news        mail   location

 
 

Aminteam că, în ajun de Sfântul Nicolae, am încheiat cu lucrările la şantierele de zidire şi consolidare a bisericilor şi monumentelor istorice. Mănăstirea Brâncoveni, cu cel mai mare şantier din judeţul Olt, în timp de iarnă se „odihnea” pe dinafară. Pe dinlăuntru era ca şi în stupul cu albine.

 

Mă adunam şi eu acasă, la Curtea de Argeş, de unde lipseam cu lunile. Pentru aceasta nici nu eram prea cunoscut în oraş. Profesorul de muzică, Gelu Ciuculescu, nepot de-al lui Chiril Popescu din Cerbureni, mare profesor protopsalt, cu care se mândrea, îmi tot spunea:

- Nu vă cunosc argeşenii, Preasfinţite! Dacă v-ar cunoaşte cu adevărat ar fi tare bine. N-aţi mai fi atât de cârtit de unii şi alţii. Trebuie să ieşiţi în public, să vă cunoască lumea.

- Cum, nu mă cunoaşte lumea? Doar sunt şi în Argeş, nu numai în Vâlcea şi Olt, cele trei judeţe, greu de administrat, mai ales cu sutele de şantiere active, după cutremurele din 1977 şi 1986.

- Nu vă cunoaşte lumea, revenea, perseverent, delicatul profesor şi dirijor al Corului Orfeu. Trebuie să ieşiţi în lume. Doar aşa o să vă cunoască cine sunteţi.

Povestea aceasta o ascultam destul de des. Nu spun că-mi făcea vreo bucurie, dar repetarea poveştii cu necunoaşterea, mă cam supăra până-n cele din urmă. Ca drept răspuns, îl rugam să facă Sfânta Liturghie cu Corul Orfeu, care dispunea de voci bune.

Când îl pofteam pe sensibilul profesor Ciuculescu să facă şi cântări religioase, îl vedeam şi-l simţeam că n-ar prea vrea. Era greu de urnit pentru repetiţie liturgică.

Îmi amintesc cu bucurie, nu doar de profesorul Ciuculescu, dar şi de muzicologul, Piele Gheorghe, din Curtea de Argeş, cu care, din nefericire, am avut un conflict nedorit din nicio parte. Era grav să gafezi chiar în faţa argeşenilor, care greu te iartă, dacă mai eşti venit şi din alte părţi.

Să revenim!

Aşadar, cu luna decembrie a fiecărui an, ne adunam de pe drumurile şantierelor, care ne măcinau viaţa şi sănătatea.

După slujbă la biserica Sfântul Nicolae Domnesc, ne pregăteam să mergem la vecernia din ajunul sărbătorii Sfintei Muceniţe Filoteia. Cu câteva ore înainte de începerea slujbei, se anunţă vizita Elenei Bărbulescu, însoţită de Teodora Ţucă Păunescu, despre care a mai fost vorba şi Minodora Ilie, din părţile Muscelului, o cucoană, mai rar întâlnită în peisajul politic românesc.

Dintr-o dată aud:

- Preasfinţite Calinic, vin evenimente mari! Trebuie să aveţi grijă de doamna Elena Bărbulescu. Trebuie ocrotită într-o mănăstire, după toate ajutoarele pe care le-a dat, după cum ştiţi. Este păcat să păţească ceva rău.

Elena Bărbulescu nu scotea niciun cuvânt. Era încurcată, parcă, de vorbele Minodorei Ilie, spuse, aşa de intempestiv şi precis. La drept vorbind, nici eu nu ştiam ce să mai cred. Prin minte îmi treceau două cuvinte semnificative din Răsărit: glasnosti şi Perestroika, în traducere libertatea cuvântului şi reformă. Mai legam şi de vorbele unui student rus la Bucureşti, care, într-o vizită la Sala Manole, tot întreba:

- La voi nu văd nicio Perestroikă. De glasnosti, nici vorbă. Ceauşescu trebuie să cadă. La auzul acestor vorbe, l-am rugat să nu-mi mai pomenească mie de aşa ceva. Eu nu ştiam, ca mulţi alţi români, ce se pregătea din umbră, de aceea nici nu doream să aud vorbindu-se de lucruri noi, pe care nu le înţelegeam. Nu eram la curent cu cele ce se spuneau la BBC, Vocea Germaniei, Vocea Americii sau Europa Liberă. Nu aveam timp să ascult radioul.

Când am făcut o vizită la Mănăstirea Cernica, cancelarul şi responsabilul cu administraţia cimitirului se arăta optimist, nevoie mare. Era spre finea lui septembrie 1989.

- Preasfinţite, scăpăm! La Crăciun sau Anul Nou, scăpăm de Ceauşescu.

- Taci! Nu vorbi cu voce tare. Dacă ne aude cineva, înfundăm puşcăria. Fereşte-te de asemenea discuţii. Nici nu ştii cine va turna, îi spun eu, speriat de nonşalanţa cu care se bucura şi-i scânteiau ochii!

Cine s-ar fi gândit atunci, că peste trei luni se va întâmpla întocmai?

Calinic Argeșeanul, Toată vremea-și are vreme, volumul al III-lea, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
După ce se citesc Cugetările lui Pascal din anul 1670, observăm că celebrul autor face apologia religiei creștine, plecând de la un studiu asupra omului, considerând că o conștiință a omului este cu mult mai importantă decât știința abstractă și că este important să ajungi la o desăvârșire morală, decât să ajungi la rezultate în „științele exterioare”.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar