news        mail   location

 
 

Cei care au postit s-au rugat şi au făcut de pază ca să nu mă înhaţe miliţia, aveau să audă acum cea mai mare veste de dezamăgire din viaţa lor: Preotul Argatu Constantin şi-a făcut cerere de plecare din satul lor în care se înfiripase biserica cea nouă. Au ştiut „oficialii” cum să-mi întindă capcana.

 

Îmi era ruşine să mai scot capul în lume. Sătenii erau revoltaţi pe cei care m-au silit să-i părăsesc. Cu greu am oprit pe mulţi creştini care voiau să se răfuiască pe faţă cu Episcopul Teofil Herineanu.

- Nu puteţi avea pe Preotul Argatu Constantin şi biserica nou zidită. Biserica trebuie să rămână. Noi, preoţii venim şi plecăm. Atâta a fost. Bucuraţi-vă că aveţi biserică nouă. Dorul de multă vreme vi s-a împlinit.

Slavă lui Dumnezeu!

- Eşti un laş. Eşti un fricos, aud strigăte de mai departe. Facem grevă chiar dacă vă bagă la puşcărie la Gherla. Facem noi toţi greva foamei şi vă scăpăm de acolo. Deja lucrurile mergeau prea departe. M-am obişnuit cu ideea că nu mai pot rămâne pe „baricade” la Tioltiur. A trecut faza cea mai importantă. Mă săturasem de ameninţări şi spaime.

Întârziind totuşi să plec, am fost chemat la Comisariatul din Gherla. Fără să bănuiesc nimic din cele ce aveau să mi se întâmple, am luat buletinul şi   m-am prezentat la ora şi ziua de pe documentul de chemare.

Comandantul Comisariatului, un om robust şi vesel la faţă, mă primeşte în biroul său milităresc. Mă pofteşte să stau şi începe:

- Ştim situaţia prin care treci. Ai făcut o cerere de transfer pe care trebuie să o onorezi. Vei pleca în Maramureş. Nu te mai poţi opune. Este păcat. Eşti tânăr şi nu trebuie să suferi personal şi nici părinţilor să le faci jale. Dacă nu te linişteşti, te înrolăm în armată şi nu vei mai face nicio tulburare. Să nu respingi sfatul meu pe care ţi-l dau ca şi tatăl dumitale. Gândeşte-te bine. Eşti băiat inteligent.

Nu mă aşteptam la o aşa întorsătură. Aici găseam un om de duh şi meşter la cuvânt. Mi-a vorbit părinteşte. Nu puteam să-l refuz, chiar dacă mi-a spus să-l instalez pe urmaşul meu la Parohia Tioltiur de unde plecasem.

L-am luat pe Preotul Nifon şi am mers împreună în satul Tioltiur. Pe drum i-am spus despre toate cele ce avea de făcut acolo, pentru a continua lucrările ce se vor mai impune.

Încet şi costeliv, Popa Nifon dădea din cap a înţelegere. Se părea a fi un om bun, dar prea boieros şi molatec pentru o parohie cu noroi şi treabă multă.

Ajunşi în sat, sătenii s-au adunat la biserica nouă. Le-am spus scopul venirii, arătând pe preotul lor nou, de acum înainte.

- Nu primim niciun popă nou. Trecem cu toţii la pocăiţi.

- Suntem deja pocăiţi, îi încurajez eu. Este bine să primiţi pe părintele care va fi mai bun şi mai vrednic ca mine. Plec şi nu mai pot reveni. Am cerut eu lucrul acesta. Dacă mă iubiţi, primiţi pe noul preot. Dacă nu, voi fi arestat imediat.      

- Îl primim, strigară toţi. Pleacă, laşule, din parohia noastră. Eşti un răgăţean fricos.

M-am bucurat de ocară. Am luat-o la picior imediat, lăsându-le pe noul preot în grija lor.

Nu m-am mai uitat înapoi. Eram bucuros că l-au primit.

Nici nu mă gândeam ce se va întâmpla în lunile următoare.

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul I, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
După ce se citesc Cugetările lui Pascal din anul 1670, observăm că celebrul autor face apologia religiei creștine, plecând de la un studiu asupra omului, considerând că o conștiință a omului este cu mult mai importantă decât știința abstractă și că este important să ajungi la o desăvârșire morală, decât să ajungi la rezultate în „științele exterioare”.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar