news        mail   location

 
 

Disputa cea aleasă pe varii teme, între patriarh şi supusul său, vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, dura de mai multă vreme.

 

Nici ora din dricul nopţii nu punea capăt discuţiilor în dialog, sau monolog, când Roman nu mai răspundea la nicio întrebare, refuzând să se considere studentul profesorului de altădată, al lui Iustin Moisescu.

- Ce mai ştii tu, Romane, din ştiinţele pământului, îl provoacă academic, Iustin Moisescu.

- Prin toiul verii, de prin Sahara, porneşte un vânt fierbinte care mătură nisipul. Uraganul duce nisipul înfierbântat peste Egipt, Israel, Asia Mică, până-n nord la Marea Neagră. Ciclonul se numeşte hamsi, zice Roman. Evreii pleacă în perioada de o lună cât durează fenomenul, spre ţările de nord. Este periculos pentru sănătate.

- Eh, Romane, ai cunoştinţe de Almanah Scânteia.

Cunoştinţe, necunoştinţe, vreau să vă spun că, făcând o drumeţie, mult mai târziu, în Egipt, am avut parte chiar de aşa ceva. Noroc că ştiam dialogul ştiinţific dintre cei doi ierarhi. A fost ceva disperant. Cu greu am scăpat de moarte. Era preludiul iadului pe pământ.

Doamne, fereşte-ne!

Cât am stat stareţ la Sinaia – 1 august 1977 – 1 octombrie 1981 – Patriarhul Iustin a vizitat de mai multe ori mănăstirea. Mi-am dat seama că iubea locul. Mă bucuram! În dialog cu Sanctitatea Sa, îmi cam luam nasul la purtare. Mă simţeam foarte bine când răspundea căpoşeniei mele, care, probabil, se asemăna cu a lui.

- Cine locuieşte în spaţiul Arhiepiscopiei Bucureştilor?, arătându-mi cu bastonul clădirea făcută de stareţul Paisie, în secolul al XIX-lea.

- Nu are niciun spaţiu aici, la Sinaia, Arhiepiscopia Bucureştilor. În care mănăstire din Moldova, unde aţi fost mitropolit, avea spaţiu Arhiepiscopia Iaşilor?, îl întreb eu de data aceasta.

Roşindu-se ca soarele care apune, arătând caniculă a doua zi şi înfingând bastonul în pietriş, cu vădită ciudă, tot zicea:

- Mda! Mda! Mda! Tu te prea obrăzniceşti, băiete! Bagă de seamă! N-ai măsură? Încetează!

Văzându-l pus pe supărare, i-am spus, ca să repar vorbele, care l-au necăjit:

- Vă rog ceva! N-ar fi mai bine ca să vorbim ca doi prieteni, ca doi fraţi, de exemplu, între Iustin Moisescu şi Argatu Constantin, fără mofturi şi titluri oficiale?

S-a uitat fix la mine. Din privire am simţit că aş merita câteva bastoane patriarhale încrucişate pe spinarea mea de catâr, care se alinta, supărând pe bietul Patriarh, care se abţinea, chiar să nu mă ciomăgească, precum şi meritam.

De atunci n-am mai îndrăznit. Era periculos să te comporţi astfel. Aceasta s-a întâmplat din iubirea ce-i purtam din copilărie, când eram elev la Seminar la Neamţ, şi-i priveam tabloul, cu chipul lui de zeu, ca din Olimpul Eladei.

- Hai să vedem chiliile de la capăt, continuă cu glas hotărât. Ne-am îndreptat spre clădire.

- Aici a locuit Regele Carol, când a venit la Sinaia iar după aceea, V. Alecsandri. Aveţi grijă la pragul de sus, că este o completare cu tablă. Să nu daţi cu capul. Se pleacă, vede ce este peste tot. La întoarcere, a uitat şi el, dar şi eu, de pragul de sus.

Poc…! aud deodată. Patriarhul şi-a izbit capul direct în tăişul tablei. Pe dată, două şiroaie de sânge au năvălit dinspre cap, înspre urechi, pe barbă, pe umeri, pe întregul veşmânt, alb ca neaua.

Cu mâinile ridicate, îşi pipăia capul spart.

- Măi băiete, ce înseamnă asta? Ce mă fac? Se speriase de-a dreptul. Îl duc de umeri şi-l aşez pe un scaun.

- Nu mişcaţi! Nu puneţi mâna pe tăietură, că se infectează rana. V-aţi tăiat în pragul de sus. Halal casă de odihnă a Arhiepiscopiei Bucureştilor.

- Lasă asta acum! Ce mă fac? Mda! Ce mă fac?

Am luat un prosop înmuiat în apă rece şi l-am pus drept pe tăietură şi uşor apăsam, ca să se oprească sângele. Îl asiguram că totul este bine. Că nu-i tăietura adâncă, ci doar de suprafaţă şi că n-a ajuns la creier.

- Mda! Băiete, n-a ajuns cumva la creier?

- Nu, îi răspund pe loc. Creierul stă bine într-o oală numită tigvă sau scăfârlie, îmi arăt eu priceperea în cele anatomice. E greu să ajungi acolo, prin osul puternic.  N-aţi văzut niciodată calota căpăţânii?

- Lasă calota. Ce mă fac acum?

- Acum a stat sângele. Vă dezbrăcaţi de hainele înroşite. Le ducem la maica Cipriana să le spele. Vă aducem altele de schimb şi cămaşă curată.

Încerca mereu să se pipăie pe cap, cu toate că insistam să nu se atingă de rană, că i-ar îi începe hemoragia.

- Staţi liniştit! Vă doftoricesc imediat.

Mă duc în bucătărie, iau sare fină şi torn exact pe rana făcută, spunându-i că acum are să-l usture puţin, că i-am pus-o pentru dezinfecţie.

A stat ca mielul. Nu mai zicea nimic. I-am pus şi un prosop subţire pe deasupra. I-am dat să bea apă. L-am încurajat că nu-i nimic grav, ci doar o uşoară tăietură a pielii, care în câteva zile se vindecă.

Era spre seară. I-am adus hainele de schimb şi o căciuliţă albă ca să o pună pe cap şi să nu umble cumva cu mâna peste rană.

- Unde este pieptenul meu, măi băiete?

- Acum nu-i nevoie de pieptene. Vă aşez eu părul. Să nu daţi peste păr cu nimic. Nici baie nu-i voie de făcut pe cap. Altfel, nu se vindecă şi mai mare se face rana, îl sperii eu, cu toată convingerea de care eram în stare.

- Mda! Băiete, ia te uită, mai curge sânge?

- Trebuie să mai pun puţină sare. Am pus prea puţină. Nu curge sânge. A stat imediat ce am pus sare, la început.

S-a ridicat de pe scaun şi am pornit împreună spre spaţiul rezervat patriarhului. Mergea hotărât. Era bine dispus de parcă nu a fost niciun accident.

Peste câteva zile se vindecase tăietura. N-a mai amintit nimic despre căminul preoţesc al Arhiepiscopiei Bucureştilor, care s-a desfiinţat curând, pentru că amestecuşurile nu sunt bune, după cum vom vedea.

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul al II-lea, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
După ce se citesc Cugetările lui Pascal din anul 1670, observăm că celebrul autor face apologia religiei creștine, plecând de la un studiu asupra omului, considerând că o conștiință a omului este cu mult mai importantă decât știința abstractă și că este important să ajungi la o desăvârșire morală, decât să ajungi la rezultate în „științele exterioare”.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar