news        mail   location

 
 

Când îmi fluturau prin cap gânduri de plecare la un schit oarecare, într-o zi cu soare blând de toamnă, era prin septembrie 1985, primesc un telefon scurt de la Patriarhul Iustin, ca să mă prezint urgent la Cabinetul său.

 

M-am grăbit să ajung cât mai repede. Mă întâmpină Ioan Bănăţeanu, muscelean de treabă şi mă însoţeşte în Cabinet.

La o masă cu cristal preţios stăteau - aşezaţi în jilţuri împărăteşti - Patriarhul Iustin şi Ion Roşianu, Preşedintele Departamentului Cultelor. Fără să mă poftească a sta pe vreun scaun, aud vocea Patriarhului:

- Mda! M-am gândit să te trimit arhiereu-vicar în Episcopia Râmnicului şi Argeşului. Ei, ce zici?

Situaţia era deja specială. Nu mă aşteptam la una ca asta. Doream să fug în munţi, la schituri. Nici prin cap nu mi-a trecut aşa poveste. Nu ştiam ce să spun. Mi-am făcut un calcul automat: dacă spun că merg, vai! vă mulţumesc, Vă sărut mâna, am să fiu ascultător, ar fi tras concluzia că doream arhieria cu mare ardoare. Ceea ce nu dădea deloc bine. Dacă spuneam: vai, mă iertaţi, nu merit aşa cinste. Nu sunt vrednic în veci de aşa povară arhierească, şi alte cuvinte de neostoită umilinţă, ar fi spus că sunt un mare perfid, care mă ascund după deget, dorinţa mea fiind contrară.

Nu era de glumit cu Iustin! Oricum ai fi dat-o, tot te suspecta de grabă şi lichelism. Iar ca să nu se mai stea în aşteptare, am găsit soluţia optimă, ca să împac toate părţile.

- N-am nimic împotriva gândirii Preafericirii Voastre.

- Mda! Auzi vorbă, Domnule Preşedinte Roşianu, el n-are nimic împotriva gândirii mele. Bine! mergi la Cernica şi vom mai vedea.

Am ieşit val-vârtej din lungul şi latul Cabinet şi am pornit rapid spre Cernica. Eram fericit că am scăpat doar cu atât.

Când am ajuns la Cernica, m-am dus direct la Părintele Benedict Ghiuş şi i-am spus povestea cu „gândirea” Patriarhului Iustin, cerându-i sfatul, pentru a nu greşi cumva.

- Dragă! Dacă nu doreşti arhierie şi nici n-ai pus pe cineva să umble pentru aceasta şi eşti chemat de Patriarhul Iustin, eu te sfătuiesc să răspunzi chemării. De trei ori am fost chemat şi de trei ori n-am ajuns. În inima mea nu eram de acord cu promovarea în ascultarea arhierească. Acum îmi pare rău. Fă ascultare. Lasă-te în voia lui Dumnezeu.

Mă uitam atent la marele călugăr Benedict. Mă aşteptam să fie împotrivă, aşa cum a fost mereu, de la tinereţe la bătrâneţe. Cerneam bine cuvintele superbului om de cultură şi duhovnicie neprefăcută.

Eram liniştit!

Primisem binecuvântarea duhovnicului cernican, atât de încercat în timpul vieţii. Poate că ştia el ceea ce trebuie. N-am intrat în detalii. Eu doream să fug la unul dintre schituri, iar Patriarhul Iustin mă chema la o altă ascultare.

Luni dimineaţa, din nou primesc telefon să mă prezint în audienţă la Patriarhul cel statornic în idei.

- Mda! Cum ai gândit? Mergi sau nu, la Râmnic şi Argeş?

- Ca şi vineri, spun şi acum: n-am nimic împotriva gândirii Preafericirii Voastre.

- Mda! Să încetezi cu vorbele astea. Doar nu eşti papagal. Să-mi spui clar: da sau nu, zice Patriarhul roşindu-se la faţă ca un mac înflorit de mai.

- Dacă este de ascultare, fac ascultarea. Dar n-aş vrea să merg nicăieri de la Cernica. De nouă ani m-aţi învăţat liber şi să-mi crească aripi lungi şi late. Iar acum trebuie să mi le tund. Să o iau de la capăt.

- Mda! Tu îl cunoşti pe Gherasim de la Vâlcea?

- Îl cunosc. A venit la Cernica prin 1983 şi mi-a spus să nu cumva să accept să merg arhiereu-vicar la Vâlcea. Că el va merge episcop titular la Argeş.

- Mda! Dar tu, ai să te împaci cu el?

- Suntem doi călugări telegari. N-o să ne sfădim. Dacă nu se poate merge înainte, eu voi pleca acasă. Nu vreau scandal în niciun fel. M-am săturat de gâlceavă, îi spun Patriarhului, care încerca să mă înlăture din Arhiepiscopia Bucureştilor. Aşa gândeam atunci. I-am mai spus că-mi vine să plâng şi să cânt: De ce m-aţi dat de lângă voi? De ce m-aţi dat de acasă?

- Mda! Lasă poveştile astea. Cum crezi că vei lucra cu Gherasim? Ai să-l asculţi? Aveţi mult de lucru la Râmnic, Argeş şi Olt. Este un patrimoniu religios-cultural imens. Trebuie restaurat. Aveţi acolo mult de lucru.

- Tocmai! N-avem timp de gâlceavă. Vom lucra. Cu Gherasim este dificil. Este călugăr de soi. Trebuie s-o iau de la zero. Cere ascultare ca la mănăstire. Adio libertate de la Cernica!

- Mda! Vei merge la Râmnicu Vâlcea. Vei avea reşedinţă şi acolo. Am vorbit cu Ceauşescu pentru reşedinţă la Curtea de Argeş. Deocamdată, n-am niciun răspuns. Vom vedea.

Deja mi se făcuse planul de lucru!

În ascunzişul sufletului meu eram bucuros. Mergeam în cel mai frumos loc din lume. La începuturile noastre duhovniceşti şi istorice.

La „România de la Argeş”, cum scria N. Iorga, în cartea sa Locul Românilor în Istoria Universală.

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul al II-lea, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
După ce se citesc Cugetările lui Pascal din anul 1670, observăm că celebrul autor face apologia religiei creștine, plecând de la un studiu asupra omului, considerând că o conștiință a omului este cu mult mai importantă decât știința abstractă și că este important să ajungi la o desăvârșire morală, decât să ajungi la rezultate în „științele exterioare”.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar