news        mail   location

 
 

De mici copii, tata ne făcea o educaţie straşnică. Munca şi şcoala! Nu se putea comenta niciodată. Erau ascultări sacre.

 

Vara, când începea fânul, tata ne ducea la locurile noastre, pregătindu-ne pentru o lună şi ceva. Luam cu noi ceaunul, o, ceaunul fermecat, cratiţe, tigăi, tacâmuri de tot felul, saci cu mălai pentru mămăligă în burta cărora se aşezau un coş cu ouă pentru a nu se sparge pe drum, cofă pentru apă, căni, chibrituri, prosoape şi cele de toată trebuinţa.

Acum începea cositul. Fratele meu mai mare era meşter la bătut coasa. Eu nu am învăţat nici azi cum ar trebui. Îl rugam să mă ajute. Şi o făcea cu drag, dar coasa o bătea strâmb ca să nu am niciun spor la cosit, mai ales că mă punea să încep cu prima brazdă, iar el venea din urmă zicând: păzea, că-ţi tai picioarele.

Adevărate pozne în Munţii Neamţului!

Tata ne arăta cum să cosim. Dădea o brazdă. Era perfect cosit. Pământul era ras. Când l-am întrebat de ce face aşa, l-am auzit zicând:        

- Cosiţi ras! Să nu rămână niciun fir. Aşa se regenerează iarba pământului. Se întăreşte pentru la anul.

Nu l-am crezut. Văzându-mi îndoiala, mi-a zis:

- Cosiţi aşa cum v-am spus. Când vor veni oile să nu aibă ce paşte, iar pe pământul nostru când ajung, să o ia la fugă. Apoi zâmbea şiret ca să înţelegem ce vom putea din poruncile lui de gospodar nemilos. Aşa a fost vreo cinci ani. Când venea tata în inspecţie, ne spunea:

- Bravo! Stogul este bine clădit, iarba este cosită aproape ras, dar are coamă între brazde. Nu sunt prea mulţămit. Noi tăceam mâlc şi gândul ne zbura aiurea. După ce ne trăgea câteva ameninţări că ne va dezmoşteni, pleca bombănind spre casă.

Fratele meu Haralambie era cătrănit foc. Nu mai putea să rabde atâta nemulţumire arătată ani de-a rândul. Îl aud cu năduf zicând:

- Costică! Anul acesta mai facem fân. Apoi îl învăţăm noi minte. Ştiu că tu eşti prieten cu tata. Sper să nu spui nimic.

- N-am să scap niciun cuvânt. Chiar mama mi-a spus că n-a mai văzut aşa om strâns la inimă, necruţător şi nemulţămit. Chiar a zis ca să-l lăsăm singur şi să plecăm în lume. S-a săturat până în gât, că de patru ani aude aceleaşi vorbe de supărare.

- A! Mă bucur de mama! Este dreaptă, dar nu-i va fi uşor, că toată greutatea va cădea pe spinarea ei, zise fratele mai luminat la faţă.

Am mers din Obcină, unde am primit mai multe ocări, în Borci, alt loc de coasă, cu relieful frământat ca într-o covată uriaşă de pâine. Ne-am apucat de lucru. Într-o săptămână şi ceva totul era orânduit. Stog mare, făcut după legea locului. Gardul era solid şi înconjura frumuseţea de strânsură pentru a nu fi pradă cerbilor, oilor şi iepurilor.

Tata nu a mai venit atunci. Noi am plecat acasă. Deja trecuse de Sântămăria Mare. După vreo două săptămâni, plecând cu mama pe la locurile unde am cosit şi făcut fânul, tata făcea mereu observaţii. La întoarcere, mama ne-a spus că nu e bine să mai mergem la anul ca să muncim degeaba la fân.

- Mergeţi, copii, şi munciţi în lume, iar tatăl vostru să facă fânul cum va crede că-i mai bine. Ne-am bucurat de sfatul şi curajul mamei. Aşteptam cu nerăbdare anul viitor. După ce am terminat şcoala, fără să spunem nimănui, decât mamei, eu am plecat la stâna din Antăleni, unde aveam oile, iar fratele la pădure cu alţi flăcăi, ca să facă metri steri.

A venit vremea coasei. Noi dispărusem fără urmă. Tata o întreba pe mama:

- Bre, femeie, unde-s copchiii noştri? Nu cumva i-ai încurajat să plece de acasă?

- Vom face amândoi fânul, că cinci ani nu ai fost mulţămit. S-au săturat şi ei.

Câine să fii şi tot pleci de acasă.

Ne-am căpătat independenţa. Zburam cu propriile aripi. Erau primii bani pe care-i strângeam pentru şcoală şi internat. Nu mai auzeam nemulţămirile tatei. Dar nici fratele meu, Haralambie, n-a mai bătut coasa strâmb în gură!

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și vreme, volumul I, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

Ouăle încondeiate reprezintă o mărturie a datinilor, credințelor și obiceiurilor pascale, fiind o practică străveche în tradiția românească. Dincolo de frumusețea lor stau poveștile și tehnicile de încondeiere spuse de femeile care lucrează tot anul la ouă pentru a bucura creștinii, în perioada Paștilor. Sunt multe modele specifice Bucovinei, Munteniei, Olteniei şi Țării Bârsei. Încă din cele mai vechi timpuri, femeile foloseau motive precum: „calea rătăcită” sau „calea robilor”, „brâul Maicii Domnului”, „crucea Paștelui”, „ochiul”, „frunza stejarului”, „porumbelul” și „scara”.
Dumnezeu ne-a dat mila ca o poruncă a dragostei. Milostenia este plata pentru răscumpărarea păcatelor noastre. Miluind pe cineva ne miluim pe noi înşine!
Când facem milostenie, așa să ne uităm în ochii celui sărman: ca la un frate ce ne ajută, prin necazul ce și-l poartă cu răbdare și smerenie, să facem și noi o faptă bună cu care Dumnezeu să ne mântuiască, o faptă cu care să dobândim Împărăția Cerurilor.
Jertfelnicia dragostei frăţeşti exprimată în faptele milosteniei sporesc, ne spune Sfântul Apostol Pavel, bucuria în chiar miezul încercărilor: „Că în multa lor încercare de necaz, prisosul bucuriei lor şi sărăcia lor cea adâncă au sporit în bogăţia dărniciei lor“ (II Cor. 8, 2).
Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul al Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului a desfășurat în unitățile școlare, ca urmare a parteneriatelor dintre parohii și școli, numeroase concursuri, ateliere de creație și concerte.
Cât de bine și folositor este să mai cunoaștem și alte gânduri ale filosofului Blaise Pascal: „Cunoașterea lui Dumnezeu, fără aceea a mizeriei tale, face mândria. Cunoașterea mizeriei, fără cunoașterea lui Dumnezeu, face disperarea. Cunoașterea lui Iisus Hristos face o medie, fiindcă găsim în el și pe Dumnezeu și mizeria noastră.
Filosoful și omul de știință Blaise Pascal a spus și în scris: „Iată unde ne duc cunoștințele noastre despre natură. Dacă nu sunt adevărate, atunci nu există adevăr pentru om și dacă sunt adevărate, omul găsește în ele un obiect de umilire; este silit să se înjosească într-un fel sau altul.
Spaţiul cosmic de primăvară se revarsă asupra pământului cu mari binecuvântări, din mila cea neînserată a Domnului Dumnezeu! Desigur, n-ar fi lipsit de bucurie dacă imnologii noştri, ar dedica din prea plinul inimilor câte un Imn fiecărui anotimp, dacă nu chiar fiecărei luni din cele 12 ale anului.
Când am auzit, dar și când am citit despre Blaise Pascal (1623-1662), dar mai ales când Arhidiaconul Profesor Ioan Ivan, Directorul Seminarului Teologic din împărația Mănăstirii Neamț, a pus pe un meșter tâmplar de a construit tăblițe sprijinite pe niște piciorușe înfipte în solul grădinii și prin calea aleilor, pentru a fi văzute de noi, tinerii elevi, cu mintea nevinovată, atunci, mai mult, văzând citate și din filosofia și Înțelepciunea sfântului savant, l-am iubit pentru totdeauna.
Sfânta Maria Egipteanca se năştea prin anul 375 din părinţi bogaţi. La 12 ani îşi începe viaţa de scădere morală, ducând în toate ispitele tinerii dornici de petreceri scandaloase. Era de o mare frumuseţe şi pe la 15-16 ani ajunsese celebră prin comportamentul ei de fiecare zi.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar