news        mail   location

 
 

Zidirea vieții lăuntrice pe temelii tari, ne asigură nouă, aici pe pământ, o împărtășire de har, care ne aduce bucuria unei fericiri pământești și cerești.

 

Cum am putea mulțumi Domnului Dumnezeu pentru darul pe care ni L-a făcut: „...Dumnezeu a trimis în lume pe Unul Născut, Fiul Său, ca prin El să avem viață” (I Ioan 4, 9), iar scopul omului, că are și el un scop unic și principal, este de a realiza întâlnirea cu Iisus Hristos și a se face unirea dintre Creator și creatură, ceea ce a făcut pe Toma d`Aquino să spună că aceasta ar fi toată fericirea omului, aici pe pământ, învățând și el de la Sfinții Părinți din Primăvara vieții Bisericii lui Iisus Hristos. Așa cunoaștem că viața lăuntrică, pe dinafară se arată spinoasă, dar în adâncul ființei este dulce.

Când eram elev la Seminarul Teologic din Mănăstirea Neamț, citeam cărți interzise în școală, cum a fost: „Viața și suferințele tânărului Werther” de Goethe, pentru a învăța cum se scriu scrisorile de dragoste, pe dinlăuntru, zic eu acum, dar mă bucuram de isprăvile cu viața lăuntrică a lui Don Bosco și chiar a celebrului misionar, parohul de Ars, Sfântul Vianney, care m-a fascinat prin viața lui lăuntrică așezată pe temelii solide. Pe el și pe profesorul meu și diriginte, Vasile Ignătescu, i-am luat de model pentru viața lăuntrică, lucrătoare și cu fața luminoasă ca soarele revărsat peste firea Pământului.

Mereu mi se spunea că, în viața pastorală, dar chiar și în viața de fiecare zi: „Se vede crucea, dar nu se vede mângâierea”, adică mai mult se simte și se trăiește în liniște și în adâncimea lăuntrului nostru sfințit de locuirea lui Dumnezeu.

Putem și noi să spunem că, după sacrele eforturi, în orice vreme purtăm în orice loc pe Dumnezeul inimilor noastre și Inima Dumnezeului nostru (ce bucurie eternă!). Și iarăși putem spune că viața lăuntrică este începutul bucuriei și fericirii cerești. De aceea, atunci și acum și-ntotdeauna Sfântul Epifanie ne-a îndemnat și ne îndeamnă, fără obosire: „Cugetă totdeauna la Dumnezeu și mintea ta va fi un Cer!”

Ar însemna că chemarea noastră la instruirea minții și hrănirea ei cu rugăciunea inimii: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi toți, ne duce la unirea, comuniunea noastră cu Dumnezeu, Cel Care ne-a gândit și ne-a întrupat și ne îngrijește viața, ca să nu ne prăpădim pe drum!

Calinic Argeșeanul

Lucrarea lui Hristos în sânul Bisericii este una cât se poate de vie și actuală. Mântuitorul împodobește Biserica Sa cu mărgăritare de mare preț, care ne sunt modele de dragoste, înțelepciune și curaj. Sfântul Sofronie Saharov afirma că „prezența sfinților este de mult preț pentru întreaga omenire”.
Milostenia reprezintă jertfelnicia inimii. Dând celor săraci, inima noastră devine o adevărată jertfă adusă lui Dumnezeu. Cel care dă celui lipsit, nu face altceva decât să restituie bunuri la izvorul milei, care este Dumnezeu.
Ce este milostenia? Este inspirație divină: este iubire, este libertate, Milostenia este spiritul legii. Sfântul Apostol Pavel este cel care a descoperit spiritul legii; și ceea ce el numește ”milostenie”, dintr-o perspectivă divină, noi, dintr-o perspectivă omenească, numim ”dreptate”, spunea Victor Hugo.
În cadrul Concursului Național Catehetic „Hristos – Cuvântul care vindecă”, organizat în toate unitățile de învățământ din cuprinsul Eparhiei, în contextul declarării „Anului omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor” și „Anul comemorativ al tuturor Sfinților tămăduitori fără de arginți”, în Patriarhia Română, în biserica parohiei Glâmbocata a avut loc prima cateheză cu tema: „Sfinții Doctori: Nectarie de la Eghina, Sfântul Efrem cel Nou, Sfântul Ioan Rusul și Sfântul Luca al Crimeii”.
O inimă largă pentru semenii noștri revarsă cerul pe pământ, de aceea nu trebuie să legăm pâinea ce ar trebui să ajungă la sărac, ci trebuie să o lăsăm să ajungă înaintea noastră în cer.
De când eram prunc, atunci când auzeam rostindu-se în jurul meu cuvintele: Dragoste și Iubire, nu numai că ciuleam urechile, dar asupra inimii aveam un șoptit tainic de văzduh, plin de cântec de îngeri și amiros de iasomie. În mintea mea au rămas cele două cuvinte, de farmec pline, până azi.
Când am văzut și auzit, cum Părintele Cleopa repeta cu un crescendo unic și cu modulație în voce, cuvântul Răbdare, mi-am adus aminte de Constantin Brâncuși, care, la un alt capăt al lumii, cânta cu fervoare, Aliluia, într-o sută de modulații! Cum s-ar spune: să-i fi tot auzit, cu uimire și câtă forță interioară te putea cuprinde!
Auzim mereu, în mediile eclesiastice, biserici, mănăstiri, școli și Facultăți de Teologie și chiar în vorbirea zilnică, pe alocurea, rostindu-se un cuvânt deosebit: smerenia!
Dacă am avea ochi duhovniceşti şi plini de agerime în a vedea la tot pasul cele orânduite de Iubitorul de oameni şi Milostivul Dumnezeu, ne-am minuna şi am striga din răsputeri, ca oarecând Profetul David, plin de Duhul Sfânt: „Mari şi minunate sunt lucrurile (lucrările) Tale, Doamne, toate cu înţelepciune le-ai făcut; umplutu-s-a pământul de zidirea Ta!” (Psalmul 103, 24).
Când ne gândim la duhul curăției, din rugăciunea Doamne și Stăpânul vieții mele, fără prea multă greutate trebuie să înțelegem că este vorba despre duhul curat, primenit, după ce a fost spălat de întinăciunea păcatelor săvârșite, cu gândul, cu lucrul, cu știință și neștiință, cu voie sau fără de voia noastră.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar