news        mail   location

 
 

Viața lăuntrică are rădăcină puternică în viața de pocăință a fiecăruia dintre noi. Osteneala noastră de a începe o nouă viață, se sprijină și pe lucrările imense pe care care le-au săvârșit – cu toată sănătatea lor șubredă – Sfântul Vasile cel Mare, Ioan Gură de Aur, Sfântul Grigore de Nazianz, Sfântul Ioan Casian, Dionisie cel Mic, Sfântul Bernard, Sfântul Toma, Sfântul Vincențiu, și atâția alții, care ne-au pus în mare uimire.

 

Ei nu puteau avea atât de multe succese, dacă nu ar fi stat în cea mai strânsă unire cu Domnul Dumnezeu. Ei s-au adăpat în viața lor din Izvorul Vieții, scoțând puterea lor de a primi puteri de muncă nebănuite!

Inima noastră ne cere purificarea vieții și hrănirea ei cu rugăciuni curate, purificate prin lacrimi și împărtășirea cu Sfintele Taine, întărindu-ne prin Trupul și Sângele Euharistic al Domnului Iisus Hristos. Se spune adesea și așa este, că „cei ce se roagă fac nespus mai mult bine lumii decât cei ce se luptă”, „și dacă lumea merge din ce în ce mai rău, înseamnă că sunt mai multe bătălii decât rugăciuni!” Învățatul Bossnet, a scris: „Mâinile ridicate spre rugăciune, înfrâng mai multe batalioane, decât cei ce se luptă”.

De asemenea, o rugăciune scurtă și cu credință, contribuie la întoarcerea unui păcătos mai mult decât discuțiile îndelungate și cuvântările înaripate. Cel ce se roagă intră în legătură cu Însuși Domnul Dumnezeu, Cauza Primă, de la care se primește răspuns mai sigur și mai grabnic. Așa s-au convertit 10.000 de eretici printr-o singură rugăciune a Sfintei Tereza, care nu putea înțelege o viață contemplativă, o viață lăuntrică, fără a ține seama de de preocuparea și dorința Mântuitorului, pentru mântuirea sufletelor obosite de greutatea drumurilor ce trebuie, totuși, parcurse!

Noi, ortodocșii, auzim mereu despre viața contemplativă în viața catolică. Călugărițele Carmelite, Trapiste, Clarise și toate călugărițele din ambele Biserici Istorice, prin rugăciunile lor zilnice aduc îmbelșugare în viața socială și pastorală, și mai ales dragostea lor ascunsă, dar activă, păcătoșii din lume auzind chemarea Domnului Dumnezeu și glasul binecuvântatei iertări.

Ne bucurăm că preoții de mir, călugării și călugărițele, cuprinși de iubirea pentru viața activă, duc în același timp o viață lăuntrică intensă, cu același spor în fața Domnului Dumnezeu, Care veghează și ajută în taină.

Așa se prezintă inima primenită prin pocăință și iubire nemuritoare!

Ajută-ne, Doamne Dumnezeule, să împărtășim iubirea arătată nouă!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.
Ceea ce este demn de reținut, fără grăbire și cu îngrijire, este să îndrăznim să amintim despre misticismul pe care-l abordăm, provocat de trebuința de a găsi o garanție, o siguranță, pentru cunoașterea noastră.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar