirungerea merg împreună, precum zorii și lumina deplină a zilei. Botezul curăță și naște. Mirungerea întărește și pecetluiește. După ce pruncul sau adultul este afundat în numele Preasfintei Treimi, preotul nu începe o altă slujbă. Totul continuă firesc. El rostește cu fermitate:

„Pecetea darului Sfântului Duh. Amin.” Și unge cu Sfântul și Marele Mir: fruntea, ochii, nările, gura, urechile, pieptul, mâinile și picioarele – ca întregul om să fie pătruns de Duhul cel de viață dătător. Sfântul Pavel spune limpede: „Iar Cel ce ne întărește împreună cu voi, în Hristos, și ne-a uns pe noi, este Dumnezeu. El ne-a și pecetluit și a dat arvuna Duhului în inimile noastre.” (II Corinteni 1, 21-22)

🔹 Cum s-a transmis această Taină dintru început:

Încă din primele veacuri ale Bisericii, Mirungerea s-a făcut prin ungere, prin punerea mâinilor sau prin amândouă.

📖 În Faptele Apostolilor, citim:

Samarinenii fuseseră botezați „în numele Domnului Iisus”, dar:

„Duhul Sfânt nu Se pogorâse încă peste niciunul dintre ei.”

Atunci: „Petru și Ioan și-au pus mâinile peste ei și ei au primit Duhul Sfânt.” (Fapte 8, 14-17)

Tot așa, la Efes, Pavel întreabă: „Aţi primit voi Duhul Sfânt când aţi crezut?” Răspunsul lor:

„Nici n-am auzit că este Duh Sfânt.” După ce i-a botezat, „Pavel şi-a pus mâinile peste ei şi a venit Duhul Sfânt asupra lor.” (Fapte 19, 2-6)

De aici vine rânduiala: Mirungerea este Cincizecimea personală a fiecărui creștin.

🔹 Taina transmisă de Apostoli episcopilor

📜 Preotul Philip Gialopsos arată că, pe măsură ce Biserica se extindea, Apostolii nu mai puteau fi pretutindeni pentru a administra Taina. Astfel, au dat autoritate episcopilor (succesorii lor) să o săvârșească prin ungerea cu Sfântul și Marele Mir.

🕊️ Sfânta Tradiție mărturisește:

  • Sfântul Ciprian al Cartaginei: „Cei botezați trebuie înfățișați episcopilor, pentru ca prin rugăciune și punerea mâinilor să primească Duhul Sfânt, primind desăvârșirea.”
  • Sfântul Chiril al Ierusalimului: „Vouă, după ce ați ieșit din cristelniță, vi s-a dat ungerea – preînchipuirea acelui cu care a fost uns Hristos: Sfântul Duh.”

🔹 O ungere veșnică

Mirungerea este pecetea creștină, unică și veșnică. „Și voi aveți ungere de la Cel Sfânt și știți toate.” (I Ioan 2, 20)

„Ungerea pe care aţi primit-o rămâne în voi… şi vă învaţă despre toate.” (I Ioan 2, 27)

🔹 Sfântul Mir – lucrare a Bisericii Autocefale

Sfântul Mir se pregătește din untdelemn de măsline extravirgin, vin curat și 35–40 de aromate naturale – semn al bogăției darurilor Duhului Sfânt. Se sfințește doar de episcopi canonici (Cartagina 418), în Joia Patimilor, după Liturghie, sub conducerea Întâistătătorului Bisericii.

Biserica Ortodoxă Română a sfințit Marele Mir pentru prima dată pe 25 martie 1882, ca semn concret al autocefaliei recunoscute în 1885 de Patriarhia Ecumenică.

🔹 Mirungerea – chemare la preoția împărătească

Prin Mirungere, credinciosul devine mirean (sl. mirĕaninu) sau laic (gr. laos – poporul lui Dumnezeu), dar și profet, împărat și preot în Hristos. Mireanul, ca mădular al preoției împărătești, este chemat să-I slujească  lui Hristos în lume, nu prin săvârșirea Sfintelor Taine, ci prin alte mijloace, aducând jertfă duhovnicească lui Dumnezeu prin viața sa, prin misionarism și prin rugăciune.

📘 Episcopul Kallistos Ware spune:

„Prin Mirungere, fiecare creștin devine martor conștient al Adevărului, primind parte din preoția împărătească a lui Hristos.” (Ware, p. 279)

🔹 Dacă vii în Ortodoxie:

Chiar dacă Mirungerea se face de obicei odată cu Botezul, în unele cazuri se administrează separat, atunci când convertiții vin din alte confesiuni creștine și au fost botezați (prin  afundare, în numele Sfintei Treimi).

🔹 În vremurile noastre, mulți se îngrijorează de peceți, cipuri, carduri. Dar un creștin ortodox știe: Am fost deja pecetluit și nu mă tem! Am primit această pecete a Duhului Sfânt când preotul m-a botezat și m-a uns cu Sfântul și Marele Mir. „Pecetea darului Duhului Sfânt.” Nu recunosc altă pecete. Aceasta e pentru veșnicie.

📖 „Să nu întristați pe Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu, cu care ați fost pecetluiți pentru ziua răscumpărării.” (Efeseni 4, 30)

📖 „Duhul însuși mijlocește pentru noi cu suspine negrăite.” (Romani 8, 26)

Atunci când avem inima tristă sau suntem cuprinși de nedumeriri, facem un ceai de roiniță, îl bem nici prea cald, nici prea rece, și gustăm cu o linguriță de lemn puțină miere ecologică de tei. Ne așezăm, aprindem un bob de tămâie și o lumânare de ceară curată și, cu mâinile împreunate, rostim rugăciunea „Împărate ceresc”, iar dacă avem timp, și Acatistul Sfântului Duh. Îndată vine căldura bucuriei duhovnicești.

✍️ Protos. Prof. Rafael Vintilă

Paraclisul Universitar „Întâmpinarea Domnului” – Rectorat Pitești

📌 Un proiect al Sectorului Cultural și Comunicații Media și al Sectorului Învățământ și Activități cu Tineretul din cadrul Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului