news        mail   location

 
 

Sfântul Apostol Pavel este ferm atunci când scrie creștinilor din Corint, că: „Bețivii nu vor moșteni Împărăția lui Dumnezeu!” Se pare că pe vremea apostolică era obiceiul ca oamenii să bea mai mult ca de obicei și să se clatine pe picioare.

 

Am înțeles că în Sfânta Scriptură ni se dă dezlegare să gustăm câte un pahar de vin! David Prorocul scrie că: „vinul veselește inima omului” și că Apostolul Pavel, chiar scrie ucenicului său Timotei, ca să folosească puțin vin pentru desele lui neputințe: îl durea stomacul. Iată textul sacru: „Să nu bei numai apă, ci să folosești și puțin vin, din cauza stomacului tău și a deselor tale îmbolnăviri” (I Timotei 5, 23).

Cât de frumos recomandă ucenicului său o „dietă” pentru a birui durerile și neputințele. Vinul nu are rost doar de a „veseli inima omului”, ci și un rost medical, de tămăduire, adică pentru desele neputințe.

Se știe că vinul negru este un medicament recomandat de medici și că are un conținut miraculos pentru inimă, fabricându-se chiar un medicament numit Resveratrol, pe care mi l-a recomandat medicul curant.

Există o diferență între a bea vin și a gusta vin. Scriitorul Victor Eftimiu a spus: „Vinul bun se gustă! Doar vinul prost se bea!” Așa am primit noi din alte vremi, o sticlă (o jumătate de sticlă) pe care, donatorul a scris cu multă grijă, ceea ce v-am spus mai sus: „Vinul bun se gustă, doar vinul prost se bea” și mai jos, după cum obișnuim, ne lepădăm să pronunțăm verbal sau în scris așa povești scriitoricești.

Romanii, pe vremuri, mai îngăduiau ostașilor să bea la masă câte o cupă de vin nobil la anumite sărbători.  Și nouă elevilor de la Seminar (deși aveam de la 14 ani la 20 de ani), în duminici și sărbători, ni se dădea câte un pahar de vin bun. Așteptam ziua cu dreptul la pahar, cu multă dragoste. Simțeam că eram vii și că cineva ne prețuiește.

Așa am sfătuit și sfătuiesc, când servim vin sau alte băuturi, să dăm nițeluș și la prunci. Ei văd și poftesc! Dacă primesc licoarea, nu vor căuta băutura,  nu se vor îmbăta, nu vor face lucruri rele și nu vor cădea pe drum sau acasă, că băutul mult îți moaie picioarele și te prăvali la pământ!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.
Ceea ce este demn de reținut, fără grăbire și cu îngrijire, este să îndrăznim să amintim despre misticismul pe care-l abordăm, provocat de trebuința de a găsi o garanție, o siguranță, pentru cunoașterea noastră.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar