news        mail   location

 
 

În Munţii Neamţului, după cum am mai spus, noi aveam pământ de coasă în trei locuri: Obcină, Borci şi Tisa. Era o fericire să mergem la coasă în Obcină.

 

De acolo vedeam Ceahlăul, în superbia lui, strălucind în soare! Apa era lină şi limpede ca boabele de cristal şi cu gust de agheasmă mare. Soarele ne îmbia să ne tolănim pe brazda proaspăt cosită, auzind cântec de greieri neodihniţi. Păsările cântau altfel. Ciocârlia îşi ducea în tăriile zării trilurile ei făr` de pereche.

În Tisa, locul ca o şa de cal uriaş, bătut de vânt neodihnit era îngrădit cu gard de răzlogi (scânduri de fag, tăiate din bardă), pentru a nu intra nicio jivină. Era loc domesticit. Tata era gospodar mare. Dorea ca acolo, în munţi, să aibă livadă, să semene grâu, să facă un schit.

Eram bucuros să vin adesea în Tisa. Cositul era lucrul cel dintâi. Am primit de la tata câte o postată pe zi de coasă. Coseam din răsputeri. Deseori îmi porneau din nas şuvoaie de sânge. Trebuia să fim în norma impusă. Fratele meu Haralambie râdea de mine cât îl ţinea gura.

Într-o zi tata şi mama vin la strâns fânul de curând cosit să-l pună pe prepeleci. Seara venea ca o binecuvântare. În coliba făcută din răzlogi înalţi, scânduri late de vreo 30 de cm. şi lungi până la cinci metri, stăteam ca în palatul de cleştar, pe care nu-l prea vedeam din cauza fumului care ne „răsfăţa” întru usturime de ochi şi tuse duduitoare.

Într-o noapte, când toţi dormeau aşezaţi pe un pat de cetini şi fân uscat din brazdă, cu un cărbune am desenat o biserică mare cu trei turle. Am scris dedesubt „mănăstire”.            Era prima oară când făceam un desen. Eram fericit. Făcând focul, care lumina „palatul” din fag, având singurul tablou cu mănăstirea, desenată cu cărbune, mi-am aşezat capul spre odihnă. Era prima noapte de veghere, uitându-mă la turlele bisericii care se prelungeau spre înaltul Cerului.

Ivirea dimineţii era o bucurie pe care numai acum mi-o desluşesc. Să te trezeşti pentru încă o zi! Ce minune! Câtă binecuvântare de la Dumnezeu! Să te trezeşti în cântec de păsări şi în murmur de zefir. Eram în tinda Paradisului! Razele soarelui anunţau venirea Mirelui. Roua strălucea în mii şi milioane de mărgăritare. Păşeam pe roua dimineţii cu picioruşele goale. Luam cu palmele boabe de rouă şi mă spălam pe faţă pentru a mă trezi şi a rămâne ca şi Făt-Frumos din Lacrimă.

După ce gustam câte ceva, se pornea la lucru. Fiecare ştia ce are de făcut. Nimeni nu scotea nicio vorbă. Vorba, spunea mama, este pierdere de vreme. Sau tata, mai arţăgos, zicea: Să-ţi meargă lioarba, dar să se facă şi treabă.

Tata mi-a spus mai încetişor, să nu se prea audă:

- Hai cu mine să tăiem un fag gros. Vreau să te învăţ cum se taie un copac; unde i se dă tapa, pentru a-i dirija direcţia. Vreau să fii om destoinic. Văd că ai pricepere la desen.

Bucuros, am luat toporul ascuţit brici şi am început precum îmi arătase tata, dând mai întâi tapa. Aşchiile săreau când în ochii mei, când în ochii tatei. Dintr-o dată, izbind mai cu putere, toporul a alunecat la câţiva centimetri de glezna piciorului stâng. Când a văzut, a strigat înfricoşat:

- Aoleu! Era cât pe ce să-ţi tai piciorul. Repede ia-ţi bagajele şi pleacă acasă. Acum! M-a apucat bătaia de inimă. De azi vei fi bucătar. Gata. Pleacă acum, că mor de spaimă! N-am ştiut ce s-a întâmplat. Răcnetele tatei m-au înspăimântat aşa de rău încât n-am ştiut când am făcut drumul jumătate spre casă. Mă tot uitam înapoi spre coliba din Tisa. Eram alungat din cauza spaimei.

De acum începea vremea celor cinci ani de ascultare la bucătărie. Avea să fie bucuria mamei şi mereu supărare tatei. Aşa s-au separat apele. Toporul mânuit aiurea speriase pe tata, care dorea să facă din fiul lui un tâmplar iscusit.

Păşeam acum agale spre casă! Era în dricul amiezii. Oamenii coseau! Femeile adunau fân, iar fetele hăuleau de răsunau munţii.

Calinic Argeșeanul

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
După ce se citesc Cugetările lui Pascal din anul 1670, observăm că celebrul autor face apologia religiei creștine, plecând de la un studiu asupra omului, considerând că o conștiință a omului este cu mult mai importantă decât știința abstractă și că este important să ajungi la o desăvârșire morală, decât să ajungi la rezultate în „științele exterioare”.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar